10 trendů v mobilním hraní pro rok 2021

#hry
#telefony
#trendy
#VR
Zpět

Chytré telefony jsou s námi třináct let. Za mezník jejich zrodu se nejčastěji považuje příchod prvního iPhonu v roce 2007. Chytré telefony vybavené velkým dotykovým displejem a především pořádnou pamětí RAM umožňující provádět mnoho operací najednou nastartovaly obrovský růst trhu s mobilními hrami, který akceleruje i v současnosti. Podle stránky GameAnalytics od letošního ledna do března vzrostl počet mobilních hráčů z 1,2 miliardy na 1,75 miliardy. Společnost Newzoo dokonce tvrdí, že ještě letos bude na světě 2,6 miliardy mobilních hráčů a 38% z nich bude ochotna si za hry zaplatit. Co nás ve světě mobilních her čeká v příštím roce? Na jaké trendy se můžeme připravit?

 

Virtuální realita

Tento trend prorůstá do všech možných oblastí herní svět nevyjímaje, protože hráčům umožňuje ponořit se ještě hlouběji do ještě opravdovějšího prožitku. Objevují se VR soupravy, které již musíme brát vážně, jako například Playstation VR, Oculus Rift nebo HTC Vive. Vývojáři, kteří budou chtít oslovit fanoušky mobilních her, budou muset vytvořit hardware kompatibilní s mobilními aplikacemi. Soupravy pro virtuální realitu – nebo chcete-li VR headsety – jsou zatím poměrně drahé, ale dá se čekat, že příchod dalších výrobců bude tlačit na cenu tak, jak se to v minulosti stalo i s jinými elektronickými zařízeními včetně chytrých telefonů. S rozvojem VR headsetů můžeme očekávat také příliv nových her určených pro virtuální realitu.

virtualni_realita_End-Space-VR-screenshot-wide-FOV (1)

 

Rozšířená realita

Cizím slovem také augmentovaná realita se od té virtuální liší tím, že propojuje skutečný svět kolem nás s uměle přidanými prvky. Příkladem je mobilní hra Pokémon Go, která k letošnímu roku zaznamenala přes 750 milionů stažení. Zatímco virtuální realita nám otevírá dveře do zcela nových světů, rozšířená realita změní náš stávající. AR bude využívat existující technologie jako GPS a počítačovou grafiku, aby přetvořil naše hmatatelné a dobře známé okolí v herní svět.

rozsirena_realita_pokemon-go-1569794_1920

 

E-sporty

Popularita soutěžního hraní počítačových her na profesionální úrovni rostla už před příchodem covidu. S omezením skutečných závodů, turnajů, zápasů, soutěží a dalších sportovních událostí tento trend ještě zesílil. Můžeme očekávat vznik nových profesionálních e-sport týmů a masivní rozvoj přenosů z elektronických sportovních událostí, které budou sledovat miliony diváků připojených z kteréhokoliv místa na zeměkouli. Odborníci tvrdí, že e-sporty v letošním roce vydělaly 1,5 miliardy dolarů. Kdo z vývojářů šikovně propojí VR nebo AR s e-sporty, může se těšit na zajímavý výdělek.

mobile_gaming

 

Rozpoznávání obličeje

Tuto schopnost chytrých telefonů máme zatím spojenou s jejich zabezpečením, ale brzy bychom ji měli vídat i v mobilních hrách. Ty budou zas o něco atraktivnější, když v nich budou figurovat postavy s věrnými tvářemi hráčů. Tento krok umožní propojení technologie pro rozpoznávání obličeje s 3D technologií.

FacialRecognition-1024x595

 

Rozpoznávání hlasu

Čím dál víc si zvykáme na zařízení, která dokážeme obsluhovat vlastním hlasem. Ten samý trend se přesune i do her. Díky tomu se vylepší uživatelské rozhraní – představit si umíme třeba rychlejší vybírání z nabídek.

voice_recognition

 

Nositelná elektronika

Opět nejde o nic nového. Mileniálové si dávno zvykli používat nositelnou elektroniku a současní sportovci si bez ní neumí představit žádný trénink. Wearables si nyní klestí cestu i do gamingu. První úspěšným příkladem je oblek SuperSuit od vývojářů MadRat Games, který dětem umožnil užít si počítačové střílečky ve venkovním prostředí. Jeho předností je, že děti nutí zvednou se od displejů a vyběhnou na čerstvý vzduch, aniž by je ošidil o požitek z „digitální” hry. Cílem této nové generace her je, aby se děti vídaly jinak než jen po síti a ještě si u toho zasportovaly.

supersuit_feature

Návrat v čase

Ať už se zeptáte v jakékoli generaci, vždy zjistíte, že všichni mají nejraději hry svého dětství. To mimochodem vysvětluje rekordní cenu za nerozbalenou hru Super Mario Bros. 3, kterou neznámý zájemce v listopadu vydražil na online aukční síně Heritage Auctions za částku 156 000 dolarů – tedy 3,5 milionu korun. Vývojáři, kteří vytvoří remaky úspěšných her minulosti a obohatí je o moderní design a nejnovější herní trendy, můžou mít úspěch u starších i nejmladších generací.

super_mario

Ještě větší propojení

Lidé si zvykli pracovat ze svých domovů a stejný úděl postihl i školáky, kteří se učí na dálku prostřednictvím internetu. Spojení s přáteli po síti je trendem i ve hraní. Čím více budou lidé propojení, tím víc času dokáží strávit s hrami a o to víc budou také ochotni zaplatit si předplatné. To se přirozeně týká i her vyvinutých pro chytré telefony.

 

Hry z jiných zařízení

I když mobily dospěly, pořád svými parametry zaostávají za specializovanými herními přístroji, jako jsou herní konzole PS 5 nebo Xbox. Vzhledem k jejich vysoké ceně si je nemůže dovolit každý. Dostupným řešení je tak zvaný cloud gaming, který zájemci v rámci předplatného umožní využívat vzdálený hardware a k hernímu zážitku mu v pohodě stačí mobil a internetové připojení o rychlosti 15 Mbps. I přes jisté technické překážky dnes již většina herních firem podporuje tak zvané cross-platform hraní neboli hraní i na jiných platformách než těch, co pocházejí z vlastní produkce. Mimochodem od letošního října lze díky službě xCloud streamovat vybrané hry z předplatného Xbox Game Pass Ultimate i do telefonů s Androidem. K mání jsou i slavné tituly jako Halo, Doom Eternal, Witcher 3, Gears 5 nebo Forza Horizon 4. K pohodlné obsluze stačí mobil propojit s herním ovladačem.

xcloud

 

Zapojení hráčů do vývoje her

Tedy ne, že by k němu již nedocházelo, ale jde o trend, který budeme vnímat čím dál víc. Dříve to bylo tak, že uzavřený tým vývojářů vytvořil hru a marketingové oddělení ji prodalo. Nyní do obsahu her čím dál víc promlouvají hráči, kteří se přímo podílejí na jeho vylepšování. Vede to k rychlejšímu vývoji  o to dokonalejších her.

 

Text: Adam Maršál

Foto: Pixabay.com

 

Zpět