TRX

Vybudujte si pružnou postavu
#Sport a pohyb
Zpět

Člověk by ani neřekl, kolik práce stojí cvičení se zdánlivě banálními popruhy. Jak správně začít se cvičením, které zvládnete i doma, radí Monika Müllerov., trenérka ze studia FITINN v pražských Holešovicích.

 

MGR. MONIKA MÜLLEROVÁ

Se sportem začala ve 4 letech, kdy ji rodiče dali na gymnastiku. Od 10 let se věnovala závodně kickboxu. U tohoto sportu vydržela 11 let a může se pochlubit tituly dvojnásobné mistryně světa a Evropy a mnoha dalšími. Momentálně tíhne spíše k vytrvalostním sportům, jako je triatlon. V zimě tráví dost času na horách na snowboardu a běžkách. „Není snad sport, který by mě nebavil,“ říká Monika, která je absolventkou FTVS UK v oboru tělovýchova a sport a ochrana obyvatelstva. Trenérství se věnuje již šestým rokem a momentálně působí ve studiu FITINN v Holešovicích. Absolvovala i kurzy výživového poradenství, kineziotapingu, strečinku, fitboxu aj. S kolegyní pořádá každé 3 měsíce sportovní víkendy v různých koutech ČR. Mimo to pečuje o lidi v kancelářích, kam za nimi pravidelně dochází s nejrůznějšími druhy kompenzačních cvičení nebo strečinkem. Zaměřuje se na různé kruhové tréninky určené jak na hubnutí, tak zvyšování kondice, nebo silové tréninky. Pracuje i s těhotnými ženami a v neposlední řadě dělá kondiční tréninky pro sportovce různých sportovních odvětví.

 

Komu bys doporučila TRX?

Cvičení na TRX bych doporučila každému. Cvičí se zde pouze s vlastní vahou těla, obtížnost se nastavuje náklonem těla, což nám určuje obtížnost cviků. Díky tomu si na TRX krásně zacvičí jak .plný začátečník, tak i pokročilý sportovec. Na věku a fyzické zdatnosti nezáleží.

 

20171112_175525

 

V čem je lepší než jiné druhy cvičení a čeho se prostřednictvím TRX dá dosáhnout?

U TRX bych vyzdvihla jeho praktičnost. Můžete s ním cvičit kdekoliv, doma, venku, v posilovně nebo na dovolené. Vzhledem k tomu, že jde vlastně jen o popruhy, je systém skladný a dá se zavěsit za dveře, na větev, prostě všude… Právě díky jeho skladnosti ho využívám na svých sportovních víkendech, které pořádám s kolegyní. Hojně ho využívám při trénincích se svými klienty. Skvěle se s ním procvičí celé tělo, protože se svaly zapojují komplexněji než při klasickém posilování. Důležité je, že se aktivují svaly hlubokého stabilizačního sytému. Díky cvičení na TRX si vybudujete pružnou, pevnou atletickou postavu, ale pokud chcete budovat objem, bude lepší zůstat u činek. Určitě toto cvičení doporučuji zařazovat do tréninkového plánu.

 

20171112_175023

 

Jak s tím mám začít?

Pokud je člověk trošku zdatný a má naučené správné pohybové návyky, na TRX se dokáže naučit sám. V dnešní době je např. na YouTube mnoho videí s návody, jak s TRX cvičit. Je důležité si ale vybrat pro začátek jednodušší cviky, abyste předešli možným zraněním a jiným komplikacím. Stačí si systém objednat na internetu nebo koupit v obchodě a pak už cvičit z pohodlí svého domova. Ke každému TRX se vždy přikládá návod nebo CD se širokou škálou cviků. Další variantou jsou skupinová cvičení nebo individuální lekce s trenéry ve fitness studiích.

 

Pro koho je to vhodné a kdo by se měl poohlédnout po něčem jiném?

Cvičení na TRX je vhodné úplně pro každého. Využívají jej jak profesionálními sportovci, tak i laici. Vhodné je pro rehabilitační cvičení. Mohou na něm cvičit jak děti, tak těhotné i senioři.

 

Je nutné dát si pár lekcí s trenérem? Pokud ano, v čem mi to pomůže, resp. co se mi může přihodit, když to budu dělat nesprávně? Můžu si nějak ublížit?

Nutné to není, pokud jste aspoň trošku zdatní. Já osobně doporučuji investovat aspoň do pár hodin s trenérem, nebo se dají navštívit skupinová cvičení, která jsou vedena instruktorem, který vás ohlídá. Při cvičení na TRX je nejdůležitější držet vtažené břicho a neprohýbat se v bedrech. Když dodržíte tyto dvě zásady, nemělo by se vám nic stát.

 

 

20171112_190100

 

Jak často bych měl trénovat a s jakou intenzitou?

Pokud chceme mít výsledky a někam se v tréninku posunout, je dobré cvičit aspoň 3–4krát v týdnu. Pokud cvičení na TRX budete mít jen jako doplněk k nějakému jinému sportu, jeden až dva tréninky jako zpestření bohatě stačí. Důležité je, aby vás cvičení stále bavilo. I když je TRX skvělé funkční cvičení, je třeba ho proložit i něčím jiným. Naše tělo je taková mrška, která po 3 měsících stejného cvičení začne stagnovat. Čím větší různorodost, tím je to pro něj lepší.

 

Existuje nějaká aplikace pro smartphony, která by mi v tom pomohla?

Existuje. Dobrá aplikace je přímo od samotného TRX – TRX training stáhnete v App Storu nebo na Google Play, kde najdete zdarma základní cvičení na této pomůcce. Rozšířené možnosti cvičení s TRX si stáhnete za menší poplatek. Aplikace je hezky zpracovaná, můžete si dát i hudbu na pozadí a ušetří vám cestu do posilovny. Další aplikace, která se mi líbí, je Závěsné cvičení: Fitness trenér. Najdete zde zásobník cviků a různé druhy workoutů. Když je rozkliknete, u každého cviku najdete i měřič času a video ukázku, jak cvik správně udělat. Můžete si i zapsat svůj vlastní trénink. V neposlední řadě tu je i cvičení na strečink a recepty. Pokud cviky znáte a nepotřebujete inspiraci, vystačíte s klasickým měřičem času a kol. Já osobně používám aplikaci Runtastic Timer, která je jednoduchá a přehledná.


Sledujte Moniku na sociálních sítích:

Instagram: monique_mull

Facebook: Monika Müllerová

Zpět