Tvůrce obsahu pro VR

I senioři mohou cestovat kolem světa
#Rozhovor
Zpět

Během karantény se domovy důchodců a pečovatelské domy ocitly v naprosté izolaci, ale i za běžného provozu se stává, že jsou naši dědečkové a babičky uzavřeni mezi čtyřmi stěnami. Projekt virtuální reality s názvem Kaleido českého vizionáře Marka Háši otevírá českým seniorům nové obzory.

 

 

Senioři jsou z větší části nedůvěřiví k novým technologiím. Co vás přivedlo k myšlence vzít je na výlety veKaleido virtuální realitě?

 

 

Jeden náš dědeček před časem odešel, druhý je na tom zdravotně špatně. Oba byli velcí cestovatelé, rádi jsme poslouchali jejich historky z cest a uvědomovali si, jak moc jim cestování chybí. Napadlo nás, že by bylo krásné seniorům zprostředkovat zážitek z cest alespoň na dálku a vrátit jim tak jiskru v oku. Proto jsme s bratrem Filipem vytvořili pilotní model, v němž jim díky VR brýlím umožňujeme navštěvovat vzdálená místa.

 

Jak na to reagovali?

 

Během testů se ukázalo, že virtuální realita má na seniory pozitivní terapeutický vliv. Desítky tisíc starých lidí u nás jsou na tom přitom zdravotně špatně a v domovech jsou upoutáni na lůžko. Vzhledem k tomu, jak podfinancovaný je v Česku sociální sektor, domovy často nemají kapacity na to, aby brali všechny své seniory ven a zajistili jim dostatečné spojení s okolním světem. Životy mnoha starých lidí se tak odehrávají uvnitř zdí jednoho pokoje. Babička, která při testování sledovala video ve VR brýlích, se během několika vteřin sama rozpovídala o svých vlastních zážitcích a vlastních cestách. Terapeutka, která je s ní denně ve styku, říkala, že se takhle dlouho nerozpovídala. Podněty z VR mohou starým lidem pomáhat v udržování mozkové aktivity a předcházet stařecké demenci.

Testování v DS Chodov 2

 

 

Máte vytipovaná místa, kam chcete seniory přenést?

 

Zatím uvažujeme o Amsterdamu, Londýně, Praze nebo Šumavě. Sekvence by měly mít delší stopáž než mají současná veřejně dostupná 360° videa, která mají kolem dvou až pěti minut. Většina současné produce je určena pro mladé nadšence do VR, kteří vyhledávají adrenalin a jsou zvyklí na rychlý pohyb v počítačových hrách. Naše videa by měla být svou formou i příběhem uzpůsobena starším divákům, kteří nemají potřebu se někam řítit. Virtuální zážitky v podobě setkání s tygry, chůze po laně přes propast nebo sjíždění divoké řeky na raftu se v případě seniorů neosvědčily.

 

 

Proč?

 

Senioři potřebují čas, který stráví na jednom místě, aby si plně uvědomili, kde se nacházejí a vychutnali si ho. Naše vize přirozeně kopíruje koncepce výletů pro seniory ve skutečném světě. Ani tam nejsou na programu extrémní sporty, ale spíš poznávací zájezdy. My je chceme dát těm, co jsou už příliš staří nebo nemocní, aby se jich mohli aktivně zúčastnit.

 

ezgif.com-gif-maker (1)

 

Co všechno k vytvoření obsahu potřebujete?

 

Videa určená pro virtuální brýle se snímají ve dvou různých režimech – buď jako monoskopická, nebo jako stereoskopická. Monoskopická videa jsou levnější a snazší na zpracování. Stereoskopická 360° videa umožňují prostorově věrnější a plastičtější zážitek, ale jsou náročnější na nasnímání i následnou editaci. Výsledek navíc může u citlivějších lidí vyvolávat nevolnost podobnou té, jakou zažívají při jízdě autobusem nebo na lodi, což by mohlo činit problém právě starší skupině uživatelů. V současné chvílí zvažujeme výhody a nevýhody obou možností a pak se rozhodneme pro pořízení kamer pro další natáčení. Jednou z variant je kombinace 360° monoskopických záběrů a 180° stereoskopických 3D detailů, které by ani pro citlivější povahy neměly být nepříjemné.

 

 

Jakou cestou byste chtěli brýle dostat k cílovým diváků, tedy našim seniorům?

 

Přemýšleli jsme o různých modelech. První varianta počítala s program dlouhodobého předplatného, kdy by domovy a rehabilitační kliniky po celé ČR měly zapůjčené sety s brýlemi a pravidelně od nás dostávaly nové 360° filmy do videoknihovny, aby senioři mohli neustále objevovat nová místa. Na začátku února jsme začali sbírat objednávky, ale přišla do toho pandemie a celý projekt se zastavil. Nyní sbíráme prostředky na Hithitu a od začátku dubna se také účastníme hackathonu Hack the Crisis, který vyhlásila agentura CzechInvest ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Pokud se nám podaří uspět, budeme schopni VR zážitky doručit domovům zdarma, dál sbírat data, jak senioři reagují, a postupně všechno vylepšovat. I když jsme začali dávno před pandemií, vyhlášení karantény a odloučení domovů pro seniory od okolního prosředí ještě prohloubily význam a potřebnost celého konceptu. V určitých okamžicích může být virtuální realita jedinou možností, jak udržet kontakt s vnějším světem – byť do určité míry syntetickým.

 

ezgif.com-gif-maker (2)

 

Co vás přitáhlo do oboru virtuální reality?

 

Strašně mě baví ta pohltivost a komunikační potenciál, který se ve VR ukrývá. Například moje snoubenka právě píše diplomku na komunikaci problematiky globálního oteplování. Když chcete lidi o něčem přesvědčit, můžete o tom natočit krásné video a pustit jim ho v televizi, ale když jim dáte  na hlavu VR headset a necháte je vplout do nového světa, má to úplně jiný efekt. Národní ústav duševního zdraví zase využívá VR pro léčbu pacientů s fobiemi tím, že je po malých krůčcích učí přivykat si zdroji svého strachu simulací ve virtuálním prostředí.

 

 

Dá se shrnout, v čem se VR za posledních deset let nejvíc posunula oproti brýlím na začátku?

 

Posun vychází ze všeobecného technologického pokroku. Tohle médium je založené na schopnosti vás pohltit a čím věrněji je toho schopné, tím silnější zážitek dokáže navodit. Autentickému prožitku v současnosti nahrává neustále se zlepšující kvalita rozlišení.

 

 

Proč jste si vybrali brýle Oculus Go, které vyvinula společnost Facebook?

 

Výkonem určitě nepředčí některé konkurenční produkty, ale pro Oculus Go mluvily další důvody. Set je relativně dostupný, nepotřebuje k činnosti žádné další zařízení nebo počítač, je lehký, pohodlný a má skvělou vycpávkovou vložku pro brýle. Myslím, že je vhodný nejen pro seniory, ale i další aplikace ve zdravotnictví. A vzhledem k omezené pohyblivosti seniorů nám nijak nepřekážela asi nejvýraznější konkurenční nevýhoda Oculus Go – absence tzv. „6 degrees of freedom“ neboli možnosti pohybu v prostoru.

 

 

Co dalšího nás v oblasti VR čeká?

 

S nástupem 5G sítí se sníží latence neboli zpoždění a zvýší šířka pásma. V oblasti zdravotnictví to otevře nové možnosti například v provádění online vyšetření nebo vzdálených operací. Umím si představit, že se v budoucnosti budou senioři ve VR setkávat se svou rodinou a podnikat společné výlety. Za nás můžu říct, že se budeme zabývat dalšími způsoby využití VR her a aplikací i v jiných oblastech zdravotní a sociální péče. V současné chvíli se zabýváme tím, jak využít VR pro neinvazivní anestezii. Řada studií dokazuje, že virtuální svět dokáže lidský mozek pohltit a rozptýlit natolik, že nevěnuje pozornost bolesti.

 

 

marek_hasa_1
Marek Háša: Vystudoval Marketingovou komunikaci a PR na FSV UK. Během studia se začal věnovat zdravotním a neziskovým projektům. Na University of Amsterdam získal magisterský titul v oboru komunikace se zaměřením na digitální inovace ve zdravotnictví. Spolupracuje se svým bratrem Filipem, majitelem digitální agentury Pixelfield se sídly v Praze a v Londýně. V letošním roce získali společně s Národním ústavem duševního zdraví grant na vytvoření mobilní hry, která pomůže pacientům s obsedantně-kompulzivní poruchou (OCD) zmírnit symptomy spojené s touto nemocí.

Zpět