Trendy na sociálních sítích 2019: co nás čeká a nemine

#trendy
#nakopavky
#social
Zpět

Rok 2019 sice teprve začíná, my už vám ale teď dokážeme říct, jak to letos na „sockách“ bude vypadat. Teda, jsou to sice všechno jen předpovědi, ale ty v naprostý většině případů vycházej, víme?! Stačí se občas podívat na počasí…

 

  1. Nuda na Facebooku

 

Facebook je sice celosvětově pořád ještě nejpoužívanější sociální sítí, jeho obliba v západních zemích je však minimálně ohrožena. Podle neziskovky Pew Research Center zájem lidí o to, co se na Facebooku “děje” postupně klesá. Průzkum, který si loni dělala, například ukázal, že 42 % amerických uživatelů si v loňském roce dalo od Facebooku alespoň několikatýdenní pauzu a čtvrtina uživatelů si smazala facebookovou aplikaci z telefonu.

 

Popularita Facebooku pak podle průzkumu klesá hlavně u mladých. U teenagerů skončil loni Facebook mezi sociálními sítěmi až na čtvrtém místě za YouTubem, Instagramem a Snapchatem. Na druhou stranu se nedá říct, že by to šlo s Facebookem tak úplně do kytek. “Facebook mohou ohrozit různé sociální sítě určené “pro mladé” a zpomalit tak jeho růst. Je ale na samotném Facebooku, jak rychle bude na tyto změny schopen reagovat,” říká Milica Petrik, digital director komunikační agentury Havas Prague.

 

  1. Zlaté časy pro Stories

 

Mladé, o které přichází Facebook na své původní platformě, směle nahrazuje na své další sociální síti – Instagramu. Kontroverzní krok z roku 2016, kdy Instagram nestoudně okopíroval formát mizejících příspěvků svého hlavního konkurenta Snapchatu, se ukázal jako vítězný. Alespoň pro několik následujících let. Stories na Instáči dnes denně používá okolo půl miliardy lidí, což je minimálně dvakrát tolik jako na Snapchatu. A tento počet by měl letos dále růst. Svá vlastní Stories už tak kromě Instagramu a Facebooku spustil také YouTube, zatím jen v beta verzi, ale v brzké době se na ně můžeme těšit.

 

Popularita Stories je založena mimo jiné i na fenoménu moderní doby: FOMO (fear of missing out). Lidé se bojí, že kdyby pravidelně nekontrolovali sociální sítě, tak by snad o něco důležitého přišli. U Stories je tento efekt zvláště posílen tím, že po 24 hodinách mizí.

 

  1. Stále populárnější video

 

Už dnes je YouTube nejoblíbenější sociální sítí mladých, popularita videí však bude podle expertů dál hodně růst. Video prý dokonce bude brzo tvořit už 80 % veškerého zkonzumovaného online obsahu. Specificky pak porostou hlavně živá videa, která kromě YouTube podporují třeba právě Instagram a Facebook. Důvodem, proč tolik roste popularita je ten, že natáčet a sdílet videa (a to i v poměrně dobré kvalitě) dnes může v podstatě každý.

Bude zajímavé sledovat, jak se na vlně zájmu o videa svezou další neotřelé sociální sítě. Jedna z nich už brzy může ohrozit například Facebook. “Doteď populární sociální sítě mají problém si udržet mladé uživatele, proto je zde celkem volné pole pro vznik nových aplikací – jako je například TikTok (aplikace na streamování mobilních krátkých videí) – které mohou v krátké době velmi rychle vyrůst,” upozorňuje na možný nový fenomén Milica Petrik.

 

  1. Microinfluenceři místo velkých ryb

 

Posledních pár let přineslo nový fenomén: influencery na sociálních sítích, jejichž počty followerů začaly prudce růst a dosahovat úrovně stovek tisíc až milionů fanoušků. Tyto moderní celebrity si pak začaly brát za reklamu šílený prachy. A vlastně už jim pak tu propagaci nikdo ani tolik nevěřil. Firmy tak teď mají nový cíl: hledat a oslovovat tzv. microinfluencery, tedy lidi, kteří mají na sociálních sítích maximálně desítky tisíc followerů, ale za to mnohem osobnější přístup ke svým “fanouškům”. A také nižší ceny…

  1. Chatboty místo otrávených zaměstnanců

 

Chatboty neboli uměle inteligentní technologie využívané pro chatování se zákazníky budou všude. Nenechte se mýlit, až si budete psát s nějakou firmou, pamatujte na to, že na druhé straně pravděpodobně nesedí člověk. Na druhou stranu se ale s takovým chatbotem často domluvíte líp než s kdejakým zaměstnancem zákaznické péče. Ale ruku na srdce, kdo by tu jejich práci chtěl dělat, že…

  1. Hlasové ovládání už i na sítích

 

S tím, jak se rozmáhá hlasové vyhledávání třeba na Googlu, lze očekávat, že se tento způsob zadávání příkazů brzy přesune na sociální sítě. V Messengeru už například teď můžete diktovat zprávy nebo si je v autě díky systému Android Auto nechávat číst a taky na ně slovně odpovídat. Něco podobného na iPhonech zvládá také Siri, kterou můžete slovně vyzvat, aby například poslala zprávu na WhatsAppu nebo postla příspěvek na Twitter či Facebook. Technologie nás prostě letos pěkně rozmluví.

Autor: Aneta Ščotková

Zpět