T-Mobile a Infolinka pro neslyšící

Jak technologie pomáhají
#Zaujalo nás
#Tip měsíce
#v síti
Že neslyšící nemohou telefonovat? Lidé z T-Mobilu jsou jiného názoru. Našli způsob, jak se domluvit telefonicky i s tisícovkami neslyšících a nedoslýchavých klientů.
Zpět

V Česku žije přibližně 15 tisíc neslyšících a dalších zhruba 100 tisíc nedoslýchavých lidí. Lidé spoléhající se zejména na odezírání ze rtů jsou přitom zcela vyřízení, pokud potřebují řešit něco telefonicky. Stejně tak pro řadu těch, kteří slyší jen o něco hůře než ostatní, může telefonování představovat poměrně frustrující záležitost. Žijeme ale přece jen v době moderních technologií, a tak i tento problém má své řešení.

 

Zákazníci T-Mobilu mohou už od září využívat speciální infolinky pro neslyšící. Volat na ni mohou lidé, kteří sami mluví, ale potřebují zprostředkovat řeč druhé strany hovoru v psané formě. Volající díky ní má vždy jistotu, že stoprocentně rozuměl tomu, co druhá strana říká. A to je pro řadu znevýhodněných klientů k nezaplacení. Systém navíc může kromě toho sloužit také cizincům s jen částečnou znalostí češtiny. Novou službu tak už využilo více než 260 zákazníků.

 

T-Mobile je první mobilní operátor, který podobnou službu v Česku představil. Celý projekt se ale mohl uskutečnit zejména díky České unii neslyšících, která poskytuje přepis mluvené řeči lidem s postižením sluchu jako terénní sociální službu v rámci celé České republiky.  Simultánní přepis začala nabízet jako první v Česku a je dosud největším poskytovatelem prezenční formy této služby.

 

A jak si to celé představit? Nečekejte, že se budete muset bavit s nějakým zmateným počítačem, na druhém konci sedí klasicky operátor z masa a kostí, jeho slova jsou ale simultánně převáděna do písemné podoby, která se v reálném čase zobrazují na monitoru volajícího. Zajímavostí přitom je, že služby online simultánního přepisu mluvené řeči zajišťuje profesionální tým sesterských sociálních podniků Transkript online a TextCom, které na pozicích přepisovatelů zaměstnávají převážně nevidomé rychlopísaře!

 

Infolinka

 

 

Pokud chcete infolinku využít, stačí zajít na stránky T-Mobilu do sekce kontaktů, kde najdete odkaz na “Infolinku pro neslyšící”. Tam vyplníte své telefonní číslo a potvrdíte talčítkem “Zavolejte mi”. V tu chvíli se na webu otevře okno pro přepis a systém vám automaticky ihned volá. Ten už jen vyčká na písemný pokyn přepisovatele, že může začít mluvit. Tato instrukce se objeví v okně pro přepis, kde také po celou dobu hovoru sledujete simultánně přepisovanou řeč operátora infolinky. Od okamžiku, kdy začnete mluvit, probíhá telefonický hovor standardně.

 

V jiných situacích, než je kontaktování infolinky operátora, pak neslyšící mohou využívat aplikaci eScribeDroid, která je volně dostupná na Google Play. Ta zvládá přepisovat řeč při osobní telefonické rozmluvě, ale také při komunikaci tváří v tvář. Technologie tak už dnes neslyšícím výrazně usnadňují život. Jen tak dál!

 

Autor: Aneta Ščotková

Zpět