Mobily po pandemii

11 věcí, které teď děláme jinak
#mobil
#pandemie
#komunikace
Co všechno se od poloviny března změnilo?
Zpět

Přečtěte si svědectví o tom, jak se v posledních týdnech změnily naše návyky ohledně využívání chytrých telefonů. Zdaleka nejde jen o to, že jsme je začali pucovat hadříky s dezinfekcí nebo je vzhledem k home officům přestali nabíjet takřka výhradně přes noc, abychom je měli ráno před odchodem do práce v plné kondici. Schválně – ve kterých bodech se najdete?

 

 

Oči přilepené k displeji

Taky vás mobil upozornil, že na něm trávíte víc času než dřív? Nebojte se, podobně to mají všichni kolem vás. Nárůst času na mobilu se v době pandemie v průměru prodloužil o dvacet procent, v Číně nebo v Itálii dokonce o třicet. S tím, jak jsme se zavřeli doma a přišli o přirozenou možnost setkávat se se svými přáteli, přenesli jsme svůj život do virtuálního prostředí a na sociální sítě. Netflixu jsme zvýšili sledovanost o 15 %, Youtube o 16 % a Facebooku jsme dokonce pomohli dosáhnout o 27 % vyšší návštěvnost. Významně vystřelily i počty stažených aplikací, a to jak na Google Play, tak na Apple Storu. Podle analytické společnosti App Annie lidé během prvního čtvrtletí letošního roku stáhli o 20 % víc aplikací než za stejné období loni. A s tím souvisí také…

 

1_oci_prilepene_k_displeji_netflix_app-768x512

 

Konec vlezlých řečí o digitálním detoxu

Vzpomínáte, jak jsme se ještě velmi nedávno styděli za čas, který věnujeme mobilu? Aplikace nás měly napomínat, upozorňovat, omezovat a nabádat nás, že bychom měli dělat i něco jiného než sjíždět displeje. S příchodem koronaviru některým z nás nezbylo nic jiného a nešlo jen o zábavu. Naši přátelé, kteří vyhrožovali, že odejdou ze sociálních sítí, si to najednou rozmysleli. Mnozí z těch, co odešli, se zase vrátili. Právě mobil často zůstal jediným komunikačním prostředkem s nejvíc ohroženými generacemi našich babiček a dědečků. V Itálii, kde virus udeřil nejsilněji, například zaznamenali nárůst zájmu o videohovory dokonce o 1000 %.

 

2_konec_vlezlych_reci_o_digitalnim-768x512

 

 

Hltáme zpravodajství z mobilů

Hlavně v prvních dnech následujících po vyhlášení nouzového stavu se nás zmocnily obavy, co bude dál. Vzhledem k tomu, že je máme díky mobilu neustále po ruce, není velkým překvapením, jak moc jsme pomohli zpravodajským kanálům navýšit sledovanost. Vydavatelství Economia se na svém Facebooku chlubilo, že její stránky v březnu navštívilo rekordních 5,3 milionu uživatelů s tím, že třeba u Respektu šlo o nárůst o téměř pět set procent. Novinky.cz v březnu navštívilo přes 4,6 milionu unikátních uživatelů, kteří je dohromady zhlédli víc jak 115milionkrát. Nejinak tomu bylo u televizních kanálů. Nejsledovanějšími živými pořady na T-Mobile TV byly Studio ČT24, Velké zprávy na Primě a Televizní noviny na Nově. Stanici ČT24 si v neděli 15. března 2020 v celém Česku zapnulo 4,15 miliony diváků, což byl rekord v celé její historii. Patnáctileté rekordy hlásily i Události na ČT1 a ČT24. Kam jste si pro nové informace chodili vy?

 

3_hltame_zpravodajstvi_CT-768x512

Zájem o nové přístroje ale poklesl

Zatímco jsme telefonovali a využívali data jako málokdy dřív, nákupy nových přístrojů jsme začali odkládat. Výroba i zájem o nové chytré telefony celosvětově klesl o 16,5 %. Některé továrny musely kvůli nařízením vlád omezit provoz. Zatímco světové jedničce Samsungu z Jižní Koreje a třetímu Applu ze Spojených států čísla klesala, čínský Huawei zaznamenal nárůst výroby a stejně dobře se dařilo i dalším čínským značkám Xiaomi, Oppo a Vivo. Až na čínské značky výrobci zdůvodňují snížení produkce i tím, že výroba chytrých telefonů je náročná a jednotlivé komponenty pocházejí z více jak čtyřiceti zemí. V souvislosti s opatřeními proti šíření nemoci CoOVID-19 přední výrobci odložili představení některých ohlášených novinek. Dotkne se to zřejmě i iPhonu 12, který bude vůbec poprvé vybaven technologií 5G.

 

Přešli jsme na online nákupy

Už před pandemií se v Česku rozmáhala obliba služeb, které vám nákup vybraný na displeji mobilu přinesou až ke dveřím. Uvalená karanténa nebo strach vycházet z domova ale způsobily, že provozovatelé nestíhali nápor a byli nuceni prodlužovat doručovací lhůty. V průběhu nouzového stavu vzrostly objednávky na Rohlík.cz o 50 % a až o 1000 % pak podle platební brány GoPay vzrostly online prodeje dezinfekčních prostředků. To je zřejmě extrém, který s oblevou pandemie vymizí. Co se ale asi nezmění, je naše chuť nakupovat po síti. Podle srovnávacího serveru Heureka.cz během letošního března nakupovali online o 40 % víc než loni ve stejnou dobu.

 

5_presli_jsme_na_online_nakupy_ROHLIK_APP-768x512

Když to nešlo naživo, tak aspoň online

Mnoho z věcí se ze skutečného světa přeneslo do virtuálního, a díky svým mobilům jsme tak nepřišli o to, co máme rádi. Online tréninky jsme si mohli dopřát například v online kurzech fitness klubu Železná koule. Čeští profesionální basketbalisté na síti radili, jak ke cvičení využít věci z domácnosti, a velký úspěch měly online lekce jógy s herečkou Patricii Pagáčovou nebo libereckým studiem Yogaholick. Mluvčí Online fitness Daniel Opačitý mluvil o nárůstu zájmu nových uživatelů v tisících procentech.

Do online přenosů vystoupení se pustili i čeští hudebníci, kteří přišli o práci doslova ze dne na den. Vedle koncertování na Mall.cz se rozjelo online streamování z pražského klubu Rock Café nebo z Cirku La Putyka. Pod vtipným názvem Beat the Virus se rozjel každodenní streaming djeských setů na Facebooku z undergroundového obchodu Never Enough. Online prohlídku nabídla i velká světové galerie a výstavní síně jako Louvre nebo Musée d’Orsay v Paříži, Ermitáž v Petrohradě, MoMa v New Yorku, Van Goghovo muzeum v Amsterdamu, Tate Gallery v Londýně, Albertina ve Vídni nebo Národní přírodovědné muzeum ve Washingtonu. Poněkud hůř na tom byly ovšem sporty…

 

6_kdyz_to_neslo_nazivo_tak_aspon_online-768x512

Místo fotbalu e-fotbal

My všichni, kdo ráno u snídaně scrollujeme sportovním zpravodajstvím, jsme se během necelého týdne ocitli bez svého obvyklého vzrušení. Stadiony nám zavřeli a zákaz dopadl i na další sportoviště včetně bazénů a autodromů. Situaci asi nejlíp vystihoval program americké sportovní televize ESPN, kde vysílali závody cvrnkacích kuliček v písečné dráze a přenos fotbalového utkání z Běloruska, která zřejmě jako jediná země na světě dělala, že se jí pandemie netýká. Zájem diváků se proto přesunul na gaming a e-sporty.

Americká platforma Twitch, která se zaměřuje na online přenosy hraní, hlásila nárůst sledovanosti o 20 %. Během první květnové neděle se ve videohře Mario Tennis Aces utkaly tenisové hvězdy Venus a Serena Williamsovy, Maria Šarapovová a Naomi Ósakaová. Celý turnaj jsme mohli sledovat na Facebooku. Na síti proběhlo i derby mezi osmi vybranými hráči fotbalových klubů AC Sparta Praha a SK Slavia Praha. Poprvé v historii automobilový závodník dostal od sponzora padáka za to, že neunesl neúspěch v počítačové hře. Stalo se to pilotovi NASCAR Bubba Wallacovi, jehož série se ze skutečných okruhů přestěhovala na síť. Když se po kolizi ocitl mimo trať a odpojil se s tím, že jde raději na pivo, dostal padáka.

 

7_misto_fotbalu_e-fotbal-768x512

 

Porady po síti

Řada z nás skončila doma na home office, i když pracujeme ve firmách, které to dosud neměly zrovna ve zvyku. Aby se jim nezastavil provoz, musely najít řešení, jak zůstat ve spojení alespoň po síti. Zatímco v některých společnostech jsou online konference běžné, jinde byli nuceni najít řešení ze dne na den, a tak se mnozí vůbec poprvé aktivně seznámili se službami jako Skype, Teams nebo Zoom. Hvězda posledně jmenovaného brzy vyhasla poté, co se ukázalo, že údajně odesílá data z Facebooku do Číny.

 

8_porady_po_siti-768x512

 

Na pivo s přáteli po telefonu

To, co fungovalo pro globální konference, se nám najednou hodilo pro společenské večery. V Česku se rozjel trend pořádání párty po Skypu, kde si lidé doslova přiťukávali se svým displejem. Sdílené večery různých domácností byly díky Skypu tak autentické, že někteří lidé ráno hledali své online kamarády u sebe doma. Skype, jehož vývoj probíhá z velké části v Praze, už se sice netěší takové oblibě jako před deseti lety, kdy ho celosvětově využívalo na 600 milionů lidí, ale po velkém propadu opět posiluje a v současnosti má kolem 100 milionů aktivních uživatelů.

 

S telefonem proti nemoci

Hned na začátku epidemie vytanula potřeba eliminovat šíření dohledáním těch, kdo přišli do styku s nakaženým. Jako vhodný nástroj se nabízely mobily, které téměř všichni nosíme pořád u sebe. Vzhledem k tomu, že přístroje spolu dokáží navzájem komunikovat prostřednictvím Bluetooth, většina vývojářů se zaměřila na aplikace využívající právě tuto funkci. Záměr zachytit šíření koronaviru svedly ke spolupráci dokonce i dlouholeté rivaly Google a Apple, kteří ve společném prohlášení demonstrovali připravenost vytvořit jednu mobilní aplikaci fungující jak v Androidu, tak v systému iOS.

Podobné aplikace vznikaly nezávisle na sobě na různých místech planety. V Jižní Koreji vytvořili veřejně přístupnou mapu, v níž si mohl každý zájemce ověřit, zda mu nezkřížil cestu infikovaný. Úřady samy kontaktovaly každého, u koho vzniklo toto podezření. Vlastní trekovací aplikace představili Izraelci, Íránci nebo Číňané. U nás víc jak milion uživatelů aplikace Mapy.cz dobrovolně sdílelo svou polohu, aby pomohli zabránění šíření koronaviru. V případě, že někdo z nich onemocněl a poskytl své údaje, aplikace na základě historie pohybu spočítala pravděpodobnost šíření nákazy a upozornila všechny potenciálně ohrožené. Ministerstvo zdravotnictví ČR zas spustilo aplikaci eRouška, která měla majitele upozornit, zda s nakaženým třeba nestáli ve frontě nebo s ním nejeli v jednom autobuse.

 

10_s_telefonem_proti_nemoci_eROUSKA-768x512

 

Mobil jako strážce karantény

Právě to, abychom se vyhnuli kontaktu s nemocnými, bylo klíčem k udržení šíření nemoci. V karanténě uvízly stovky tisíc lidí, ne všichni ale doma dokázali vydržet. Platební karty usvědčily polovinu Čechů, že po návratu z Itálie vyrazili za nákupy či alespoň k bankomatům. V některých zemích se proto rozhodli využít k dohlížením nad doržováním karatény mobilní telefony. Třeba v Polsku si musel každý člověk v nucené izolaci stáhnout aplikaci, která prostřednictvím GPS hlídala, zda se dotyčný zdržuje na nahlášeném místě. V případě pochybností jej mohla vyzvat k nahrání aktuální selfie fotografie. Podobně byla nastavená i aplikace dohlížející na karanténu na Tchajwanu. Člověk v karanténě, jehož mobil se vzdálil z domova nebo se bez ohlášení vypnul, mohl očekávat, že mu do 15 minut u dveří zazvoní policejní hlídka. Trochu děsivé, ale nejspíš účinné.

Autor: Adam Maršál

Zpět