MOBILY VS. FILMOVÍ KASKADÉŘI

Text a foto: Adam Maršál
#Test
TŘI VYBRANÉ MOBILY SI VZALI DO PARÁDY ČLENOVÉ FILMOVÉ KASKADÉRSKÉ AGENTURY FILMKA. KDO VYDRŽÍ VÍC? FILMOVÍ KASKADÉŘI, NEBO TELEFONY SAMSUNG GALAXY S6 EDGE, CAT S40 A HTC DESIRE 510? AKCE!
Zpět

Mobily nejsou z cukru, ale i ty nejodolnější mají své slabiny. Pro filmové vydání jsme se rozhodli udělit třem vybraným telefonům lekci od filmových kaskadérů. Na test jsme se objednali u agentury Filmka Stunt Team, která sídlí v Praze na Barrandově. Povolanější partu bychom sotva našli.

Celá parta testovaných telefonů na originál triku člena týmu Filmka
Celá parta testovaných telefonů na originál triku člena týmu Filmka

 

Kořeny Filmky sahají až do roku 1962, kdy se při natáčení filmu Limonádový Joe zformovala skupina kaskadérů pod vedením Jaroslava Tomsy. Ve všech dalších filmech, v nichž se od té doby hořelo, padalo, bouralo, závodilo nebo se někomu dávala nakládačka, obětovali své končetiny a nastavovali své tváře členové Filmky. Po otevření hranic se podíleli na většině filmů americké produkce natočených u nás včetně snímků jako Blade 2, xXx, Hartova válka, Letopisy Narnie a desítek dalších. Jsou to profíci, které ve svých příbězích trápí nejslavnější režiséři od nás i ze zahraničí. Totéž platí i o čtveřici kaskadérů, kteří si odskočili z natáčení, aby našim mobilům oklepali displeje.

 

Hlavní koordinátor našeho testu Jiří Kraus i náš kaskadér Ondřej Moravec pracovali jak na filmu Lída Baarová od Filipa Renče, který právě běží v českých kinech, tak např. na zcela novém snímku amerického režiséra Michaela Baye 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi. Nic jsme nekašírovali, nic jsme nevylepšovali. Naším cílem bylo ukázat kaskadérskou práci takovou, jaká je – tvrdou, chlapskou, někdy špinavou a bolestivou. S povolením rozbíjet jsme do tohoto nehostinného světa zavlekli tři chytré mobily.

 

TEST 1 – PÁD ZE SCHODŮ

V hlavní roli: CAT S40

CAT S40 si to hrne vycházkovou chůzí z Letné
CAT S40 si to hrne vycházkovou chůzí z Letné

 

Odněkud někam se padá snad v každém filmu. Základní kaskadérskou disciplínou je kutálení ze schodů. Kdo dá žulu líp? Třicetiletý kaskadér Ondřej, který je u filmky od roku 2007 a který se ve chvílích volna věnuje bojovému umění K-1, nebo nasvalený mobil CAT S40, který se tváří, že by se s ním daly lámat náhrobní desky? Pojďme na to. Život je boj, a abychom to neměli snadné, začalo pět minut před začátkem testu sněžit.

„Schody jsou nebezpečné, protože hrana může zasáhnout nějaký obratel nebo kloub,“ říká náš koordinátor Jiří Kraus, který dělá u Filmky od roku 1973. Nejraději vzpomíná na české klasické filmy, na nichž se podílel s režiséry, jako byli Karel Kachyňa nebo Jiří Sequens. Ze zahraničních zakázek si nejvíc váží Jamese Bonda nebo Troji s Bradem Pittem. Z natáčení Troji si odnesl zkušenost, že mobily se na natáčení nenosí. „Režisérem druhého štábu byl Simon Crane, který tady s námi dělal Indiana Jonese, Titanic, Zachraňte vojína Ryana, Mumii a další velké filmy. Na place byl kýbl s vodou, a komu zazvonil telefon, ten ho tam musel hodit,“ říká Jirka.

Během čtyřiceti let v branži si užil padání všeho druhu od válení sudů po schodech až po skoky z velké výšky do papírových krabic.

schody_sekacka_1

 

Největší strach měl při natáčení filmu, v němž dělal dabla za herce, který je ve scénáři zastřelen a spadne pozadu jako mrtvola z jedoucího vlaku na násep. Mezi kaskadérem a mobilem okamžitě nachází jednoznačnou paralelu. „Každému z nás už minimálně jednou upadl telefon. Proto všichni víme, že na mobil i na kaskadéra se dá pořídit chránič, který může být buď viditelný, nebo jenom decentní,“ vysvětluje Jirka. On sám byl vychován na primitivních chráničích z molitanu. Tím spíš je nadšený z moderních 3D materiálů, které tlumí nárazy tak, že tvrdnou úměrně síle úderu. „Čím víc se do nich praští, tím více chrání,“ říká. On sám jednou pro Karla Kachyňu musel padat ze schodů zcela nahý, ale v ostatních případech doporučuje vzít si na sebe tolik chráničů, kolik to daná situace umožňuje.

 

Práce kaskadéra je práce jako každá jiná a člověk nemůže druhý den natáčení zůstat v posteli, protože si zlomil žebro. Samostatnou kapitolou jsou pády z velkých výšek. Nejlepší tlumicí vlastnosti mají papírové krabice, do nichž se padalo před příchodem vzduchových polštářů (airbagů). Ty dokáží pohltit pádovou energii i při skoku z padesáti nebo šedesáti metrů, ale jsou velmi drahé a většinou se používají jenom ve velkorozpočtových amerických filmech. Další pomůckou pro natáčení pádů z velké výšky jsou pádové brzdy neboli descendery. V praxi to vypadá tak, že jeden kaskadér visí na dlouhém laně navinutém na bubnu a druhý jej jistí. Metoda se dá použít i na skutečně velké výšky, kdy dochází k volnému pádu. Pro druhého kaskadéra je klíčové odhadnout správně brzdnou sílu, aby to kolegu na laně nezlomilo vejpůl. „Vím o dvou případech, kdy se to stalo,“ říká Jirka. Ondřejovi, který stojí nahoře na začátku schodů, snad dneska žádné půlení nehrozí. Jenom je mu čím dál větší zima, a tak se rozcvičuje, aby zahřál svaly a předešel tak tomu, že mu po pádu do schodů zatuhne krk. Ve starých hadrech to dolů vyšle čtyřikrát, jako by se nechumelilo. Svoji práci zastaly nejspíš i bikové chrániče loktů a páteřák.

Na otázku, jestli je lepší se při pádu ze schodů zatnout, nebo uvolnit, radí spíš druhou variantu, ale nám je jasné, že je to stejně především záležitost dlouholetých zkušeností.

Hned po Ondrovi jde na řadu smartphone. CAT je pověstný držák s fyziognomií řidiče bagru, takže by měl něco ustát. Žádná pouzdra, žádné ochranné fólie – tak, jak ho vybalíme z krabice, s ním mrštíme o schody (viz snímek) a obrněný budulínek si to dá pěkně displejem napřed. Jsme zklamaní,až bychom brečeli. Telefonu není vůbec nic. Až na to, že mu v mrazu začíná blikat baterka. Výrobce uvádí, že mobil by měl vydržet pád až z výšky 1,8 metru, a má nejspíš pravdu. CAT S40 je nářadí pro ruce zvyklé na kladiva, sbíječky   a lopaty, které se nehodlají patlat s titěrnými přístroji. A vzít byste si ho mohli i na natáčení s režisérem Simonem Cranem, protože podle manuálu by měl v kýblu s vodou vydržet klidně hodinu. Voda se nám ostatně bude hodit, protože nyní jdeme hořet!

1 Dospodu přijde nehořlavé prádlo, na něj kombinéza
1 Dospodu přijde nehořlavé prádlo, na něj kombinéza
2 Tajemství spočívá v sudu s chladivým gelem
2 Tajemství spočívá v sudu s chladivým gelem
3 Gel se musí nanést na všechna exponovaná místa
3 Gel se musí nanést na všechna exponovaná místa
4 Pohoda se mění v nepohodu během vteřiny. Čas na SMS!
4 Pohoda se mění v nepohodu během vteřiny. Čas na SMS!
5 Finále! Jakmile Ondra zalehl, kolega Ivo ho uhasil.
5 Finále! Jakmile Ondra zalehl, kolega Ivo ho uhasil.

 

TEST 2 – VE VÝHNI PLAMENŮ

V hlavní roli HTC Desire 510

 

Hořící scény diváci vyhledávají už od dob Jana Husa. Dívat se do plamenů je příjemně uklidňující a člověku udělá radost i to, že se celý problém týká někoho jiného. Pobývat v ohni proto patří k základním kapitolám kaskadérského slabikáře. Na Ondrovi teď je, aby se nechal polít benzínem a zapálit. Žádná věda. Tedy spíš žádná věda pro lidi, kteří vědí, co dělají. Jirka Kraus, náš koordinátor, má na kontě desítky, možná i stovky podobných akcí.

 

Hoření na scéně je především o materiálech a o zkušenostech. Jirka si ještě dobře pamatuje na dobu, kdy si musel vystačit s mokrým hadrem pod kostýmem, ale s takovou výbavou se samozřejmě žádné žhavé maratony točit nedaly. Dneska mají kluci ohnivzdorné nomexové prádlo a závodnické nehořlavé kombinézy, takže je to úplně o něčem jiném. Zvyšuje se bezpečnost, ale i kvalita výkonu. Kaskadéři mohou hořet déle a lépe. „Na druhou stranu diváci jsou také čím dál zmlsanější a úměrně tomu rostou i nároky a požadavky ze strany produkce, takže se vůbec nedá říct, že by to dneska měli kluci jednodušší,“ říká Jirka. Jako ve všem, i v hoření rozhoduje především know-how. Důležité je vědět, jak moc bude materiál kaskadéra chránit, kolik na něj můžete nalít benzínu, aby se nepropálil, a znát oblasti, kam se benzín může nebo nemůže nalít kvůli ochraně citlivých míst na těle.

 

Pokud jste v kůži kaskadéra, musíte se spoléhat, že kolegové, kteří vás polijí a zapálí, vás pak také bezpečně uhasí.

 

Natáčení ohnivých scén je závislé na pohybu. Dá se hořet poměrně dlouho, když kaskadér běží nebo jede na motorce, protože si na sebe může vzít víc hořlavého média, jako je např. hořlavá pasta. Plameny zůstávají cza ním a tolik jej neohrožují. Horší je, když se kaskadér nemůže hnout a je uvězněn na jednom místě, jako například v autě, které je plné plamenů. Dablér v takových extrémních případech pracuje v kyslíkové masce a dveře auta jsou místo běžných zámků zavřeny jenom na suché zipy, aby se nestalo, že se auto technickým nedopatřením změní v pec bez možnosti úniku.

 

Než se pustíme do akce, musí se Ondra dobře obléknout. Dospodu si bere nehořlavé prádlo a na něj kombinézu, jakou vozí automobiloví závodníci. Stará bunda, v níž se už Ondra dopoledne válel po schodech, přijde úplně navrch. Nejdůležitější je na všechny obnažené části, které můžou přijít do styku s plameny, jako je krk, uši a temeno, nanést pořádnou vrstvu ochranného gelu. Celou věc si jednou nacvičíme nanečisto a jdeme na to. Tři, dva, jedna, akce. Jirka Ondru zapálí a jde se!

 

Během vteřiny má Ondra na zádech vatru. Poté, co projde chodbou, lehne na zem, kde ho další člen týmu uhasí. Z Ondry se kouří jak v prádelně a všude je cítit podivný smrad spáleniny. Ondřej se postaví na nohy a drží se za levé ucho. Má ho trochu zarudlé, ale nejspíš to bude mrazem. Stejnou proceduru hned po Ondrovi prodělá i mobil HTC Desire 510. „Nechci to nějak snižovat, ale to, co jsme dělali dnes, byla školní akce,“ směje se později u kafe Jirka. „Na filmové scéně musíte během hoření stihnout ještě spoustu dalších věcí: otevřít poklop tanku, vyskočit ven, zahrát nějakou akci, střílet, čekat na nějakou koordinaci s nějakou akcí. Ale to si dáme až někdy příště.“

 

PYRO AKCE S HTC DESIRE 510

Totéž, co prodělal kaskadér Ondra, čekalo i na mobil HTC Desire 510, a to i ve stejné bundě.

1 zasunutí

1 Produkční Kristýna zasunula telefon do kapsy.

2
2 Bundu jsme poté polili benzínem.

3

3 Zapalovačem jsme bundu proměnili v osmahlý kebab.

4

4 Po 10 s jsme vatru osolili sněhovým hasičákem.

5

5 Výsledkem byla bunda jak z testu v Himálaji.

6

6 „Jau!“ řekla Kristýna, když tahala mobil ven. Obal byl rozžhavený a očouzený, ale mobil se nezkroutil a makal dál.

 

TEST 3 – UPROSTŘED RVAČKY

V hlavní roli Galaxy S6 edge

 

Rvačky jsou kaskadérskou disciplínou, která za posledních pár let nabrala neskutečné obrátky. Náš poslední rychlý noční test proto vyzbyl na bojovou scénu v parku. Podle Jirky se radikálně mění agresivita diváků. Lidé chtějí vidět pecky do obličeje a rvačky ve filmech čím dál víc připomínají počítačové hry. Dělá se to tak, že je kaskadér přivázaný na lanku a píst s deseti atmosférami ho hází přes čtyři stoly nebo do druhého patra.

 

Jako poslední šel na řadu Samsung Galaxy S6 edge, který se během rvačky proletěl parkem
Jako poslední šel na řadu Samsung Galaxy S6 edge, který se během rvačky proletěl parkem

 

Zatímco dříve se kopalo jenom do lidí na zemi, dneska se kope pořád a do všeho – ideálně z otočky. Ondra s Jirkou o tom vědí své. Dost si toho užili při natáčení Rytířů ze Šanghaje z roku 2003 s Jackiem Chanem v hlavní roli. Protože nám je už všem pořádná zima, Ondra bere poslední telefon Galaxy S6 edge do ruky a píše textovou zprávu. Bojovník Tomáš Karel z Filmky přibíhá a mocným švihem mu mobil vyčutne. Edge letí asi osm metrů a řízne sebou do sněhu. Je už tma, takže se špatně hledá, ale když na něj konečně šlápneme, zjistíme, že nemá žádnou újmu. Je to neskutečné. Když vám upadne mobil v koupelně, máte většinou po dispeji. V našem kaskadérském testu jsme mobily házeli po zemi, vystavovali je žáru hořícího benzínu a dopřáli jim letecký den v parku. Až na očouzené HTC se žádnému z nich nic vážného nestalo. Tak snad konečně příště.

TESTOVACÍ CREW Z FILMKY

AG9C5584

Jste slavný hollywoodský režisér a natáčíte v Česku? Neobejdete se bez výbuchů, honiček v autě, pádů z věžáku, hromadných rvaček, krvavých soubojů a hořících lidí? Obraťte se na Stunt Team Filmka, který se filmovým kaskadérstvím zabývá už od doby Limonádového Joea. S naším testem pomáhali Tomáš Karel, Jiří Kraus, Ondřej Moravec a Ivo Zubatý. Díky, kluci, uvidíme se v kině!
www.filmka.cz

Zpět