Funguje to tak, že se zaregistrujete na příslušné internetové stránce, uvedete číslo své platební karty, do svého smartphonu si stáhnete bezplatnou mobilní aplikaci usnadňující pohyb po městě a jezdíte. Aplikace vám lokalizuje kola i stojany, kam je můžete vrátit. A cenově to vyjde na pár eur, což znamená konec předraženým půjčovnám. Na této dvoustraně ukazujeme několik příkladů, ale pokud tu nenajdete svou prázdninovou destinaci, zkuste na webu hledat jméno města + klíčová slova „bike sharing“ nebo „public cycling“.
ČESKO
První pražský bikesharing vznikl pod hlavičkou HomePort v pražské čtvrti Karlín, kde dnes najdete 12 stanic s cyklostojany. Pokud chcete jezdit, na internetu si vyberete tarif, zaplatíte online a na základě toho obdržíte login a PIN v esemesce a mailu. K dispozici máte i lanový zámek, který použijete během zastávek do doby vrácení. K půjčení na 24 hodin vám bude stačit 200 Kč. Více na www.prahakola.cz
Všimli jste si růžových kol zaparkovaných v ulicích velkých českých měst? Jsou to tzv. Rekola. K tomu, abyste je mohli užívat, se stačí stát členem, nasednout na kolo a jet tam, kam potřebujete – bez péče o technický stav, bez obav ze ztráty. V mobilní nebo webové aplikaci (nebo přes SMS) vyhledáte nejbližší Rekolo, kódem odemknete zámek a můžete vyjet. Stejně pohodlně kolo i vrátíte. Díky aplikaci nejsou potřeba žádné speciální stojany. Rekolo stačí zaparkovat kdekoliv v zóně, v Praze a Brně můžete použít i virtuální parkovací Repointy před vybranými podniky a institucemi. Tento bikesharing si můžete užívat v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci a Českých Budějovicích. Členství lze koupit na měsíc, čtvrt roku nebo rok za 150 Kč, 400 Kč, resp. 900 korun. Aplikaci na Android i iOS stahujte na www.rekola.cz
SLOVENSKO
Když v roce 2012 Bratislava nezrealizovala projekt bikesharingu, chopili se příležitosti lidé z Cyklokoalície a Cyklokuchyně. Projekt „Biele bicykle“ je založený na komunitním principu a zapojit se může každý, kdo dokáže nějak pomoci. K užívání je třeba se zaregistrovat na www.whitebikes.info/register. Členové vám pak účet aktivují. Na webu whitebike.info pak vidíte volná kola, která jste oprávněni osedlat. Z principu je spíš vhodný pro lidi, kteří v Bratislavě hodlají strávit více času.
NĚMECKO
V patnácti velkých německých městech včetně Berlína, Frankfurtu nad Mohanem, Mnichova, Hamburku a dalších se dobře zavedl systém Německých drah zvaný Call a Bike. Po registraci uhradíte měsíční poplatek ve výši 9 eur, stáhnete si aplikaci a jezdíte. Např. v Berlíně je první půlhodina zdarma, každá další vyjde na euro. Za plných 24 hodin zaplatíte 12 eur. Své město a další podmínky najdete na www.callabike-interaktiv.de
FRANCIE
Již 22 francouzských měst umožňuje ekologickou dopravu prostřednictvím bikesharingu. Vše v roce 2005 odstartoval v Lyonu program Velo’v. O dva roky později přišla s podobnou koncepcí i Paříž. Její systém Vélib’ je považován za jeden z nejlépe propracovaných na světě. V systému obíhá víc jak 18 000 speciálně navržených kol, která lze vyzvednout a vrátit v některé z 1 230 stanic. Vzdálenost jedné od druhé údajně nikdy nepřesahuje 300 metrů. Všechna kola mají tři rychlosti, což na Paříž skvěle stačí. Kola by měla být v dobrém stavu. Pokud s některým něco je, upozorníte na závadu tak, že kolo zamknete do stojanu a otočíte sedačku směrem dozadu. Jednodenní jízdenka stojí 1,70 eura, týdenní je za osm. První půlhodina jízdy je vždy zdarma. Víc o Call a Bike na www.velib.paris
MAĎARSKO
První program byl zaveden v Ostřihomi v roce 2013. Systém zvaný Esztergom Bicycle nebo EBI rozjel místní výrobce kol Neuzer. Následoval Szeged a pak Budapešť se systémem BuBi, který zahrnuje 76 stanic a 1 100 kol. Od loňska lze kola formou bikesharingu půjčovat také v Györu a Kaposváru. V Budapešti mají kola tři rychlosti a nehodí se pro horní čtvrť Buda, kde ani nejsou žádné stojany. Stránka sice ukazuje jednotlivá centra, ale bohužel je jenom v maďarštině molbubi.bkk.hu
GLOBÁLNĚ ROZKROČENÝ NEXTBIKE
Německá firma nextbike byla založena v roce 2004 v Lipsku. Dnes spravuje 30 tisíc kol nejen ve 30 německých městech, ale i dalších zemích jako třeba Chorvatsku (např. Záhřeb nebo Šibenik), Bosně a Hercegovině (Sarajevo), Polsku, Velké Británii, Rakousku nebo ve Švýcarsku. Chystáte se na dovolenou? Podívejte se, jestli si ve vaší destinaci náhodou nemůžete půjčit kolo mnohem snadněji, než jste se domnívali. V Německu ji najdete skoro všude. První půlhodina stojí jedno euro. Zapůjčení na 24 hodin vás vyjde na 9 eur. Kola vám budou vydána buď na základě zaslání SMS, nebo prostřednictvím aplikace, která je zdarma ke stažení pro Android i iOS. Více na www.nextbike.de
POLSKO
Ceny se liší město od města. Například ve Vratislavi nebo v Poznani je vstupní poplatek 10 zlotých (cca 62 Kč). Prvních dvacet minut je zdarma. Do hodiny platíte 2 zloté a za každou další hodinu čtyři zloté. Také varšavský program Veturilo jede na systému nextbike. Ježdění v hlavním městě vás vyjde dokonce ještě levněji. Od 21 do 60 minut platíte 1 Zl, za druhou hod. 3 Zl a za třetí 5 Zl. Více na nextbike.pl/en a en.veturilo.waw.pl
VELKÁ BRITÁNIE
V Londýně a dalších britských městech se myslí i na nerezidenty, takže nemusíte hradit roční členství, které je jinak z dlouhodobého hlediska výhodnější. Turisté platí vstupní kredit 10 liber. Každé vypůjčení stojí 1 libru za prvních třicet minut. Maximální částka je pak deset liber, což vás opravňuje k užívání kola po dobu 24 hodin. Více na www.nextbike.co.uk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Text: Adam Maršál, foto: archiv firem
Máš něco na jazyku? Zapoj se do diskuze.