REPORTÁŽ PRO ČT

NATOČENÁ NA MOBIL
#Téma
Zpět

V rámci projektu MoJo natáčejí na mobily už i reportéři České televize. Přispívat mohou ale i diváci. Když se řekne Česká televize, člověk si představí profesionální zpravodajskou práci. O to větším uznáním je pro mobily fakt, že pomáhají vytvářet obsah ČT. Kvalita videozáběrů z telefonů v současné době plně dostačuje rozlišení všech televizí a některé dokonce převyšuje. Mobily jsou stále po ruce, připravené k akci. Spoluautorem zpravodajství se může stát v podstatě každý. Stačí si stáhnout aplikaci iReporter, prostřednictvím které lze do systému uploadovat svá vlastní videa pořízená na mobily. Pokud pracovníky ČT video zaujme, sami ho sestříhají anebo ho odvysílají v plné délce.

 

Ještě zajímavější fakt je, že na mobily již natáčejí reportáže i někteří kmenoví redaktoři České televize. Je to vlastně logické. Vzhledem k vysoké kvalitě videí z moderních smartphonů je někdy zbytečné vysílat do terénu těžkopádný štáb složený z redaktora, kameramana, zvukaře a někdy i osvětlovače. Redaktoři prošli speciálním školením, díky němuž jsou schopní vytvořit profesionální videoreportáž, kterou v případě potřeby v mobilech rovnou i sestříhají a odešlou do studia. Stejně tak lze z mobilů zajistit živé vstupy do vysílání. Věci, které by ještě před nedávnem působily jako z vědecko- fantastické literatury, dnes běžně fungují. O projektu MoJo vám více řekne jeho duchovní otec Ondřej Schneider.

 

ondrej-schneider-3Řekněte nám, co vás přimělo k natáčení na mobil?

Napadlo mě to na podzim roku 2012, kdy jsem byl na mezinárodním workshopu v Budapešti, který se věnoval hlavně videožurnalismu, tedy samostatné práci redaktora a kameramana v jedné osobě. Část workshopu vedl Glen Mulcahy, lídr inovací z irské RTE, který nám představil koncept MoJo. Teprve tam jsem si uvědomil, že skutečně lze s mobilním telefonem natočit kompletní reportáž a případně ji v telefonu i sestříhat. Výhod je hned několik. Sada vybavení na MoJo je výrazně levnější než klasická technika. Základem je mobil, který se vejde do kapsy, k tomu stačí lehký stativ a mikrofon. Člověk je s tímto vybavením flexibilní. Navíc může téměř okamžitě hned z mobilu natočený materiál odesílat (případně živě vstoupit do vysílání nebo na sociální sítě). Mobil je pro novináře univerzální nástroj, kdy se v jednom malém zařízení v podstatě „skrývá“ mnoho dalších – diktafon, foťák, kamera, počítač s internetem, přenosový vůz…

 

Jaké byly vaše začátky v ČT?

Hned po návratu z workshopu jsem začal pracovat na tom, abychom to mohli vyzkoušet i v ČT. Dokoupil jsem potřebné vybavení a začal experimentovat. Měl jsem štěstí, že většina mých nadřízených byla zkoušení nových věcí nakloněna. První reportáže natočené jen na mobil se zakrátko objevily ve vysílání ČT. Ta byla v té době jedna z prvních evropských TV, která v běžném vysílání pustila reportáž natočenou kompletně na mobil.

 

ondrej-schneider-1Pro jaký druh zpravodajství se mobily hodí nejvíc?

Mobilní telefony nejvíce využijeme při aktuálním zpravodajství, kdy je třeba materiál co nejrychleji dostat do vysílání, anebo naopak u klidných témat, kdy má reportér dostatek času a prostoru na experimentování třeba s netradičními druhy záběrů, které je s velkou kamerou obtížné natočit.

 

S natáčením reportáží na mobil začala prý jako první BBC. Je to tak? V jakém ohledu byla pro vás britská stanice vzorem?

Nedávno jsme se o tom bavili s kolegy ze zahraničí a je zajímavé, že nikdo vlastně neví, kdo začal s mobilním žurnalismem jako první. V debatě jsme se nakonec dostali asi do roku 2007, kdy s natáčením na mobil začala  experimentovat agentura Reuters. Třeba Al Džazíra v roce 2012 natočila na mobil celý dokument ze Sýrie. Co se týče televizního vysílání kompletních reportáží, vidím v Evropě jako „premianta“ irskou televizi RTE v roce 2012. Česká televize se taky přidala mezi prvními, dílčí příspěvky jsme začali zařazovat na konci téhož roku a první kompletní reportáž jsme vysílali někdy na začátku roku 2013. Co se týče vzoru, líbí se mi právě práce RTE – výborným mobilním žurnalistou je třeba Philip Bromwell. Dobrou práci odvádí také právě BBC, dále třeba Sky News a Al Džazíra. Šikovní žurnalisté, kteří dokáží reportáž nebo i dokument natočit na mobil, jsou už ale všude ve světě. Mobilní natáčení je výbornou alternativou drahé techniky třeba i pro novináře v rozvojových zemích.

 

skoleniJak těžké bylo projekt v rámci ČT prosadit? Byly kolem toho nějaké pochybnosti?

Málokdo věřil, že malá krabička, která se vejde do kapsy a stojí zlomek toho, co klasická televizní technika, dokáže přinést výsledek, který by kvalitou obstál a mohl být použit pro klasické televizní vysílání. Bylo těžké o tom některé přesvědčit. Musel jsem být proto u prvních reportáží o to pečlivější a koncentrovanější, pokud jsem chtěl, aby někdo tuto technologii bral vážně. Naštěstí vedení brněnského zpravodajství mě podporovalo a postupně v přínos této technologie začali věřit i někteří kolegové, kteří původně pochybovali.

 

Kolik reportérů je do projektu zapojeno a jak náročné bylo naučit je s mobily zacházet tak, aby se reportáže daly vysílat?

V tuto chvíli je na základní používání proškolena většina redaktorů zpravodajství. Samozřejmě ne každý má k tomuto způsobu práce blízko a aktivně jej využívá.  Samostatná práce jen s mobilním telefonem, je totiž hlavně v počátcích velmi náročná a vyžaduje nadprůměrné nasazení a koncentraci. Časem si ale redaktor víc zvykne, pozná výhody i limity tohoto způsobu a přizpůsobí tomu styl práce. Pravidelně teď kompletní reportáže natáčí kolem deseti redaktorů. Mnozí další ale mobil využijí třeba při aktuálních situacích, kdy je třeba materiál dostat rychle od redakce k odvysílání a po ruce třeba ještě není žádná přenosová technika.

 

Kolik reportáží se na mobily natočí?

Přesná čísla bohužel neznám a zřejmě se to ani nijak statisticky neeviduje. V brněnské redakci vzniká zhruba jedna reportáž natočená čistě na mobil za týden. Podobně je tomu i v pražské redakci. Celkově už mohlo být v ČT odvysíláno odhadem ke stovce mobilních reportáží. Dílčích příspěvků je ale mnohem víc. Třeba jako podkresy pro živý telefonát z terénu se záběry z mobilu používají denně. Natočené materiály kromě televizního vysílání výrazně využíváme i na sociálních sítích.

 

skoleni-5Diví se lidé, proč reportéři významné televizní stanice natáčejí na mobily?

Toto je velmi častá otázka a obavy z toho mají i redaktoři na školení. Já si to ale nemyslím. Jednak jsem v této souvislosti nezažil žádnou vysloveně negativní reakci a taky jsem názoru, že vážnosti by nám měl dodávat spíš výsledek naší žurnalistické práce a ne to, jak drahou nebo velkou techniku s sebou máme a kolik lidí je součástí štábu. Pokud má redaktor dobré nápady a dobré informace, může udělat výbornou reportáž klidně na mobilní telefon.

 

Využíváte mobily od jedné značky, nebo vybavení mícháte?

V ČT zatím pro mobilní žurnalismus používáme hlavně smartphony s operačním systémem iOS. Důvody jsou pragmatické. Hlavně ze začátku totiž skutečně profesionální aplikace vhodné k natáčení existovaly pouze pro tuto platformu. Důležitá je možnost nastavení a uzamčení ostření a expozice nebo třeba možnost navolit si takovou snímkovou frekvenci, která by si rozuměla s formátem televizního vysílání. Další aplikace potřebujeme pro střih, pro transfer materiálu nebo pro živé vysílání. Takových aplikací, které by spolehlivě fungovaly, dřív moc nebylo. Teď už je situace lepší, ale co se týče mobilního natáčení, zdá se mi, že aplikace pro iOS jsou zatím stále nejkvalitnější.

 

Jaké aplikace využíváte?

Pro natáčení je to hlavně FiLMiC Pro a Movie Pro, pro střih především Pinnacle Pro.

 

Vzpomenete na nějakou mobilní reportáž, na kterou jste s kolegy obzvlášť hrdí?

Obě reportáže, na které jsem „hrdý“, jsem shodou okolností natočil v rámci mezinárodní soutěže v Maďarsku. První, která byla o záhadném nálezu Mozartova rukopisu, se mi líbila hlavně z hlediska obrazové a střihové stránky. Druhá byla o problému ve městě Miskolc, kde radnice postupně vystěhovávala obyvatele romského ghetta, kterým přitom nenabízela odpovídající alternativu bydlení. Této reportáže si vážím hlavně kvůli závažnému námětu a také díky tomu, že jsem za ni byl oceněn druhým místem v mezinárodní soutěži MoJo Challenge. V běžném zpravodajství točíme na mobil spíše tematické „soft“ reportáže. Mým snem je ale natočit na mobil opravdu „velkou“ a závažnou reportáž, u které nebude nikdo přemýšlet nad tím, čím byla natočena nebo jak drahá technika byla použita a prostě diváka nenechá vydechnout od začátku do konce.

 

V rámci projektu iReportér umožňujete podílet se na obsahu zpravodajství i divákům, kteří vám mohou poslat své vlastní příspěvky. Jak hodně jsou diváci aktivní?

Projekt iReportér se poměrně dobře rozjel. Hlavně u aktuálních událostí, jako jsou nehody nebo problémy způsobené počasím, dokáží diváci natočit materiál, který opravdu velmi rádi využijeme. Zpravodajský štáb nemůže být všude. Diváci se navíc postupně ve svých dovednostech zlepšují, jejich videa jsou čím dál kvalitnější a mezi stálými iReportéry vidím několik opravdových talentů. To, že se diváci budou čím dál víc sami podílet na obsahu, vnímám jako budoucnost médií, dochází k prolínání profesionální a občanské žurnalistiky. Pozice televizního novináře už není tím magickým nedostižným postem. Kdo umí natočit dobrou a zajímavou událost, do médií se snadno dostane. Dochází tím k přirozenému zvyšování konkurence a vlastně jakési demokratizaci mediálního světa.

 

ondrej-schneider-2ONDŘEJ SCHNEIDER

Do České televize nastoupil v roce 2007 po krátkém působení v TV Nova na pozici redaktora. Po celou dobu pracoval jako redaktor zpravodajství, později i jako videožurnalista reportáží, které sám natáčel, a mobilní žurnalista (natáčení na mobil). V posledním roce pracuje zároveň i jako editor zpravodajské relace Události v regionech a krátce i jako editor sociálních sítí brněnské zpravodajské redakce. Na přelomu let 2012 a 2013 byl prvním pracovníkem ČT, který začal natáčet kompletní zpravodajské reportáže jen na mobilní telefon. Od roku 2014 školí i ostatní redaktory v regionech a od loňského roku společně s dalšími kolegy také v Praze na centrálním školení pro redaktory.

 

ireporter-ikonaiReporter

ANDROID, iOS (zdarma)

Pořizujte a nahrávejte reportážní videa pro redakce ČT. Zajímavé záběry mohou být vysílány na stanicích ČT1, ČT24, ČT Sport, ČT art nebo ČT :D.

 


 

Text: Adam Maršál a Ondřej Schneider, foto: archiv ČT

Zpět