Michal Nesveda

Ani kouzelník se někdy neobejde bez mobilu
#Rozhovor
#Aplikace
#kouzelník
#Michal Nesveda
Jaké to je být Copperfieldem ve 21. století?
Zpět

Michal Nesveda není Michal Nesvadba! Na rozdíl od druhého jmenovaného má v repertoáru kouzla spíše pro dospělé, s dětmi je to totiž prý složitější. Nízké cíle si však rozhodně nedává. Ve svém posledním představení v Divadle pod Palmovkou předvádí trik, u kterého se divákům ježí chlupy a rozum zůstává stát…

 

Ve svém nejnovějším představení Továrna na zázraky se osvobozujete ze zámků ve chvíli, kdy jste ponořený hlavou dolů v obřím akváriu. Zní to nebezpečně…

 

Je to nebezpečné, ale v každé profesi se může něco pokazit. Kouzlo spočívá v tom, že se mám dostat z uzamčených řetězů a pout, zatímco jsem v akváriu pod hladinou hlavou dolů. Do nádrže je vhozeno 200 klíčů, mezi nimiž jsou pouhé čtyři správné a ty musím najít, než mi dojde dech. Nalezené klíče si strkám do pusy a jakmile mám všechny, nádrž se zakryje, a já se musím dostat z pout i z nádrže. To číslo vymyslel král kouzelníků a mistr úniků Harry Houdini, ale vždy se předvádělo jen jako sólo záležitost. Já ho dělám ve čtyřicáté minutě představení a mám z něj docela respekt.

 

Kdo další kromě Houdiniho vás inspiruje?

 

V posledních pěti letech je mou inspirací Derren Brown. Ale úplně první byl David Copperfield. Jeho představení jsou pro mě pořád ta nejlepší. Nejsou ukecaná, ale vizuální. Přestože se zaměřuji na mentalistická kouzla, držím si vždy v představeních i vizuální kousky.

 

FM7B9533

 

Co jsou mentalistická kouzla?

 

To jsou kouzla, ve kterých se někomu snažím dostat do hlavy a ovlivnit něčí rozhodování a chování ve svůj prospěch. Jsou na to různé psychologické pomůcky, které nefungují stoprocentně, takže to vždy musím mít pojištěné nějakým trikem. Taky to nefunguje na každého. Raději si na pódium beru vždy dva diváky, kdyby se to s jedním nepovedlo. Vždy je to zčásti experiment.

 

Dokážete předem rozpoznat, že někdo bude snadný cíl?

 

Snažím se o to. Mám například odzkoušené, že ženy jsou na jevišti vůči kouzlům vstřícnější než muži.

 

Proč?

 

Mám pocit, že ženy se nesnaží mě potopit. Spolupracují. Kdežto chlapi často vysloveně zkoumají všechno, co můžou, sahají mi do kapes a podobně.

 

Máte nějaké kouzlo s mobilním telefonem?

 

Existují hezká vizuální kouzla s aplikací, kdy se třeba na displeji houpe mince, kterou pak jako by vytáhnete z telefonu a máte ji skutečně v ruce. V aplikaci se dá kouzlit i s míčky nebo hracími kostkami. Jmenuje to Amazing Magic Coin.

 

 

K čemu vám slouží mobil? 

 

Já jsem řidič – na vystoupení se vozím sám a během jízdy si zapínám diktafon a nahrávám si nápady, které nechci zapomenout. Když něco trénuju, tak se natáčím na mobil, abych viděl, jak to vypadá. Proto mi ho nikdo nesmí ukrást! (směje se)

 

Vadí vám, když vás diváci natáčejí při představení na mobil?

 

Když to není v divadle, tak mi to nevadí. Jednou jsme to po divácích dokonce sami chtěli, ale ukázalo se, že v divadle to není přirozené a displeje působí rušivě.

 

FM7B9552

 

Nestalo se, že by někdo prostřednictvím videa pořízeného na mobil prokoukl vaše kouzlo?

 

To se mi zatím nestalo. Ještě jsem si ale na něco vzpomněl: pro některá kouzla si nechávám skládat hudbu a sám si dělám takový nástřel v hudební aplikaci Garage Band. Nemám sice hudební sluch, ale v aplikaci je to dnes tak jednoduché, že to zvládnu i tak. Pak už jen svou představu předám profesionálovi na dotažení.

 

Někde jsem četl, že vás k vaší profesi přivedla kniha, kterou nějaký kouzelník napsal pro svoji vnučku…

 

Tu knihu jsme měli doma snad odjakživa. Ale nevím, jestli jsem se stal kouzelníkem kvůli knize. V té době běžel v televizi David Copperfield a já měl na základce spolužačku, které se hrozně líbil, a tak jsem se rozhodl, že se musím taky něco naučit, abych mu mohl konkurovat. Takže to spíše ona byla mojí motivací. Ale myslím, že kouzla baví každé dítě. Mě nadchlo, že kouzlením můžu někoho nejen pobavit, ale také „okouzlit“.

 

 

Jaký byl první trik, který jste se naučil? 

 

Už si nepamatuji, jestli to bylo kouzlo se sirkami nebo s kartami, ale tu dívku jsem tím neokouzlil. Své první vystoupení na veřejnosti jsem měl na Městském úřadě v Klecanech, odkud pocházím. Bylo to číslo s plechovkami, které se přebarvují.

 

Je kouzelnictví těžká profese? 

 

Těžké je to proto, že kouzel není mnoho. Můžete nechat něco zmizet, něco objevit, něco proměnit, něco lítat, něco předpovědět, něco rozdělit a zase zcelit, a to jsme skoro u konce. Těch efektů zase tolik není. Na to, co už je, můžete dělat různé variace a vymyslet k tomu jiný příběh. Pro mě to začalo být nejtěžší ve chvíli, kdy jsem se rozhodl být originální. Umanul jsem si, že nebudu dělat žádné kouzlo, které už dělal někdo přede mnou. Vymyslet kouzlo od začátku není vůbec jednoduché. Nezapírám, že jsem se vždy někde inspiroval. I na svých představeních vyzývám diváky, ať mi řeknou, kdyby měli nějaké vlastní přání.

 

Co lidé chtějí?

 

Vybavuji si jednu malou holčičku, která chtěla nechat objevit sloup vysokého napětí. To mě trochu překvapilo. Holčičky jsem se pak trochu bál.

 

Jak dlouho si vystačíte se stejným repertoárem?

 

Nebaví mě dělat stejné věci pořád dokola. Většinou po třech měsících všechno obměním. Samozřejmě je za tím spousta práce. Naučil jsem se už jako dítě, nevylézt s kouzlem ven, dokud jsem ho neudělal stokrát a správně. Ale v případě mentalistických kouzel nikdy nevíte, dokud je nevyzkoušíte přímo na divákovi.

 

Jaké trendy vládnou ve vašem oboru?

 

Určitě je to právě mentalismus. Myslím si, že trend je také kouzlit s předměty, které jsou současné a přirozené, a ne třeba s králíky. A pak taky nedělat to jako cirkusovou zábavu a posunout to od flitrovaných kostýmů a dvaceti asistentek do nějaké civilnější roviny.

 

Jmenujete se Nesveda, to má člověk napůl nakročeno do průšvihu. Jak se bráníte tomu, aby se kouzlo „nesvedlo“?

 

Nikdy jsem nepodlehl tomuto výkladu svého příjmení. Větší problém mám, že mě lidé hází do stejné škatulky jako Michala Nesvadbu a jeho Kouzelnou školku. Ale já se kouzlení pro děti vzdal, protože dětských kouzelníků je tu mnoho.

 

Je jednodušší ošálit děti nebo dospělé? Kdo je náročnější publikum?

 

Na začátku pro mě bylo jednodušší ošálit děti, ale mentalistické experimenty mají problém ten, že je děti nemusí pochopit, takže vám dá dost práce to udělat tak, aby vůbec pochopily, že se stalo nějaké kouzlo. Děti jsou zároveň nemilosrdné. Když se vám něco nepovede, všimnou si toho rychleji než dospělý divák. Dospělí, kteří přijdou na představení, tak trochu chtějí být ošáleni.

 

Michala Nesvedu můžete vidět naživo v jeho zatím největším představení s názvem Továrna na zázraky. Premiéru má na Tři krále, tedy 6. ledna 2020 v Divadle pod Palmovkou. První repríza proběhne hned následující den 7. ledna a další 2. února. Další představení se budou přidávat podle zájmu diváků. Více zde: www.podpalmovkou.cz

 

Text, foto a video: Adam Maršál

Zpět