ROZHODČÍ SE ZRAKEM TERMINÁTORA

#Návody a inspirace
Zpět

Možná si ještě vybavíte skandál z MS ve fotbale v JAR v roce 2010, k němuž došlo při utkání mezi Anglií a Německem. Do německé brány letěla mezikontinentální střela z kopačky Franka Lamparda. Míč se odrazil od břevna směrem dolů, kde před zraky všech diváků bezpochyby dopadl za brankovou čáru, a pak se odrazil zpátky do hřiště. Gól!!! Všichni to viděli – až na rozhodčího. Branka se neuznala, a Anglie tak nevyrovnala na 2:2. Nakonec to projela nelichotivým skóre 1:4, z turnaje vypadla a byl konec nadějím. Po internetu se pak ještě dlouho šířily vtipy s brankovou čárou zakřivenou dovnitř a nápisem FIFA Fair play!

Kansas City, Missouri - October 28, 2015: Game Two of the World Series at Kauffman Stadium; Shutterstock ID 365312441

Zastánci moderních technologií tak měli opět další silný argument, proč prosadit změny v hodnocení. Vysocí funkcionáři přesto dlouho trvali na tom, že fotbal je konzervativní hra, do jejíchž pravidel by se nemělo moc zasahovat. Namítali, že elektronika povede ke zpomalování a narušování zápasu a že lidský faktor je její součástí od nepaměti.

Ledy se ovšem hýbou. V létě 2012 Mezinárodní výbor pro pravidla oficiálně posvětil možnost použít technologie určující, zda padl gól, či nikoli. Říká se jim goal line technology (GLT). Vzhledem k vysokým nákladům se rozhodnutí týkalo pouze nejvyšších soutěží: v Evropě se již uplatňuje v anglické Premier League, německé Bundeslize, italské Serii A a francouzské Ligue 1. Na mezinárodní úrovni se moderní technologie prosadily během světového šampionátu mužů v Brazílii. A zkrátka nepřijde ani EURO 2016! Systémů je na světě hned několik. Jak to všechno funguje?

 

1. ČIP DO MÍČE

12t_largePrvní fotbalovou vlaštovkou byl nástroj s názvem Cairos, který vyvinul německý Fraunhoferův institut společně s firmami Cairos a Adidas. Myšlenka byla postavená na čipu, který firma Adidas usadila do míče tak bezpečně, aby jej nepoškodila ani ta největší dělovka. Čip by neustále vysílal rádiový signál, který by zachycovaly přijímače rozmístěné kolem hřiště. Systém pracuje s vysoce přesnými synchronizačními signály. Získaná data se přenášejí k ústřednímu počítači, který údaje ve zlomku vteřiny vyhodnotí a určí přesnou polohu míče. Čip systému Cairos by se dal umístit např. také do holenních chráničů hráčů, a tak spravedlivě soudit další sporné okamžiky hry jako třeba ofsajdy. Technologie se zatím bohužel úplně neosvědčila. Systém Cairos byl testován v roce 2005 a ukázalo se, že není dostatečně přesný. Licenci FIFA získal až v roce 2013 po dalším vývoji.

 

2. JESTŘÁBÍ OKO

goalcontrol_camera_2

Kdo by o něm neslyšel? Jestřábí oko se již úspěšně uplatňuje například v tenise, kriketu nebo badmintonu. Anglický název „Hawk Eye“ není přirovnáním k ostřížímu zraku dravce jestřába, ale je odvozeninou z příjmení jeho vynálezce Paula Hawkinse. Systém je založen na trojúhelníkovém principu využívajícím souběžně obrázky a data z více vysokorychlostních kamer umístěných na různých místech a v různých úhlech okolo hrací plochy. Výsledkem je 3D model dráhy míče, který se vyhodnocuje na půdorysu předdefinované hrací plochy. Pokud se díváte na tenis, pak víte, že jestřábí oko dokáže rozpoznat dopad míčku s přesností na milimetry.

Rozhodně se nedá říct, že by moderní technologie někoho zdržovala nebo nudila. Naopak do hry přináší prvek spravedlnosti a vzrušení – diváci se ve sporném okamžiku těší na výsledek, který mohou vidět na vlastní oči. Zpřesňuje se veškerá lidská činnost, tak proč by to tak nemohlo být ve fotbale? Jestřábí oko zažilo svou fotbalovou premiéru v Premier League v sezoně 2013–14. V prosinci 2014 se kluby první divize Bundesligy rozhodly pro využití technologie pro sezonu 2015–16.

 

3. HÁZENKÁŘI, DĚKUJEME!

goalcontrol_referee_watch_brazucaA máme tu další přístup, tentokráte prapůvodně z Dánska. Technologie GoalRef, zpočátku určená pro házenou, využívá speciálního míče a elektromagnetické indukce, jde tedy o princip blížící se německému Cairu. Není ani divu, protože v její výsledné podobě má opět prsty Frauhoferův institut. Kolem branky je aktivováno magnetické pole, které je zaznamenáváno elektromagnetickými cívkami umístěnými v konstrukci brány. Míč je vybaven pasivním elektromagnetickým obvodem mezi pláštěm a nafukovací duší. Software monitoruje magnetické pole na úrovni brankové čáry a zaznamená každé jeho narušení. Brankář nic nevysílá, takže ten se nepočítá.
Jakmile systém zaznamená změnu, vyšle v reálném čase zakódovaný rádiový signál do náramkových hodinek sudích, kteří tak mají okamžitou informaci o tom, že padl gól.

 

4. POPRVÉ NA MS

goalcontrol_camera_1Největší úspěch zatím asi zaznamenali Němci se svým systémem GoalControl, který „odpískal“ mistrovství světa v Brazílii v roce 2014. Spoléhá se na 14 kamer rozmístěných kolem stadionu, z nichž vždy sedm střeží jednu bránu. Každá kamera dokáže zaznamenat 500 snímků za vteřinu a dohromady určí polohu míče s přesností na 5 mm. Po skleněných vláknech jsou data zaslána do centrálního počítače, kde je branka potvrzena. Informace je bezdrátově zaslána do náramkových hodinek rozhodčích, kteří gól odpískají. Jak snadné! Tento systém tak v roce 2014 historicky poprvé zaznamenal sporný gól při utkání mezi Francií a Hondurasem, kdy se míč odrazil od tyčky za záda honduraského gólmana Noela Valladarese.

 

STADIONY BUDOUCNOSTI

Střílení gólů samozřejmě není výhradním předmětem zájmu vývojářů. Vylepšení se v budoucnosti mají týkat i fotbalových stadionů a služeb pro fanoušky. Za příklad může posloužit stadion v americkém Kansas City, kde se fotbal před několika lety potýkal s naprostým nezájmem fanoušků. V roce 2006 koupila klub společnost OnGoal, došlo k přejmenování a v roce 2011 byl odehrán první zápas na novém stadionu, jehož výstavba stála 200 milionů USD. Má kapacitu jako stadion Sparty na Letné. Technologii má na starosti síťový specialista, firma Cisco. Řešení, které je na stadionu použito, zahrnuje velmi rychlé a široké pokrytí bezdrátovou sítí o 196 routerech. Na stadionu je nataženo zhruba 14 kilometrů optických kabelů.

Fans on stadium game ; Shutterstock ID 315921152

Stadion umožňuje využití mobilních aplikací. Online video je dostupné v mobilu všech 20 000 fanoušků na vyprodaném stadionu. Kromě sítě Wi-Fi je na stadionu více než 350 obrazovek s vysokým rozlišením. Každé sedadlo má například vlastní kód QR, fanoušci se k němu mohou přihlásit a oznámit svoji přítomnost na stadionu. Mohou si také přímo ke svému sedadlu objednat občerstvení. Klub se snaží zapojit fanoušky více do hry a prostřednictvím obrazovek pořádá různé vědomostní hry nebo soutěže s okamžitými výhrami.

 


 

Text: Adam Maršál Foto: archiv firem

Zpět