Rádi přispíváte na dobré věci a vždy vás zahřeje u srdce, když se povede pomoci někomu, kdo to opravdu potřebuje? Díky internetu se zrodil fenomén hromadných sbírek, které pomáhají napříč společností. Stačí se podívat na seznam projektů, na které se aktuálně vybírá. Pokud vás příběh zaujme, můžete se přidat k těm, kdo je podpoří. Odměnou je nejen dobrý pocit, že jste pomohli, ale zpravidla i nějaká věc nebo zážitek. Pro ilustraci přinášíme pět nejzajímavějších charitativních projektů, které Češi podpořili na stránce Hithit.com.
Víc než šest set lidí se rozhodlo podpořit třináctiletého autistu Matěje, který miluje malování barevných map dopravních uzlů fiktivních měst. Jsou to hotová umělecká díla, která našla cestu na obaly mobilů, trika, mikiny i litografie. Každý, kdo přispěl na rozjezd charitativní značky MAAPPI, si mohl podle výše darované částky vybrat, jaký předmět za odměnu dostane. Díky vybraným prostředkům se už povedlo spustit nový web s e-shopem. Produkty s motivy map si bude brzy možné prohlédnout i osobně v MAAPPI POP-UP BOUTIQUE, který se ukáže v prosinci na pražském Dyzajn Marketu a později objede nákupní centra po celé České republice. Část z prodeje atraktivních předmětů půjde na pomoc dětem trpícím autismem – zejména na financování osobních asistentů.
Přispěvatelé: 619
Vybraná částka: 528 003 Kč
Sbírku Sportovci hrdinům iniciovali známí čeští sportovci na pomoc nemocné neteři kajakáře Vavřince Hradilka. Jejím prostřednictvím se povedlo získat peníze na nákup speciálního terénního vozíku pro čtyřletou Boženku, která trpí spinální muskulární atrofií. Ke kampani se připojil také Footshop se sbírkou Footshop pro Sportovci hrdinům.
Přispěvatelé: 591
Vybraná částka: 620 660 Kč
Víte, jak se zachovat, když se setkáte s infarktem nebo mrtvicí, a to jak u sebe, tak u někoho druhého? Pokud ne, nejste sami. Proto skupina mediků vytvořila kampaň Žiješ srdcem, která má za cíl šířit osvětu v oblasti kardiovaskulárních onemocnění. V tuto chvíli už díky vybraným prostředkům probíhají edukační workshopy i veřejné diskuse zaměřené na prevenci a první pomoc. Oslovit by měly především mladé publikum. Do budoucna nebudou chybět ani panelové diskuse a přednášky s předními českými odborníky.
Přispěvatelé: 522
Vybraná částka: 393 098 Kč
Sbírka vznikla na pomoc lidem trpícím amyotrofickou laterární sklerózou (ALS). Jejich osud nebyl lhostejný více než dvěma tisícům přispěvatelů, díky kterým se povedlo vybrat více než jeden milion a sto tisíc korun. Získané peníze organizace ALSA použila na nákup specializovaných zdravotních pomůcek, rekondičních pobytů, komunikačních tabletů a dalších nezbytností.
Přispěvatelé: 2 136
Vybraná částka: 1 112 621 Kč
Kampaň s podtitulem „Sahám si na ně každý měsíc“ chtěla upozornit na důležitost samovyšetření v prevenci rakoviny prsou a varlat. Protože kampaň byla úspěšná a podařilo se vybrat dost peněz na realizaci projektu, už druhým rokem po České republice putuje skupina mediků a sestřiček, která na vzdělávacích workshopech učí lidi, jak včas odhalit rakovinu prsu, varlat a dalších orgánů.
Přispěvatelé: 396
Vybraná částka: 374 950 Kč
JAK FUNGUJE CROWDFUNDING?
Smyslem crowdfundingu je získávat peníze od dárců na připravovaný projekt. Stejně jako lze podpořit natočení klipu, vydání knihy nebo uskutečnění snu, stejný princip se využívá i pro dobročinnost. Autor vždy nejdříve popíše svůj záměr a stanoví výši potřebného finančního obnosu. Jakmile se rozjede kampaň, přispěvatelé mohou projekt podpořit „zakoupením“ některé z nab.zených odměn. Pokud se peníze vyberou, projekt spatří světlo světa. Pokud ne, vrací se peníze v plné výši zpět.
Text: Zuzana Kantorová, Foto: archiv
Máš něco na jazyku? Zapoj se do diskuze.