SMARTPHONY DO LAVIC?

#Téma
#appky
Zpět

Začal školní rok a s ním i starosti, kdy zas přijdou stížnosti, že vaše dítě nosí mobil do školy. Řada pedagogů přitom tvrdí, že smartphonům a tabletům patří ve vzdělávání budoucnost. K jejich zastáncům patří americký spisovatel a průkopník digitalizace Marc Prensky (71). Wikipedie ho uvádí jako autora pojmu „digital native“, tj. člověk narozený v digitálním prostředí, kterému nemusí přivykat až v dospělosti jako tzv. „digital immigrant“. Prensky je držitelem titulů z více univerzit včetně Yale a Harvardu. Svou kariéru zasvětil prosazování digitálních forem výuky na všech stupních.

 

Marc Prensky
Marc Prensky

 

BOJ S PŘEDSUDKY

Spousta učitelů si stále myslí, že mobily nemají ve škole co dělat. To ale není nijak překvapivé – školy měly odjakživa problém přijímat nové technologie. Zatím stále přežívá všeobecné mínění, že mobily od výuky vyrušují. Po internetu kolují odstrašující videa, kde žákům ve třídě nepřetržitě vyzvánějí telefony, a pro jejich legalizaci ve třídách nesvědčí ani rozšířená praxe, kdy jsou smartphony zneužívány při testech a písemkách místo taháků. Prensky ale namítá, že na smartphony se musíme dívat především jako na miniaturní počítače, které dnes už mají skoro všichni studenti v kapse nebo v batohu a které mají obrovský potenciál být aktivně zapojeny do vyučování. Jako takové mohou vyřešit starosti celé řady škol, kterým se nedostává prostředků na vybavování tříd moderními výpočetními technologiemi. Se smartphony to již není nutné – studenti si je sami přinesou z domova!

 

PŘÍNOS APLIKACÍ

Jako největší výhodu vidí Prensky možnost stahovat do mobilů nejrůznější výukové nebo poznávací aplikace. Mnohé z nich můžeme považovat za jedny z nejlepších výukových nástrojů, jaké tu kdy byly. Aplikace umí ledacos: např. překládat z jednoho jazyka do druhého jen na základě toho, že na psaný text namíříte kameru. Přímo v mobilu běžně editujeme zvukový záznam nebo video. Studenti můžou provádět nejrůznější výpočty a konverze, mají přístup k obrovskému množství aktuálních dat od počasí až po dění na burze. Aplikace nás zavedou do knihoven o statisících titulech a díky jiným appkám se můžeme věnovat matematice, jazykům, hledat na Wikipedii nebo se učit z videí na YouTube. Prensky uvádí příklad svého syna na prvním stupni základní školy, který se díky aplikaci učí číst a psát anglicky a japonsky. Vedle toho má i přístup do knihovny s vhodnými knihami v obou jazycích, může hrát matematické, slovní, logické, historicko-naučné, zeměpisné a mnohé další hry. Nejenže už nyní máme k dispozici řadu praktických výukových aplikací – stále přibývají další, a to exponenciální řadou.

 

shutterstock_660659347_

 

O KAŽDÉM OBORU

Prensky uvádí hned několik důvodů, proč by se smartphony schopné stahovat aplikace měly stát základním vzdělávacím nástrojem: Aplikace jsou totiž navrženy pro velmi specifické účely. Prenskyho syn se díky aplikaci naučil abecedu ve dvou jazycích. Aplikace také brzy obsáhnou – pokud již neobsáhly – celou škálu výukových předmětů a oborů. Mohou být staženy kus po kuse v případě potřeby a pak zase vyřazeny z paměti. Výhodou je i fakt, že aplikace mají intuitivní dotykové nebo hlasové ovládací rozhraní. Zcela přirozeně mohou fungovat ve spojení s dalšími dostupnými nástroji v mobilu jako foťákem, kamerou, hlasovým záznamníkem, Wi-Fi, GPS a samozřejmě přímým napojením na sociální sítě nebo Skype.

Praktický je přístup do online databází na různých cloudech nebo na Google Drive. Kromě toho appky dokážou úplně všechno, co stolní počítače a učebnice, což obráceně vždycky neplatí. Vedle toho se vejdou do každé kapsy, takže pokud jsou dost zábavné, aby stály za to, studenti s nimi mohou trávit i čas, kdy jedou do školy vestoje v metru nebo v tramvaji a s učebnicí by se jim špatně manipulovalo.

 

LEVNĚJŠÍ NEŽ UČEBNICE

Pochopitelně jsou tu i argumenty, které zdánlivě svědčí v jejich neprospěch. Ten základní říká, že ne všechny rodiny mají prostředky, aby jejich děti mohly mít vlastní chytrý telefon. Realita je ale taková, že ceny smartphonů jsou čím dál přijatelnější a kvalitní mobil se dá koupit třeba za cenu značkové obuvi. Aplikace finanční situaci různě situovaných rodin spíš vyrovnávají, protože jsou mnohdy zcela zdarma anebo za částky v řádech pár desítek korun, jimž můžou papírové učebnice jen těžko konkurovat. Snadno stažitelné aplikace také rozbíjejí monopoly vývojářů a prodejců softwaru. Výhoda je, že si můžete opatřit vždy jen aplikaci, kterou právě potřebujete, a nemusíte si kupovat komplexní programy nebo učebnice, z nichž pak využijete jenom zlomek.

 

Díky mobilu se můžou studenti vzdělávat ve škole i mimo ni, můžou se učit o lidech, o místech, o rostlinách nebo zvířatech, mohou sbírat vědecká data a provádět experimenty, zúčastnit se historických simulací, být členy virtuálních týmů nebo se podílet na nejrůznějších společenských akcích. Kdy je naše školy vezmou na milost?

 

JDE TO I V ČEŠTINĚ!

I když jsme limitováni jazykem, kterým mluví jen 10 milionů lidí, i u nás už vznikají aplikace vhodné pro výuku dětí všeho věku.

 

PŘEDŠKOLNÍ DĚTI

Nejzajímavější českou appkou pro předškoláky je edukační příběhová hra Učení v pohodě, která propojuje pedagogicko-psychologické poznatky s moderními technologiemi. Po absolvování všech úkolů, kterými malé hráče provádí sympatický myšák Adam, získává rodič ucelený obrázek, jak se dítěti dařilo. Výsledky jsou členěny dle jednotlivých kognitivních funkcí do celků, jako je zrakové vnímání, sluchové vnímání, časová a prostorová orientace, myšlení a matematické představy. Dítě je vedeno k dokončování úkolů, tedy k podpoře samostatnosti. Ve hře je zakomponovaná okamžitá zpětná vazba pro dítě spolu s vysvětlením správného řešení. Předškoláci můžou zkusit i appky Výukové kartičky nebo Abeceda pro děti od PMQ Software dostupné pro Android i iOS. Formou jednoduchých her se učí nová slova, rozpoznávají zvířata a osvojují si abecedu. Na dotykovém displeji můžou zkoušet napsat svá první slova. V základu jsou aplikace zdarma, ale za plné verze se musí připlatit. Rozpoznávat různé tvary, písmenka a základy určování množství dětem pomůže vštípit také aplikace na iPad Začínáme, Jedeme dál a Moje první vysvědčení z řady Předškolní brašnička. Mediální skupina Mafra pak připravila aplikaci Hravé učení, která pomáhá s osvojením základních návyků, ať už se to týká hygieny, nebo chování na ulici.

 

MATEMATIKA

V různých herních režimech se pod vedením doktora Poplety děti učí sčítat, odčítat, násobit i dělit v aplikaci sCool Matematika pro Android i iOS. Zajímavý je balíček Sčítání, Odčítání, Násobení a Dělení z edice Matematika od Eillusion pro iOS. Rýsování bude zábavnější díky appce Geometrie do kapsy. Dostat do hlavy matematické vzorce pomůže starším školákům aplikace Matematické vzorce (Android) nebo Matematické vzorečky (iOS).

 

ČESKÝ JAZYK

Každý, kdo někdy plaval v gramatice, svým dětem pořídí aplikaci Jdu do školy!, která je považována za vstupní bránu do světa českého jazyka pro prvňáky. K mání je pro Android i iOS. Základy pravopisu naučí androidí aplikace Česká jazyk – pravopis nebo Zatracená čeština pro iOS.

 

CIZÍ JAZYKY

Angličtina a němčina by měly děti bavit díky aplikaci Angličtina, resp. Němčina pro děti, které jsou založené na pohádkách jako Sněhurka a sedm trpaslíků, Tři prasátka nebo Kocour v botách. Hodit se budou i aplikace Anglická slovíčka nebo Angličtina – nepravidelná slovesa. Pro pokročilé jsou k mání appky Výuka jazyků, Jourist nebo Naučte se jazyk.

 

Pro případ, že nechcete nic stahovat, můžete využít i velmi populární online stránky

jejichž názvy definují předměty, jaké si na nich žáci (třeba spolu s rodiči) procvičí.


Text: Adam Maršál, Foto: archiv, Shutterstock

Zpět