TÝDEN S CHYTRÝM AUTEM

#Zaujalo nás
Zpět

V nové rubrice vám budeme představovat věci připojené k internetu. Čím jiným ji otevřít než novinkou z T-Mobilu – službou Chytré auto. Výběr testera z redakčního týmu byl celkem jednoduchý – vlastním jediné vozidlo z redakčního vozového parku, které je kompatibilní s touto službou. Moc jsem se těšila a sama jsem byla zvědavá, jak se spolu s mou Toyotou s Chytrým autem popasujeme.

 

 

Na recepci si vyzvedávám balíček a jsem zvědavá, co mě v něm čeká. Vypadá to celkem jednoduše – malá černá krabička, SIM karta a stručný návod se sympatickým názvem „Jak rychle vyrazit na cestu“. Ten přelítávám jedním okem a jdu na to, nemůže to přece být nic složitého. Vyloupnout a zasunout simku na správné místo netrvá víc než pár vteřin. Krok čtyři mě nabádá k instalaci aplikace. Taky brnkačka. A ta mě prý navede dál.

 

DĚJOVÝ ZVRAT A HLAVNÍ PONAUČENÍ

V tento moment dělám rozhodnutí, že jsem přeci chytřejší než nějaký kus papíru a aplikace. Dá rozum, že nejdřív musím zastrčit krabičku do OBD2 portu. Když ho našel můj manžel, najdu ho taky a nebudu potupně volat, kde že v tom našem autě je. Na první pohled jsem ho nenašla, na druhý také ne, chvíli jsem googlovala a na třetí pokus je port objeven a krabička zapojená na místo.

 

JDE SE NA TU APLIKACI!

Otevírám ji a zjišťuji, že jsem měla věřit návodu, nechytračit a zapnout ji rovnou, jak mě nabádal. Po registraci mě totiž vyzýv., abych naskenovala kód IMEI z krabičky. Takže ji vypojuji a skenuji kód (to aplikace udělá sama a není třeba stahovat žádnou další čtečku). Další pokyn zní – zapojit krabičku do OBD portu. Aplikace mi nabízí, že se můžu podívat, kde v mém autě je. Aha, takže jsem nemusela ztrácet čtvrt hodiny jeho googlováním. Někdy se asi vyplatí postupovat přesně podle návodu!

 

img_20161208_125800Výborně – aplikace mi oznamuje, že čeká na odezvu mého auta. Radostně ignoruji pokyn, že mám nastartovat a vyrazit na cestu. Dále se totiž píše, že to může chvíli trvat, tak si mezitím zajdu na oběd. Až se auto připojí, zkusím, co to dělá. Během polévky mi na telefon přichází notifikace, že se nepodařilo určit polohu mého auta. Takže, co mám dělat? Konečně si pečlivě čtu instrukce. Ano, auto je zaparkováno v místě pokrytém signálem (přece jsem tam googlovala, že). Krabička je ve správném portu a třikrát jsem kontrolovala, že je opravdu na doraz zasunutá. Aha, „nastartujte a vyrazte alespoň na 15minutovou jízdu“. Takže ne na oběd, ono je opravdu potřeba s autem vyjet. Takže klíčky do zapalování a projíždím se po Letné. Po pár minutách se z mého telefonu ozývá zvuková notifikace, kterou jsem ještě nikdy neslyšela. Po zastavení se dívám, co se stalo. „Jízda vozu Toyota Avensis zahájena“! Kdybych se rovnou řídila všemi pokyny, asi by byl celý proces o dost rychlejší. A už se těším, až si budu poprvé „povídat“ se svou otlučenou Toyotou.

 

CO NÁM ŘEKLA TOYOTA

Nechám stranou, že mě pořád baví, když se po výjezdu ozve ona notifikace, že jsem zahájila jízdu. Když si auto bral manžel, bylo celkem fajn vědět, že děti budou ze školky vyzvednuty včas. Baví mě, jak jsem mu jen nasdílela polohu auta a jemu se v telefonu otevřely Mapy Google, které ho pěší chůzí odnavigovaly až za volant.

Zajímalo mě, co mi na sebe Toyota prozradí. Po svém fiasku s instalací jsem si totiž konečně pročetla všechny materiály a zjistila jsem, že množství a druh informací závisí na typu auta.

Po ukončení jízdy se mi zobrazí jízdní statistiky – vzdálenost a doba trvání cesty, maximální rychlost, průměrná rychlost a maximální otáčky. Na mapce jasně vidím, odkud kam jsem jela, a podle grafického shrnutí pod ní jsem jednou prudce zrychlila. Za to mě doma nepochválí, já vím, že se nemá prudce dupat na plyn se studeným motorem, fakt.

Ovšem úplně nejvíc se mi líbí notifikace, která mi oznamuje detekované otřesy zaparkovaného vozidla. V mém případě se naštěstí nejednalo o ž.dný z možných katastrofických scénářů jako pokus o vloupání nebo nabourání vozu, ale jen o prudké zabouchnutí dveří při obměně parkovacího lístku. Podobná notifikace by mi měla přijít, kdyby mi auto začali odtahovat. To jsem naštěstí nevyzkoušela, ale určitě bych ocenila, že stihnu doběhnout, než auto naloží a zmizí někde na (předraženém) záchytném parkovišti.

Zaujalo mě, že je možné označovat jednotlivé jízdy jako služební, a napadlo mě, že by se z toho dala udělat kniha jízd. Z aplikace jsem si nechala poslat přehled všech jízd svého auta. Přišel mi kr.sný e-mail s vyexportovanou přílohou mojí historie jízd – zip. Tak jsem ho rozbalila a zjistila, že obsahuje CSV soubor. Ty znám, takhle se nám exportují data z účetního systému. Zkusila jsem ho otevřít v Excelu, ale bohužel – z toho knihu jízd neudělám. Čekala jsem krásnou tabulku, kde si vyfiltruji business jízdy a bude. Jenomže tenhle soubor má problém s českou diakritikou a všechna data jsou v řádcích, ale už ne rozdělená do sloupců. Na knihu jízd si tedy, ještě počkám, ale naštěstí ne dlouho, protože T-Mobile tuhle chybu už opravuje.

 

SHRNUTÍ

Tuhle službu bych si asi pořídila. Má pár funkcí, které se vážně mohou hodit. Těším se na slíbené další funkce a aplikace. Techies, kteří si do svých aut připojují diagnostiky párované přes Bluetooth, asi budou zklamaní omezeným rozsahem poskytovaných provozních dat, ale pozor, s Chytrým autem se dá komunikovat i na dálku, což je vážně plus. Jen mě pořád mrzí ta kniha jízd, ale až bude fungovat, nebudu mít, co vytknout…

 

SLUŽBA CHYTRÉ AUTO OD T-MOBILE

  • Základní cena 2 599 Kč + měsíční tarif 75 Kč
  • V lednu 2017 cena 1 449 Kč (sleva 1 150 Kč) + měsíční tarif 75 Kč
  • Lze zakoupit i na splátky od 125 Kč měsíčně
  • V předplacené sadě na 1 rok komplet s ročním provozem za 3 499 Kč
  • Další rok provozu jen za 900 Kč
Zpět