Aleš Burger z Hithit.cz

U nás si zkusíte podnikání nanečisto
#Rozhovor
Zpět

 

Máte podnikatelský nápad a sháníte kapitál? Napsali jste knížku, ale nevíte, jestli o ni bude zájem? Peníze na vaše vize můžete zkusit sehnat na největším crowfundingovém portálu v Česku s názvem Hithit.cz. Právě zde se veřejnost skládá na podporu nejrůznějších projektů od vývoje mobilních aplikací, cestovatelských expedicí až třeba po geniální ponožkoboty, které se staly globální značkou. Spoluzakladatel portálu Aleš Burger v našem rozhovoru vzpomněl na nejúspěšnější příklady a vysvětluje, jak si splnit sen.

 

 

 

Hithit je na světě už osm let. Pamatujete, jak vznikl?

 

Původní myšlenka pochází od dalších dvou spoluzakladatelů, kteří se v roce 2012 inspirovali americkou platformou Kickstarter. Oba jsou majitelé úspěšné softwarové firmy a pocházejí z prostředí, kde nikdo nepotřebuje peníze, ale chybějí v něm kreativní lidé. Známe se z motokár a v boxech mi popisovali, co chystají za byznys. Já jsem z přesně opačného konce. Jako producent se pohybuji v kultuře a kolem mě je mnoho lidí, kteří mají nápady, ale pořád shánějí peníze na desku, na turné, na festival atd. Tím se naše světy potkaly. Přesně takovým lidem, kteří za mnou chodili, Hithit dokáže pomoc.

 

Screen Shot 2020-11-05 at 14.51.26

 

 

Kolika projektům jste pomohli?

 

Číslo se dá zjistit na našem webu. Za celou historii je k dohledání asi 3500 projektů. Každý z nich si můžeme představit jako 3500 malých eshopů. Úspěšným projektům jsme rozdali přibližně 300 milionů korun. Ze statistiky víme, že úspěšnost na Hithitu je asi 51%, takže by se dalo říct, že uspěje každý druhý projekt. Velká skupina lidí si myslí, že stačí jen založit projekt a dál se o něj nestarat, a nenechají si poradit. Pokud to ale máte dobře vymyšlené a rozumíte tomu, máte velkou šanci, že uspějete.

 

Screen Shot 2020-11-05 at 14.51.17

 

 

Jaké byly nejúspěšnější projekty?

 

Úspěšnost projektů sledujeme ve dvou rovinách – podle toho, které vybraly nejvíc peněz, a ty, které nejvíc překonaly původní očekávání. Oběma žebříčkům dominuje DVTV. Vybrali u nás skoro 10 milionů, tedy 1 300% toho, co chtěli vybrat. Jsem rád, že nepřekonali 10 milionů, protože nám tato meta zůstala pro někdy příště (směje se). V závěru vyburcovali přispěvatele, a my tak zaznamenávali tisíce přístupů na svou platební bránu. Protože nejsme Alza, v jeden okamžik nám to dokonce shodilo server, a museli jsme ho znovu nahodit.

 

 

O co byl ještě zájem?

 

Druhé místo v našem žebříčku obsadily Vasky. Jde o krásný příběh mladých kluků, kteří podle baťovské tradice začali ručně vyrábět boty a od přispěvatelů na ně získali pět a půl milionu. Třetí nejúspěšnější projekt byly opět zase boty – tentokrát šlo o konopné barefooty, na které se vybraly čtyři miliony korun. Úspěšným projektem byl cestovatelská Tatra kolem světa, která v těchto dnech objíždí planetu. Na pátém místě je dokument Víta Klusáka V síti. Na Hithitu nevybírali na dokument jako takový, ale prostředky na osvětovou kampaň s ním spojenou.

 

Screen Shot 2020-11-05 at 14.54.36

 

 

Které projekty vybraly nejlépe nad očekáváním?

 

Zajímavý je příklad pražského kulturního střediska Paralelní Polis, které se věnuje novým technologiím, decentralizaci a kryptoanarchii. Vzhledem k tomu, že byli zasaženi první vlnou koronakrize, využili náš projekt na podporu podnikatelů s názvem Antivir. Paralelní Polis potřebovali sehnat 50 000 korun, aby měli aspoň na nájem. Nakonec si odnášeli 600 tisíc s tím, že cílovou částku překonali o 1100%.

 

 

Jaký projekt byl pro vás největším překvapením co do svého zaměření?

 

Vzpomenu projekt, který je učebnicovám příkladem síly crowdfundingu. Jmenoval se Skinners a byly to takové ponožko-boty, nebo spíš ponožky s nastříkanou podrážkou, které jste si mohli srolovat do kapsy. Vymyšlené byly třeba pro lidi, kteří šli na kolečkové brusle a nechtěli mít na zádech batoh s druhými botami. Autoři myšlenky chtěli vybrat 90 000 korun, aby mohli rozjet malovýrobu. Lidem se ale nápad líbil natolik, že jim poslali víc jak 500 000 Kč a vytvořili objednávky na tisíce ponožkobot.

 

Screen Shot 2020-11-05 at 14.54.18

 

 

To je přece neskutečný příběh…

 

Tím to ještě nekončí. Hithit autorům úplně změnil pohled na byznysové možnosti. Vzali svůj projekt, přeložili ho do angličtiny a šli s ním na americký Kickstarter, kde na něj nasbírali půl milionu dolarů. Identický projekt pak dali ještě na Indiegogo, kde úspěch zopakovali. Když se dneska podíváme na stránky Skinners, zjistíme, že za pouhé tři roky od svého vzniku mají zastoupení ve všech zemích světa. Vytvořili globální brand, který má už i svou kopii v Číně. Fenomenální na tom je, že na začátku vůbec netušili, že mají nápad na multimilionový byznys, a přišli k nám, aby vybrali 4000 dolarů.

 

 

Jakou inspiraci si z toho mohou vzít naši čtenáři?

 

Především tu, že Hithit a crowdfunding obecně poskytuje lidem s nápadem nejen peníze předem, ale dává jim šanci zkusit podnikat nanečisto. Každý, kdo má nějakou podnikatelskou vizi, o níž si myslí, že je geniální, musí nejdřív založit firmu, půjčit si peníze – třeba v bance nebo od rodičů – a pak začít svůj produkt prodávat. Ze začátku ale nikdy přesně nevíte, komu produkt nabídnout, na koho cílit a jak to udělat. Taky by se mohlo stát, že nic neprodáte a na krku vám zůstanou jen nesplacené dluhy. Když ale dáte projekt na Hithit, dozvíte se spoustu věcí: jestli je o daný produkt zájem, o jakou barvu, druh nebo tvar nejvíc, nebo jaká skupina má o něj největší zájem. Na konci kampaně si nemusíte půjčovat žádné další peníze a navíc máte ucelenou databázi lidí, kteří si váš produkt koupili a s nimiž můžete dál obchodovat. Dostanete tak bezprostřední zpětnou vazbu na svůj podnikatelský nápad, aniž byste museli utrácet peníze. To je podle mě zcela zásadní věc.

 

 

Co je nejčastější chyba zájemců, kteří se svým projektem neuspějí?

 

Spousta lidí si myslí, že crowdfunding je samospásná věc, že stačí projekt uveřejnit na Hithitu a pak jen refreshovat web a sledovat, jak jim přibývají peníze. To se ale nestane. My víme, že úspěch je založen na sdílení a že 74% lidí přichází na stránky projektu přes prolink. Nestačí mít dobrý produkt a vystavit ho na Hithitu, ale musíte jít s kůží na trh, vystavit ho dobře na svých sociálních sítích. Důležité je se v něm osobně angažovat a být k lidem naprosto upřímní, protože po nich chcete, aby vám dopředu poslali peníze na dosud neexistující produkt. Všichni lidé, na které se prostřednictvím vypsané sbírky obracíte, chtějí vědět, zda vám mohou důvěřovat.

 

 

Nemůže se stát, že by je někdo obehal? Co se stane, když autor kampaně lidem neposkytne slíbené plnění? 

 

Tahle otázka lidi zajímá a odpověď na ni je jednoduchá. Neděje se to, nebo určitě ne vědomě. Lidé, kteří k nám chodí, mají v hlavě nápad, a jediné, co jim chybí jsou peníze. Pokud jim peníze dáte, nikoho nenapadne je zpronevěřit, na to jsou spousty jiných metod, než prosit o pomoc své přátele a známé na svém vlastním facebookovém profilu. Výjimečně se stává, že se odměna zdrží nebo autor neodhadne své možnosti a potřebuje odměnu modifikovat. Pak ale není nic jednoduššího než svému přispěvateli napsat a informovat ho o tom. V crowdfundingu totiž smluvní vztah vzniká napřímo mezi autorem projektu a jeho podporovatelem. My jsme jen platforma, která vznik takového obchodního vztahu umožňuje. Pokud se tedy na nás někdo obrátí, že odměnu nedostal, s autorem se spojíme a řešíme to s ním, protože tím kazí jméno crowdfundingu obecně.

 

 

V tuhle chvíli u vás běží sto kampaní. Nestane se, že ta moje zapadne?

 

Když se rozhodnu prodávat nějaký produkt nebo službu a udělám si webovou stránku, tak budu mít návštěvnost v řádech desítek lidí. Pokud zainvestuji do Google nebo do Skliku, zvedne se to možná na sto. Na Hithit chodí denně 40 000 lidí. Když někdo zveřejní produkt u nás, uvidí ho mnohonásobně víc lidí a služba ho nebude nic stát, protože si účtujeme peníze až ve chvíli, kdy projekt uspěje a my mu posíláme peníze, z níž si necháme provizi. Tohle je naše unikum, protože všude jinde se platí za zobrazení. Na Hithitu se dá jenom získat.

 

 

Vybíralo se u vás na vytvoření mobilních aplikací nebo hardwaru pro mobily?

 

Pomohli jsme aplikacím, jako je Volební kalkulačka nebo Na ovoce, která mapuje volně přístupné ovocné stromy v krajině. Úspěšná aplikace Psí detektiv vám zas pomůže najít ztraceného psa. Vybavuji si taky aplikaci, která vám pomocí kódu na obalu kosmetického produktu určí, zda byl testovaný na zvířatech.

 


Screen Shot 2020-11-05 at 15.18.15

 

Jak pomáhá mobil vám?

Ať už jde o profesní život nebo záliby, mobil je pro mě nesmírně důležitý. Tím, že Hithit je internetový byznys, víme, že na něj přes 60% návštěvníků chodí z mobilu a z mobilu lidé realizují i své platby. Já sám na mobilu sleduji vše od zpravodajství, přes emaily, svoji polohu a všechny možné služby. Má to pro mě velký význam i ve sportu. Všechno, co dělám, nějakým způsobem měřím. Běhání bez trekování by pro mě nemělo význam. Všechno mám v aplikaci, kde to vidím nejen já, ale data sdílím i se skupinou lidí, s níž se hecujeme, kdo dosáhne lepších výsledků.

 

Máte nějakou obzvlášť oblíbenou aplikaci?

Rád využívám Connect od Garminu, který sleduje všechny moje životní funkce, kroky, vystoupané schody, spálené kalorie atd. Mobilní aplikace používám pro parkování, jídlo objednávám přes Wolt, když potřebuju taxi, aktivuji Liftago, po Praze šlapu na Rekole, a když tankuji, platím z auta apkou přes QR kód. Bez mobilu bych byl vyřízený a nepřežil bych ani den.

 

Screen Shot 2020-11-05 at 15.17.08

 

 

Aleš Burger je spoluzakladatel a jednatel největšího crowdfundingového portálu Hithit.cz, který sbírá peníze na projekty od roku 2012. Pochází z Teplic, ale od roku 2000 žije v Praze. Současně je jednatelem eventové agentury NEXT LEVEL. Má rodinu a dvouletého syna. Ve svém volnu se věnuje sportu, běhá, jezdí na kole, na běžkách a úspěšně závodí v motokárách.


FM7B1851

 

Text a foto: Adam Maršál

 

Zpět