Jak vytvořit hezčí obsah, který bude více bavit? Novinkami v Instastories a tipy na jejich používání nás provedla Jasmína Orlická, digitální expertka z reklamní agentury Havas. Za čerstva jsme je pak vyzkoušeli na velké vesmírné výstavě Cosmos Discovery v Praze.
Instastories jsou fenoménem současnosti. Děti a teenageři v nich leží od rána do večera a mají je „v paži“, ale starší uživatelé chytrých telefonů na ně koukají s nedůvěrou. Ne všichni, ale přiznejme si, že velká část. Má smysl věnovat úsilí něčemu, co za 24 hodin zmizí? Proč ztrácet čas na vytváření pomíjivého obsahu? Má a když máte firmu nebo chcete něco sdělit okolí, je to skvělý, účinný a hlavně velice tvůrčí a zábavný nástroj, kterému je snadné propadnout. Instastories nemusí být jen obyčejné fotky.
Najděte si svoje téma
Pokud chcete zaujmout, musíte se odlišit. Nejlepší je najít si originální téma, které nedělají všichni a které si najde své diváky. Fungují tipy a rady jako „jak na make up“, vlasy nebo móda. Komunity se vytvářejí kolem různých koníčků, sportů či uměleckých disciplín. Instastories navíc nabízejí mnoho způsobů interakce s diváky.
Vtáhněte je do hry
V základní nabídce IG Stories jsou interaktivní nástroje, které diváky vtáhnou do vašich příběhů. Můžete jim nabídnou možnost rozhodovat o tom, zda hlasují pro či proti otázkou, na kterou mohou odpovídat například jednoduše ANO či NE. Typický příklad: Mám si na dnešní ples obléknout tyhle šaty? Nechte rozhodnout své followery. Do příběhu můžete zakomponovat i otázku, anketní dotazník nebo nástroj, jehož potažením můžou diváci vyjádřit, jak moc se jim váš obsah líbí. Kroky, které přimějí uživatele něco udělat, aniž by to po nich vyžadovalo přehnanou aktivitu, fungují.
Zaujměte a bavte
Instastories jsou hřištěm, kde (se) můžete bavit od rána do večera. Do fotky můžete přidat GIF z široké nabídky, ve které se snadno hledá podle klíčových slov. To samé platí pro kvanta samolepek, emotikonů, pohyblivých animací, grafických ozdob, optických efektů, které vašemu příběhu přidají na dynamice i v případě, že ho netvoříte z videa nebo časosběrné smyčky (boomerangu). Do fotky můžete kreslit či sprejovat jak běžnými, tak neonovými barvami. Kdo chce ještě víc, ten se může vydat cestou speciálních aplikací.
Udělejte je hezčí
V Google Play i na App Storu se nabízejí desítky úžasných aplikací, které vaše stories hodí do stylu. V aplikacích StoryArt, Storyluxe nebo inStory si vyberete šablony a layouty pro efektní koláže. Některé jsou placené, ale i v těch zdarma nalovíte spoustu inspirace pro spojování více fotek do jednoho příběhu.
Typorama nabízí nepřeberné kolekce typografických prvků a log, s Magistem vytvoříte originální videa. Pokud se chcete stories věnovat do hloubky a baví vás grafický design, líbit se vám bude aplikace Over nebo Spark Post od Adobe. Platí, že skoro všude najdete hezké nástroje zdarma, a pokud budete toužit po neomezených možnostech, vyplatí se investovat, udělat si radost a koupit si aplikaci v plné palbě.
Přidejte muziku
Sluchátka zapojená do mobilu jsou in a s nimi i zvuky v aplikacích. Po kliknutí na ikonku Hudba můžete svůj příběh podbarvit muzikou, která s ním tematicky koresponduje nebo jen umocní zážitek. U řady písniček v angličtině vám automaticky naskočí i titulky běžící po displeji. Hudba dá vašemu příběhu další rozměr.
Řekněte, kde jste
Nálepku s geografickým určení místa můžete barevně ladit nebo doplnit o další údaje, jako jsou teplota (při cestě za polární kruh nebo do tropů) nebo čas (když jste jako první v práci nebo tam zůstanete jako poslední).
Udělejte si srandu sami ze sebe
Instastories nabízejí nepřeberné množství nástrojů na vylepšení selfie fotografií. I když to vypadá jako zábava pro teenagery, ulítnout na tom dokáže každý. Spojování vaší aktuální fotky s vylepšenou (augmentovanou) realitou je fascinující a kdo se za digitální brýle, ouška, deformace a další úpravy vzhledu nestydí, nechť sdílí dál….
Super i pro marketing
Za tři roky od spuštění se staly jedním z klíčových důvodů, proč je Instagram populární. Denně je využívá víc jak 500 milionů lidí. Instastories jsou důležitým informačním kanálem, do kterého lidi rádi zavítají před tím, než navštíví váš hotel, restauraci, servis, kavárnu nebo kadeřnictví.
Kolem 60% uživatelů je údajně vstřícnější ke značkám, jejich prezentaci měli možnost vidět na IG stories. Instastories nabízejí prostor pro všechny, kdo chtějí lidem sdělit aktuální informace bez toho, aniž by to uživatele otravovalo. Hodí se to hlavně v případech, kdy máte nějakou důležitou novinku – může to být nový dort v nabídce domácí cukrárny stejně jako informace, že dnes máte z provozních důvodů zavřeno.
Jasmína Orlická pracuje na pozici content manager v agentuře Havas, kde má na starosti digitální kampaně klientů jako Alpro, Unipetrol nebo Burrito Loco. Vystudovala komunikace a digitální média v Madridu a během posledních sedmi let žila v sedmi různých zemích včetně Španělska, Mexika, Austrálie či Velké Británie.
Text a foto: Adam Maršál
Máš něco na jazyku? Zapoj se do diskuze.