UMĚNÍ POČÍTAČOVÝCH HER

Dnešní hry jsou umělecká díla
#Téma
Zpět

Co se vám vybaví, když se řekne „počítačová hra“? Pravděpodobně krvavá střílečka typu DOOM nebo Super Mario. Je to už skoro 60 let, co světlo světa spatřila první videohra, a za tu dobu se celý herní průmysl změnil k nepoznání. Dnešní hry jsou umělecká díla.

 

Kdo by měl chuť pátrat po kořenech uměleckých her, musel by se vrátit alespoň o 30 let zpátky. Jednou z prvních artových vlaštovek byla Alien Garden pro archaické systémy Atari 800 a Commodore 64. Tehdy nebylo zvykem, že byste hráli za zvířátka, co pojídají různé druhy kytiček, aby mohla vyrůst. Tehdy se hlavně mlátilo a střílelo. Ale upřímně, z dnešního pohledu Alien Garden ani její současníci nevypadají moc zajímavě, takže raději poskočíme o pár let vpřed. Velké věci se totiž začaly dít až začátkem aktuálního tisíciletí.

 

BÝT INDIE BYLO COOL

Nebýt raketového vzestupu nezávislé scény, asi by se herní průmysl ubíral trochu jiným směrem. Právě menší hry s osobitým vizuálním stylem všem dokázaly, že cílem nemusí být fotorealistická grafika. Důležitou roli ve změně vnímání videoher hraje český Samorost z roku 2003, surrealistický projekt Jakuba Dvorského, toho času studenta UMPRUM. Jeho studio Amanita Design dnes znají herní nadšenci po celém světě, a to hlavně díky tradičnímu klikacímu dobrodružství Machinarium, které kritici často popisují jako interaktivní animovaný film.

Spojení ručně kresleného světa rezavých robotů a Floexova fantastického soundtracku zafungovalo dokonale a Machinarium se rychle stalo měřítkem pro všechny další point’n’click adventury.

Nezávislá scéna zviditelnila spoustu zajímavých tvůrců. Namátkou třeba Jonathana Blowa, Phila Fishe a Marcuse Perssona. Tři úplně jiné osobnosti s diametrálně odlišným přístupem k tvorbě i světu. První jmenovaný udělal díru do světa s logickou hrou Braid, která mohutně využívá prvku manipulace s časem, aby letos mohl všem zamotat hlavu o mnoho ambicióznějším titulem The Witness. Ten se úplně vymyká všem zn.mým konceptům, i když byste klidně mohli říct, že jde o jednu velkou hádanku. The Witness je zvláštní a intimní zážitek, až má člověk pocit, že ji Jonathan Blow vytvořil hlavně pro sebe.

 

alien-garden
Alien Garden je už na první pohled muzejní kousek.

machinarium
České Machinarium prodalo více než 4 miliony kopií. Zahrát si ho můžete i na mobilech.

 

BÝT INDIE JE POŘÁD COOL

Král kontroverze Phil Fish je bezesporu tak trochu blázen. Vždyť mu stačila jedna hádka s novinářem na Twitteru, aby zrušil svoji chystanou hru, ale nedá se mu upřít, že přivedl na svět jednu z nejkouzelnějších skákaček vůbec. Jeho pestrobarevný FEZ na první pohled vypadá jako klasická hopsačka ze starého Nintenda, ale je daleko hlubší. Doslova. Zdánlivě dvojrozměrný svět je ve skutečnosti trojrozměrný a snad žádná hra nedokázala tak dobře využít pixelartovou stylizaci. Tím nejzářivějším příkladem toho, že retro grafika může přitáhnout pozornost celé planety, je ale šv.dský Minecraft, dnes jedna z nejvýdělečnějších herních franšíz. Leckdo by mohl namítnout, že Minecraft přece není žádné umění, ale to, co v něm hráči vytvářejí, už nepochybně ano.

journey
Minimalistická Journey patří k nejobdivovanějším nez.vislým hrám. Její soundtrack si v roce 2013 vysloužil nominaci na Grammy.

fez
V kategorii pixel artu je FEZ nekorunovaným králem. Přitom je hra trojrozměrná.

limbo
Limbo mělo takový dopad, že všechny další podobně stylizované tituly hráči označují jako jeho kopie.

 

PODIVÍNI Z VÝCHODU

Japonský přístup ke hrám býv. pro západní hráče nepochopitelný. V tomto případě však platí otřepané rčení „umění spojuje“. Akční adventura Okami využívá tradiční umělecký styl sumi-e, tedy malbu pomocí štětce a černého inkoustu. Její příběh je bohužel smutný – ačkoliv byla Okami jednou z nejlepších i nejhezčích her roku 2006, komerčně propadla a studio muselo o pár měsíců později zavřít dveře. Umění ale není jenom poctivá ruční práce a spousta barev. Například hororový Silent Hill 2 by pro svou atmosféru, psychologický nátlak, metafory a ztvárnění tabuizovaných témat neměl v žádném výčtu uměleckých her chybět. To samé platí o trojici Ico – Shadow of the Colossus – The Last Guardian. Na první pohled možná působí nevýrazně, ale to je vlastně záměr. Ve druhé jmenované hře třeba vůbec nehraje hudba, aby se v hráči umocnil pocit osamocení.

okami
Ze hry Okami přímo čiší japonská mytologie.

silent-hill-2
Silent Hill 2 i po 15 letech budí hrůzu.

 

UMĚLECKÉ STŘÍLENÍ

Střílečky obvykle nejsou parketou herních vývojářů umělců, existuje však minimálně jedna série, která se snaží demonstrovat, že i to jde. BioShock designéra Kena Levina na rozdíl od většiny žánrové konkurence nabídl poutavě vyprávěný příběh, nutil hráče k morálním rozhodnutím, to vše v podmořském městě Rapture silně zasaženém stylem art deco. V podobném duchu se nesl i prozatím poslední díl série s podtitulem Infinite, jen se odehrával nad mraky ve městě Columbia a ještě víc si utahoval z amerického pocitu výjimečnosti. Rádi byste něco výstřednějšího? Mrkněte na Zeno Clash. Ten má svůj vlastní zvr.cený svět plný podivných míst a ještě podivnějších příšer. Naneštěstí je to právě ten případ, kdy hra sice zaujme grafikou, ale obsahem už tolik ne.

bioshock-infinite
BioShock Infinite. I tak dnes mohou vypadat střílečky.

zeno-clash
Ve světě Zeno Clash je tento člověkoslon zcela normálním stvořením.

k10_white-_01_on-shot

 

CO MOBILY?

Především díky nez.vislým tvůrcům se umění prokousává i do mobilních her. Jednak formou titulů z počítačů převedených na přenosná zařízení, jednak formou exkluzivních kousků. Jeden příklad za všechny – Monument Valley. Styl odpočinkové logické hry média přirovnávají mimo jiné i k osobitému stylu kreslíře M. C. Eschera a její tvůrci sami přiznávají inspiraci minimalistickou sochařinou a japonskými malbami. A neméně krásných a originálních her je na mobilech ke stažení spousta – třeba prvoválečný příběh The Valiant Hearts, akční Bastion nebo abstraktní plošinovka Thomas Was Alone. A v neposlední řadě adventury od českých Amanit  Design.

 


 

Text: Lukáš Kunce, foto: archiv vývojářů

Zpět