Závody smartphonů do vrchu

#Test
Zpět

 

Některé testy jsou zevrubné. Jiné exaktní či exkluzivní. My se pustili do testu, kdy šlo o čas. A vlastně nejenom o něj.

 

Strašná rychlost a pocit, že řidič vedle vás by měl už dávno brzdit. Ale nebrzdí a řítí se do zatáčky jako blázen. Není to blázen, je to závodník a vám nezbývá než mu bezmezně věřit. Za okny se míhají rozmazané siluety stromů. Představa, že když něco nevyjde a auto vylétne z trati, je děsivá. Spolujezdci by snad vykřikli hrůzou, ale neudělají to. Nemůžou. Neumí to. Jsou to tři nové smartphony CAT S60, Samsung Galaxy J5 (2017) a Honor 9. Rozhodli jsme se otestovat, jak hodně přesná je jejich GPS. Abychom to měli zajímavější, domlouváme se, že nám je vezme do kabiny závodnice Barbora Holická, která se mimo Mistrovství ČR v rally účastní také seriálu závodů do vrchu s názvem Edda Cup.

 

Nabíjím mobily a do každého zvlášť se přihlašuji jedním ze tří účtů na Google, které jsme si zavedli kvůli testování. Pokud o to stojíte a svému telefonu to povolíte, Google zaznamenává váš pohyb s telefonem a po každém dni jej zanese do mapy. Když pojedou všechny mobily v jednom autě, budou mít také stejný výsledek? To jsme se rozhodli zjistit během osmého z jedenácti seriálových závodů, který se měl odehrát o víkendu 4. až 6. srpna v Prachaticích.

 

AG9C5722

 

Tenhle seriál již řadu let pořádá automobilový nadšenec Eda Patera z Prahy, který v něm i sám závodí. Adrenalin, vůni benzinu a možnost ochutnat opravdové měření sil za volantem přináší i lidem, kteří by si jinak na motorsport nesáhli. K tomu, abyste mohli startovat, vám stačí auto vybavené bezpečnostním rámem a sportovní sedačkou se šestibodovými pásy, které projde na technické přejímce u ředitele závodu. Pak už stačí zaplatit startovné (tady v Prachaticích 2 600 korun), nasadit homologovanou helmu a můžete jet. Nepotřebujete dokonce ani žádnou licenci. Oblíbenými stroji nižších tříd jsou menší lehčí autíčka s odpichem jako Citroën Saxo VTS, Honda Civic nebo Suzuki Swift, která vás i s povinnými prvky vyjdou na podobné peníze jako běžná auta do civilu.

 

Dnes se posviští z Prachatic na Libínské sedlo prověřenou tratí o délce 4 200 metrů s převýšením 200 metrů a cílem ve výšce 822 metrů nad mořem. Protože se zde potkává hned několik závodních pohárů, v depech jsou k vidění i nejrůznější formule nebo krásné automobilové legendy z dob dávno minulých. Rozpoznávám Porsche Carrera, Audi Sport Quattro S1, Ford Escort nebo škodovky 120 LR i 130 R. Nechybí tu lancie a fiat, které si pamatuji z 80. let, kdy jsme s tátou jezdili fandit na Rally Škoda do Českého ráje. I když je venku neskutečné horko, podél trati jsou od rána zástupy diváků, kteří se přišli podívat na vlastní oči.

 

Bára a naše mobily nastoupí do třídy N-1600, v níž soupeří auta s minimem úprav a s motory do 1,6 litru. Pokud půjde všechno podle plánu, v sobotu i v neděli se stihnou odjet dvě tréninkové a dvě závodní jízdy, přičemž se vždy obě jízdy sečtou a podle absolutního času se vyhlásí pořadí. Původně jsme měli vymyšleno, že každý mobil dám do samostatného obalu, abych je co nejlépe ochránil, nakonec se ukáže jako nejlepší řešení, kdy všechny uložíme do velké obálky s bublinkovou fólií. I když závodníci řeší každé kilo, Bára s mobily představujícími nějaká ta deka navíc nemá žádný problém. Obálku si uloží do přihrádky ve dveřích spolujezdce. Výsledky chceme po závodu porovnat se záznamem z aplikace Track Addict, který Bára používá ve svém iPhonu. Appka jí zobrazí celou trať, ukáže výsledný čas i momentální rychlosti ve všech úsecích. Bára tak ví, kde má ještě nějaké rezervy a kde může příště přidat.

 

Nabízí se otázka, zda se jako holka bojí. „Někdy jo. Když je sucho nebo leje, tak mi to nevadí, ale nejhorší je takové to mezi tím, protože tomu nevěřím,“ říká Bára. „Člověk pak musí číst asfalt, jestli je hrubej nebo jemnej. Když je lesklej, tak to klouže jako prase. A pak jsou hlavně všude stromy,“ zdůrazňuje závodnice, která dělá brand managerku v Profimedu a dokazuje, že když člověk chce, umí si na motorsport ušetřit peníze i při úplně normální práci. „Neberu sto tisíc, ale halt nechodím na pařby, nekupuju si hadry, celou zimu chodím v jedněch botách, ale na jaře si můžu koupit novou sadu pneumatik,“ směje se. O tom, jak hodně vážně bere závodění, se přesvědčí každý, kdo zahlédne její mobil – displej zdobí fotka jejího citroënu.

 

Ještě uděláme fotku na památku, uložíme mobily na své místo a Bára půjde na start. Vedro, nevedro, už se souká do nehořlavé kombinézy a kukly. Závodění se věnuje šestou sezonu. K motorkám a autům ji to táhlo odjakživa, ale kluci jí nic nechtěli půjčit, a tak si musela obstarat svůj vlastní závodní stroj. Nejprve Citroën DS3 pro etapové rally, v němž jí dělá spolujezdce parťák David Haumer, a později ještě Citroën Saxo VTS, který je lehčí a má při jízdě do kopce lepší akceleraci.

 

I s mobily na palubě startuje do první jízdy a vrací se nadšená. „Já snad nikde nejela pod kilo,“ směje se, když rozklikne svou aplikaci. Na počítači si hned dohledává časy a průběžné výsledky. V sobotu je dvakrát čtvrtá ve své třídě a 46. v celkovém pořadí ze 64 přihlášených ve všech kategoriích. V neděli si pak časy ještě hodně vylepšila a vyšvihla se na celkové 38. místo, což je vzhledem k jejímu malému citroënu obdivuhodné.

 

Screen Shot 2017-08-15 at 13.57.36I když to ani jeden den nevyšlo na bednu ve své třídě, celkově může být spokojená. A my také (viz box TEST GPS). Bára už zažila horké chvíle, kdy se na Barum Rally nedařilo sehnat náhradu za prasklou poloosu a vlivem stresu, nevyspání a ex trémně těžké rychlostní zkoušky přijela do cíle a brečela. Ale nikdy se nevzdává. Má za sebou bouračku, po níž se na jaře nemohla dlouho dostat do správného rytmu. Ale pokračuje dál, a když se zadaří, mohla by si v letošním Mistrovství ČR v rally vyjet dokonce i titul. Budeme jí fandit.

 

AG9C5704

 

TEST GPS – JAK TO CELÉ DOPADLO?

To by v tom byl čert, abychom nenašli nějaký rozdíl. Všechny tři testované androidy jsme zalogovali do Googlu (to není pokus o jazykolam), abychom měli v každém vlastní profil. Záměr je jasný. V rámci balíčku „Moje aktivita“ Google kromě hromady dalších možností nabízí také trekování historie vaší polohy. Nemusíte tomu hned říkat velký bratr, ale mimo videí, která jste si pouštěli na YouTube, nebo údajů, které jste lovili ve vyhledávači, se můžete podívat, kde všude jste chodili, jezdili, pluli nebo létali. Každý den se zapisuje zvlášť, takže si můžete udělat exkurz do své vlastní minulosti. Pokud jste někde během cesty udělali na mobil fotku, přiřadí se podle GPS k odpovídajícímu místu. Otázka zněla – bude se každý mobil za využití téže služby chovat stejně? Zapíše stejnou trasu? Závodnice Bára Holická svezla všechny telefony schované v obálce ve dveřích spolujezdce. Od startu do cíle urazila 4 200 metrů plus trasu z depa na začátek měřeného úseku. Stejnou cestou se po odjetí všech účastníků vrátila zase do depa. Když jsme později stáhli údaje do počítače, nevyhnuli jsme se menšímu zklamání. V tak velkém měřítku se okem nedá rozpoznat žádná patrná odchylka (vlevo). Trasy sedí i se záznamem z Bářiny vlastní aplikace TrackAddict (vpravo),která navíc ještě zaznamenává okamžité rychlosti v různých úsecích, což je údaj, který se dá použít pro zlepšování v dalších kolech. Co z toho vyplývá? Všechny mobily mají srovnatelně citlivou GPS. Zajímavější je spíš skutečnost, že služba Moje časová osa se zatím nedostala do všeobecného povědomí, a přitom se díky ní dají vytvořit vzpomínky např. z dovolené, kdy můžete příbuzným den za dnem ukázat, kde všude jste během volných dní cestovali. Stačí mít mobil přihlášený k účtu Google a zapnutou historii sledování polohy. Pro zobrazení si otevřete Maps.Google.cz a sjeďte kurzorem do levého horního rohu, kde si úplně dole v menu najdete Moji časovou osu. Pak už vás navede automatický rádce. Hodně zábavy při prohlížení!

 

AG9C5781

PŘIJEĎTE SE PODÍVAT NA DALŠÍ ZÁVODY

8.–10. září: Bečov nad Teplou – Krásno

29. září – 1. října: Stará Živohošť

SLEDUJTE BÁRU NA NETU:

 

TrackAddict ikonaTRACKADDICT

ANDROID, iOS (zdarma)

 

 


Text a foto: Adam Maršál

Zpět