Clubhouse

Hospodské řeči nebo budoucnost sociálních sítí?
#appky
#v síti
#trendy
Zpět

Pravděpodobně jste zaregistrovali jedno z nejvíce řešených témat posledních dnů – Clubhouse. Nová sociální síť postavená jen na audiu, která se stala nejstahovanější aplikací pro iOS. Žádné obrázky, žádné psaní, jen audio chat soustřeďovaný v místnostech podle témat. Pojďme se na Clubhouse společně podívat.

 

Po dvou týdnech od chvíle, kdy se začala síť virálně šířit, má kolem 30 tisíc uživatelů a stále roste. Vzhledem k tomu, že do firmy investovala veleúspěšná venture kapitálová společnost Anderseen Horowitz, která do jisté míry stála za úspěch současných gigantů jako je Facebook, Instagram a Pinterest, zdá se, že se koukáme na zrod něčeho velkého.

 

Z Clubhousu se stala síť, na které zjednodušeně řečeno každý touží být. Ale není to tak jednoduché. Síť zatím funguje exkluzivně na iOS a abyste se do ní zaregistrovali, musí vás pozvat někdo z existujících uživatelů. Možná právě díky této exkluzivitě se z Clubhouse stala tak horká věc a z pozvánek se stalo nedostatkové zboží. V čem ale tkví kouzlo nové sítě?screenPředevším je nutné říct, že načasování je skvělé. Byť síť existuje již rok, současná krize a omezení provozu míst, kde se lidé setkávají, Clubhouse neuvěřitelně nahrála. Když se na síť připojíte ve večerních hodinách, takřka jistě se dostanete do nějaké růmky (toto slovo se ujalo jako český překlad room – místnosti, kde se hovoří na dané téma), která vám ze všeho nejvíc připomene hospodskou debatu nad pivem. Je to vlastně fajn, dokud je člověk mezi „moderátory“ a může si povídat, ale sami nenacházíme žádné kouzlo v tom tyto diskuze jako náhodný kolemjdoucí sledovat. Je to trochu jako poslouchat debatu od vedlejšího stolu. Zabere to hrozně času a nic relevantního se nedozvíte. Je to ale jistě věc vkusu a momentální nálady. Vzhledem k počtu lidí, kteří se do těchto místností připojují, je jasně vidět, že lidé zkrátka rádi řeší banality. Anebo možná zkrátka rádi prokrastinují. A na home officu se prokrastinuje setsakramentsky dobře… Dobré by bylo také nezapomenout zmínit, že svou místnost může založit úplně každý – nezáleží na expertíze, počtu followerů nebo datu registrace. A kromě své místnosti se můžete digitálně „přihlásit“ o slovo i v místnosti, kde jste pouze posluchačem. Pak je pouze na moderátorech, zda vás vpustí na pódium, či ne. Slovo a prostor tak může dostat opravdu každý. Posouzení toho, zda je to dobře, necháváme na vás.

 

Nicméně je na místě věřit, že po prvotní fázi nekonečného proudu banalit začnou i na Clubhousu houstnout důležitá témata a místnosti vedené lidmi, kteří k nim opravdu mají co říct. Zatím jsou takové místnosti vzácné a tematicky monotónní – většina odborných diskuzí se točí kolem marketingu, především digitálního marketingu. Je to ovšem přirozené, protože právě lidé z tohoto oboru jsou ti, kteří nejrychleji nové aplikace adoptují. Ale vzhledem k tomu, že se na Clubhouse už přidal i Elon Musk, který sám už několik dní horlivě debatuje, dává to naději, že se tak brzy stane i u dalších, i u nás v České republice a budeme moci sledovat debaty o technologiích, životním prostředí, vědě či politice.

 

Jednoduše řečeno je Clubhouse jakýsi „live podcasting“, do kterého můžete vstoupit a sami se ho účastnit. Je zatím z 95 % narvaný úplnými banalitami a z 5 % relevantním a zajímavým obsahem. To je ovšem věc, která je všem sociálním sítím více či méně společná. Jen se podívejte do svého Facebook feedu a schválně za jak dlouho najdete příspěvek, ve kterém se opravdu něco dozvíte… Vzhledem k tomu, že Twitter promptně reagoval a funkci podobnou Clubhouse místnostem hned po rychlém nástupu nové sítě adaptoval, dá se očekávat, že Facebook a Instagram na sebe dlouho nenechají čekat. A pak je otázkou, zda Clubhouse přežije anebo ho potká stejný osud jako například Snapchat. Skvělý nápad, který se dá ale silnějšími hráči jednoduše okopírovat a implementovat do aplikace, kterou už ohromné množství uživatelů přirozeně využívá. Naučit se na novou aplikaci je totiž mnohem, mnohem složitější.

 

Budeme bedlivě sledovat, jestli hvězda Clubhouse vyhasne tak rychle, jako vystoupala. Povrchní prozkoumání zbytečných diskusí by mohlo napovědět, že ano, ale rychlý růst, přidávající se opinion leadeři z různých oborů a investice Anderseen Horowitz, kteří mají prokazatelně čuch, by mohlo znamenat, že jsme na začátku nové éry. Éry drop-in audio chatování.

 

Autor: Martin Starý

Zpět