Půjčte si kolo na mobil!

#Téma
Všechna velká evropská města podporují ekologickou dopravu na kolech. Masivně se staví cyklostezky a rozvíjejí programy tzv. bikesharingu – sdílení kol. Díky nim můžete přijet do Londýna, Berlína, Paříže nebo Varšavy a místo hromadné dopravy jezdit za pár korun na kole. Nejenže je to prospěšné pro životní prostředí. Pohyb v ulicích na bicyklu je zábavný, vidíte věci, o které byste v metru přišli, můžete si zastavit, kde vás napadne, a ještě přitom zdravě sportujete.
Zpět

Funguje to tak, že se zaregistrujete na příslušné internetové stránce, uvedete číslo své platební karty, do svého smartphonu si stáhnete bezplatnou mobilní aplikaci usnadňující pohyb po městě a jezdíte. Aplikace vám lokalizuje kola i stojany, kam je můžete vrátit. A cenově to vyjde na pár eur, což znamená konec předraženým půjčovnám. Na této dvoustraně ukazujeme několik příkladů, ale pokud tu nenajdete svou prázdninovou destinaci, zkuste na webu hledat jméno města + klíčová slova „bike sharing“ nebo „public cycling“.

 

ČESKO
První pražský bikesharing vznikl pod hlavičkou HomePort v pražské čtvrti Karlín, kde dnes najdete 12 stanic s cyklostojany. Pokud chcete jezdit, na internetu si vyberete tarif, zaplatíte online a na základě toho obdržíte login a PIN v esemesce a mailu. K dispozici máte i lanový zámek, který použijete během zastávek do doby vrácení. K půjčení na 24 hodin vám bude stačit 200 Kč. Více na www.prahakola.cz

 

Všimli jste si růžových kol zaparkovaných v ulicích velkých českých měst? Jsou to tzv. Rekola. K tomu, abyste je mohli užívat, se stačí stát členem, nasednout na kolo a jet tam, kam potřebujete – bez péče o technický stav, bez obav ze ztráty. V mobilní nebo webové aplikaci (nebo přes SMS) vyhledáte nejbližší Rekolo, kódem odemknete zámek a můžete vyjet. Stejně pohodlně kolo i vrátíte. Díky aplikaci nejsou potřeba žádné speciální stojany. Rekolo stačí zaparkovat kdekoliv v zóně, v Praze a Brně můžete použít i virtuální parkovací Repointy před vybranými podniky a institucemi. Tento bikesharing si můžete užívat v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci a Českých Budějovicích. Členství lze koupit na měsíc, čtvrt roku nebo rok za 150 Kč, 400 Kč, resp. 900 korun. Aplikaci na Android i iOS stahujte na www.rekola.cz

 

SLOVENSKO
Když v roce 2012 Bratislava nezrealizovala projekt bikesharingu, chopili se příležitosti lidé z Cyklokoalície a Cyklokuchyně. Projekt „Biele bicykle“ je založený na komunitním principu a zapojit se může každý, kdo dokáže nějak pomoci. K užívání je třeba se zaregistrovat na www.whitebikes.info/register. Členové vám pak účet aktivují. Na webu whitebike.info pak vidíte volná kola, která jste oprávněni osedlat. Z principu je spíš vhodný pro lidi, kteří v Bratislavě hodlají strávit více času.

 

NĚMECKO
V patnácti velkých německých městech včetně Berlína, Frankfurtu nad Mohanem, Mnichova, Hamburku a dalších se dobře zavedl systém Německých drah zvaný Call a Bike. Po registraci uhradíte měsíční poplatek ve výši 9 eur, stáhnete si aplikaci a jezdíte. Např. v Berlíně je první půlhodina zdarma, každá další vyjde na euro. Za plných 24 hodin zaplatíte 12 eur. Své město a další podmínky najdete na www.callabike-interaktiv.de

 

FRANCIE
Již 22 francouzských měst umožňuje ekologickou dopravu prostřednictvím bikesharingu. Vše v roce 2005 odstartoval v Lyonu program Velo’v. O dva roky později přišla s podobnou koncepcí i Paříž. Její systém Vélib’ je považován za jeden z nejlépe propracovaných na světě. V systému obíhá víc jak 18 000 speciálně navržených kol, která lze vyzvednout a vrátit v některé z 1 230 stanic. Vzdálenost jedné od druhé údajně nikdy nepřesahuje 300 metrů. Všechna kola mají tři rychlosti, což na Paříž skvěle stačí. Kola by měla být v dobrém stavu. Pokud s některým něco je, upozorníte na závadu tak, že kolo zamknete do stojanu a otočíte sedačku směrem dozadu. Jednodenní jízdenka stojí 1,70 eura, týdenní je za osm. První půlhodina jízdy je vždy zdarma. Víc o Call a Bike na www.velib.paris

 

MAĎARSKO
První program byl zaveden v Ostřihomi v roce 2013. Systém zvaný Esztergom Bicycle nebo EBI rozjel místní výrobce kol Neuzer. Následoval Szeged a pak Budapešť se systémem BuBi, který zahrnuje 76 stanic a 1 100 kol. Od loňska lze kola formou bikesharingu půjčovat také v Györu a Kaposváru. V Budapešti mají kola tři rychlosti a nehodí se pro horní čtvrť Buda, kde ani nejsou žádné stojany. Stránka sice ukazuje jednotlivá centra, ale bohužel je jenom v maďarštině molbubi.bkk.hu

 

GLOBÁLNĚ ROZKROČENÝ NEXTBIKE
Německá firma nextbike byla založena v roce 2004 v Lipsku. Dnes spravuje 30 tisíc kol nejen ve 30 německých městech, ale i dalších zemích jako třeba Chorvatsku (např. Záhřeb nebo Šibenik), Bosně a Hercegovině (Sarajevo), Polsku, Velké Británii, Rakousku nebo ve Švýcarsku. Chystáte se na dovolenou? Podívejte se, jestli si ve vaší destinaci náhodou nemůžete půjčit kolo mnohem snadněji, než jste se domnívali. V Německu ji najdete skoro všude. První půlhodina stojí jedno euro. Zapůjčení na 24 hodin vás vyjde na 9 eur. Kola vám budou vydána buď na základě zaslání SMS, nebo prostřednictvím aplikace, která je zdarma ke stažení pro Android i iOS. Více na www.nextbike.de

 

POLSKO
Ceny se liší město od města. Například ve Vratislavi nebo v Poznani je vstupní poplatek 10 zlotých (cca 62 Kč). Prvních dvacet minut je zdarma. Do hodiny platíte 2 zloté a za každou další hodinu čtyři zloté. Také varšavský program Veturilo jede na systému nextbike. Ježdění v hlavním městě vás vyjde dokonce ještě levněji. Od 21 do 60 minut platíte 1 Zl, za druhou hod. 3 Zl a za třetí 5 Zl. Více na nextbike.pl/en a en.veturilo.waw.pl

 

VELKÁ BRITÁNIE
V Londýně a dalších britských městech se myslí i na nerezidenty, takže nemusíte hradit roční členství, které je jinak z dlouhodobého hlediska výhodnější. Turisté platí vstupní kredit 10 liber. Každé vypůjčení stojí 1 libru za prvních třicet minut. Maximální částka je pak deset liber, což vás opravňuje k užívání kola po dobu 24 hodin. Více na www.nextbike.co.uk

 

i7 i1 i5
i1 i7 i5

Text: Adam Maršál, foto: archiv firem

 

Zpět