VELKÝ DESIGNOVÝ ROZSTŘEL!

#Test
Zpět

Také přemýšlíte, který z výrobců umí udělat nejhezčí smartphone? Vzali jsme nový iPhone 7, Samsung Galaxy A5 (2017) a Huawei Mate 9 a dali je posoudit králi užitého designu Peteru Olahovi, který odpovídá za vzhled interiérů všech modelů značky Škoda Auto.

 

Líbí se vám nová Škoda Kodiaq? Jezdíte v Octavii nebo v Superbu? Pakliže jste spokojení s tím, jak to uvnitř těchto vozů vypadá, poděkujte slovenskému návrháři Peteru Olahovi, který bere do ruky naše tři mobily, aby je podrobil přísnému testu z hlediska designu…

 

Nemůžeme ovšem nevyužít příležitost zjistit od něj pár tajemství z vývoje škodovek, v nichž budeme jezdit za deset i více let. „Ještě chvíli zůstaneme u aut s volanty, ale už teď se můžeme těšit na modely, kdy se volant zmenší a možná i více zapustí do přístrojové desky,“ poodhaluje Peter, jakým směrem uvažují automobilky o cestování v blízké budoucnosti.

 

AG9C1614

 

Návrhy automobilů si Peter kreslil od svých pěti let. Na střední to bratislavského rodáka táhlo k matematice a fyzice, ale když se rozhodoval o vysoké, převážila architektura a design. Protože měl blízko k oběma oborům, kličkoval mezi oběma fakultami, ale opravdový zvrat v jeho životě nastal ve chvíli, kdy vyhrál automobilovou designérskou soutěž. Sponzorem byla právě Škoda a součástí první ceny bylo pozvání na stáž do Mladé Boleslavi. Jakmile se v profesionálním designérském studiu setkal s nejnovějšími technologiemi a materiály, bylo mu hned jasné, co chce dělat. Se studiem architektury interiéru na vysoké škole na Slovensku to vymyslel šalamounsky – obhájil zde diplomovou práci na téma „Mobilní pokoj“. „Dávalo to smysl, protože v autě trávíme čím dál víc času a auto se tak stává naším druhým domovem,“ vysvětloval tehdy profesorům Peter, který do Škodovky nastoupil v roce 2002.

 

Po čtyřech letech odešel do koncernového studia v Postupimi u Berlína, kde se podílel na vzhledu automobilů všech značek koncernu od VW přes Audi až po Lamborghini, a do Mladé Boleslavi se opět vrátil po jmenování Jozefa Kabaně na místo šéfdesignéra. S ním přišla i nová filozofie charakterizovaná ostrými plochami, odkazujícími na český krystal a kubismus.

 

Pokud by vás zajímalo, co mají společného automobiloví designéři, je to pár let, o které žijí napřed před svými zákazníky. Je to tím,  že auto se v průměru vyvíjí tři roky a na trhu musí být úspěšné dalších sedm let. Právě teď je tedy Peter někdy v roce 2020 až 2025. Do budoucna se předpokládá, že bude hrát čím dál větší roli autonomní řízení, konektivita a digitalizace. Řidič má získat více času, aby se mohl věnovat něčemu jinému, ať již to bude zábava, nebo práce.

 

Auta budou také čím dál víc propojená s mobily. Už dnes si uživatel přináší do auta své údaje, může si naplánovat cestu v navigaci nebo připravit oblíbenou hudbu. To vše má k dispozici hned po nastoupení, aniž by musel mobil propojovat nějakým kabelem. Telefon se navíc automaticky připojí na autoanténu pro lepší signál. V budoucnosti se počítá s tím, že společně se smartphonem si uživatel přinese do auta svou vlastní identitu. Auto na základě propojení s mobilem pozná, o jakého pasažéra jde, kam si sedá, jaké má rád nastavení nebo teplotu. Po cestě telefon vyhodnotí data z jízdy. Podle Petera se v odborných kruzích debatuje i o tom, jestli by se dal displej mobilu nebo tabletu využít v autě. „Otázkou je, kde by měly být umístěné nebo jak by měly být ovladatelné. Auta se stanou počítači na kolech a čím dál větší roli budou hrát aplikace,“ říká Peter.

 

GotiveK mobilním telefonům má nejspíš blíže než většina jeho kolegů. V rámci jedné semestrální práce v polovině 90. let navrhl telefon budoucnosti s velkým displejem, který měl shodou okolností podobné rozměry jako iPhone. „Když jsem práci obhajoval, byl u toho přítomen jeden člověk ze Siemensu, který oponoval, že barevné dotykové displeje nebude technologicky možné vyrobit ještě nejméně deset let,“ směje se Peter. O rok později už pro skupinu slovenských startupistů připravoval projekt komunikátoru, který měl velký dotykový displej, čtečku čárových kódů a se kterým se dalo připojit na internet. Psal se rok 1999, když japonská firma NTT DoCoMo představila vůbec první smartphone na světě. Napadne vás povolanější arbitr pro hodnocení nových mobilů?

 

APPLE IPHONE 7 128GB

Cena: od 20 590 Kč

„Osobně jsem miloval už iPhone páté řady, a to jak pro jeho tvar, tak velikost. Přišel mi jako ideální kompromis mezi velkým telefonem s rozměrným displejem a zařízením, které se mi vejde do kapsy. Problém pro mě byla šestková generace, která byla najednou větší. Ženy to ještě měly snadné, protože si ho mohly dát do kabelky, ale já ho chtěl nosit v kapse. Dlouho jsem se mu proto vyhýbal a uvažoval o upgradu pětkového modelu, ale nakonec jsem mu dal šanci a zvykl si docela rychle. Díky zaobleným rohům se s mobilem dobře manipuluje. Přestože jsem velkým vyznavačem designu Applu, pár věcí mu musím vytknout. Už v předchozí generaci se nepodařilo integrovat foťák. Z vlastní zkušenosti jsem byl z šestky rozčarovaný, protože mi u mého telefonu po měsíci odstávalo sklíčko, po dalším měsíci se začalo odlepovat, odpadla mi čočka foťáku… V sedmičce se vystupující čočku snažili zamaskovat, ale pořád ční nad povrch. Když telefon položím na stůl, neleží dokonce ani rovně. Tohle bych od prvotřídního telefonu nečekal. Divné je, že celá váha telefonu leží na čočce foťáku, což je přesně proti smyslu, kdybych vymýšlel nějaký design. U ostatních telefonů je toto vyřešeno mnohem lépe. Každopádně i přes tyto výtky stále považuji iPhone za lídra designu.“

 

SAMSUNG GALAXY A5 (2017)

„Samsung vypadá podobně jako iPhone. Skoro bych řekl, že je to telefon vyrobený podle stejné šablony, jenom o něco větší. Snaží se odlišit snad jen obdélníkovým tlačítkem. Co se týká velikosti, vzpomněl jsem si, že dříve jsem si na služební cesty vozil vedle mobilu i iPad na čtení internetu. Dnes už ho nevozím a všechno si čtu z telefonu. Možná že v případě Samsungu bych si na komfortní čtení rychle zvykl. Pro mě je už ale doopravdy na hranici maximální velikosti, ale vzhledem k tomu, že má zaoblené hrany, pořád jde dobře do kapsy. Hezky je vyřešená zadní strana. Zatímco u iPhonu se nepodařilo integrovat anténu a v krásném kovovém těle jsou patrné plastové proužky, u Samsungu se tohle podařilo vyřešit mnohem lépe.“

 

HUAWEI MATE 9

„Sám bych se pro něj nerozhodl kvůli jeho velikosti. Pomalu se blíží formátu tabletu. Věřím, že kdybych seděl doma a chtěl si něco číst, nemohl bych si displej vynachválit. Na druhou stranu si vůbec neumím představit, jak s takovým telefonem chodím v létě v kapse u kraťasů. Působí giganticky, a dokonce i při samotném telefonování už mám pocit, že držím moc velkou věc. Připomíná mi zařízení, které jsme před patnácti lety vyvíjeli. Přišel bych si s ním jako turisté z Asie, kteří rádi využívají takové velké telefony a fotí na tablety. Pořád je tu otázka optimálního poměru mezi velikostí displeje a rozměrem mobilu, který se dá dobře nosit. Na denní nošení bych chtěl mít telefon ještě menší a telefonovat mobilem velikosti kreditní karty… Tohle je pro mě moc. Vyzdvihl bych zpracování přístroje, který má krásné sražené leštěné hrany. Právě tohle byla doména pětkové generace Applu. Moc se mi to líbilo a byl jsem trochu zklamaný, když to v další generaci nepoužili, protože to působí hodnotně a precizně.“

AG9C1574

PETER OLAH (39) vystudoval ústav designu na bratislavské architektuře. V roce 2002 nastoupil do oddělení designu ve Škoda Auto. Po čtyřech letech odešel do koncernového studia v Postupimi u Berlína, kde se podílel na vzhledu automobilů všech značek koncernu od VW, a do Mladé Boleslavi se opět vrátil po jmenování Jozefa Kabaně na místo šéfdesignéra. V současné době je na pozici vedoucího interiérové architektury.

 


 

Text: Adam Maršál, Foto: Adam Maršál a archiv Škoda Auto

 

 

 

Zpět