VELKÝ TEST

POD DIKTÁTEM DESIGNU
#Test
Zpět

Dělat grafický design na notebooku s malým monitorem je skoro stejné, jako kdybyste chtěli místo nářadím bourat plot kuchyňským příborem. Jakmile děláte vizuální umění, musíte ho vidět. Co se ovšem stane, když přednímu českému designérovi Pavlovi Fuksovi dáme na hraní tři mobilní telefony Samsung Galaxy J3 (2016), Huawei P9 a Coolpad Modena 2?

 

Fuksa je génius. Rozpětí jeho díla sahá od filmových plakátů, obalů knížek, bookletů hudebních titulů, tvorby log a firemní identity až po reklamní design. Pro amerického prezidenta Baracka Obamu dělal kampaň na YouTube, ale o nic menší výzvou pro něj není ani prosba o vytvoření loga pro kapelu, o níž ještě nikdo neslyšel. Časopis Computer Arts ho zařadil mezi 30 nejlepších mladých grafických designérů a v oboru klíčový nizozemský magazín Lürzer’s Archive jej ve své letošní ročence opět uvedl mezi 200 nejlepšími ilustrátory na světě. Těžko byste hledali někoho druhého, kdo by se s takovou posedlostí pustil do ilustrování hesel z Wikipedie. A ještě hůř byste zřejmě hledali někoho druhého, koho by to vůbec napadlo. Fuksa přijímá komerční zakázky, ale stejně tak se umí zavřít do pracovny a jen tak pro zábavu nechat ožít představivost, jak by vypadal plakát na psychické poruchy, tajné vojenské operace nebo na pokračování slavných hollywoodských filmů, které žádné pokračování nemají. Teď má v ruce tři nové Androidy a s nimi jasné zadání zjistit, co všechno se dá z grafického hlediska vymáčknout z obyčejných mobilů. Často ho zastihnete při práci v kavárně zahleděného do notebooku MacBook Pro.

 

Print Print 5a
1. Plakát ilustrující specifickou pozitivní emoční i afektivní vazbu a závislost oběti nazvanou podle událostí ze Stockholmu z roku 1973 2. Plakát k operaci Entebbe, během níž izraelská speciální jednotka zachránila rukojmí z letadla uneseného Palestinci do Ugandy 3. Fuksa vytvořil sérii plakátů k pokračování slavných filmů, které pokračování nemají

„Noise cancelling sluchátka mi umožňují soustředit se na grafiku místo toho, abych poslouchal rachot kávovaru s rwandskou lehce kyselou směsí,“ říká. Nejvíc času stráví s profesionálními programy Adobe Illustrator, Photoshop a InDesign. Ve svém telefonu pak využije skicák pro nahození základních nápadů, pro inspiraci si rád zalistuje grafickou databází Bēhance. „Ale dělat grafiku na Androidech?“ ptá se se zjevnou skepsí v hlase. Sám používá iPhone 6 s lehce nakř.plým displejem. I když na něj denně fotí, že by na něm tvořil, ho ještě nenapadlo. „To abych si snad ještě zřídil účet na Google Play?“ směje se sarkasticky. Jenže bude muset, protože odjinud grafické aplikace nestáhne. Nikdo z nás neví, do čeho vlastně jdeme. I když jsme projeli internet, podobný test jsme nikde neobjevili. Netušíme, jaké aplikace se nabízejí a jestli se s nimi dá vůbec něco udělat. Mobily bereme s sebou, protože Fuksu čeká přednáška na VŠE na téma práce v reklamní agentuře. Jen jak sedneme do auta, rozezní se jeho vlastní telefon. Volá mu klient kvůli návrhu loga pro jednu připravovanou akci. Pavel Fuksa je na roztrhání. V poslední době např. pro Hlavní město Prahu navrhoval plakát informující o zákazu používání Segwayů v historickém centru. Máme kliku, že do svého programu vtěsnal i test pro Charger. Nechali jsme mu telefony a volnou ruku ohledně výběru aplikací. Tohle jsou jeho postřehy:

 

 

APLIKACE

„Když jsem se pustil do průzkumu trhu, objevil jsem neskutečné množství nejrůznějších programů. K mání jsou desítky aplikací na tvorbu amat.rských plakátů, doplňování psích čumáků na fotky vašich kámošů, výměnu obličejů za smajlíky nebo úpravu fotek pro Instagram. Člověk se v nabídce rychle ztratí a utratí i nějaké peníze, ale kvalita stojí za prd. Bavily mě aplikace s tématem obr.zkových glitchů, barevných limitovaných palet ve stylu Applu z 80. let, Gameboye nebo Commodoru. Kdo si tuhle dobu pamatuje, tak to ocení, a třeba to zaujme i nedotčené. Pro export do plnohodnotných formátů a velikostí je ale potřeba si připlatit. Do mobilů v testu jsem instaloval postupně Adobe Draw, což je obdoba Illustratoru s možností přenést si nakreslené věci do stolního počítače a pokračovat v práci na něm, a Adobe Capture pro tvorbu barevných palet z obrázků nebo fotek. A pustil jsem se do práce.“

 

coolpad_modena_2 00_sm-j310-sm-j320_front_white_standard_online_s grey_sandblasted_front_7k
4. Ukázka fantazie předního českého designéra a Coolpad Modena 2 5. Fuksa tvoří digitálně, ale rád využívá prvky připomínající grafické postupy z doby před internetem a Samsung galaxy J3 (2016) 6. Podle Fuksy se dá prakticky každý slogan vyjádřit v grafické podobě a Huawei P9

 

VERDIKT

„Displeje jsou na všech mobilech skutečně malé – nedá se nic dělat. Na Samsung Galaxy J3 (2016) se mi dokonce nepodařilo nainstalovat ani jednu aplikaci. Operační systém se i po restartu sekal a telefon měl neskutečně pomalé reakce. Vítězem testu je pro mě Huawei P9, na kterém se příjemně pracovalo. Na Coolpadu Modena 2 mi byl zas sympatický největší displej. Jsem zvyklý na platformu iOS, ale nedokážu si představit, že by i plně vybavený iPhone nahradil v práci stolní počítač nebo notebook. Kreslení nebo zpracovávání fotek bylo na profesionální úrovni nemožné. S tím jsem ale víceméně počítal, protože telefony na to ani nejsou určené. Jako zábava k přípravě fotek na Instagram nebo nouzový skicák to ale stačí. Úplně v pohodě bych si pak dokázal představit práci na iPadu nebo iPadu Pro. Generování barevných palet z fotek nebo situací a jejich sdílení přes účet Adobe se hodí a nikdy mě neomrzí. Na závěr musím říct, že jsem se během několika málo dní s Androidy sžil natolik, že když jsem svěřené mobily vracel, během pár vteřin jsem všechny dokázal naprosto intuitivně vrátit do továrního nastavení. Ani nevím, jestli bych to samé takhle rychle zvládl u svého iPhonu…“

 

illustrator-drawADOBE ILLUSTRATOR DRAW

ANDROID, iOS (zdarma)

 

 

 

captureADOBE CAPTURE CC

ANDROID, iOS (zdarma)

 

 

 

behanceBEHANCE

ANDROID, iOS (zdarma)

 

 


 

Text: Adam Maršál, foto: archiv Pavla Fuksy

Zpět