PETER ŽIŠKA:

POCHOPÍŠ AŽ V CÍLI
#Sport a pohyb
Spartan Race je jeden z nejtvrdších překážkových závodů světa. Od svého založení v USA roce 2010 si získal obrovskou popularitu i u nás. Jenže je to Slovensko, jehož reprezentant Peter Žiška vyhrává, co může. Jak se připravit na závod a jak ho doběhnout, radí mistr Evropy roku 2014 a vítěz evropského rankingu z let 2014 a 2015, který zvítězil na 31 ze svých 40 závodů Spartan Race. Odchytli jsme ho na posledním závodě v Praze.
Zpět

 

20160423-IMG_0243okokPetře, když se jako začátečník poprvé postavím na start Spartan Race, co mě čeká? Co mám udělat pro to, abych doběhl až do cíle?

Každý začátečník má jinou výkonnost. Pro nováčky bych viděl jako nejlepší kategorii Sprint, která má nejkratší trať. Takový závod dokončí podle mě každý, i když u někoho už v cíli spíš než o běh půjde o chůzi.

 

Jak to bude vypadat?

Čeká tě asi pět až osm kilometrů běhu s patnácti až dvaceti překážkami. Pokud neděláš žádný sport, radil bych ti dát si zhruba tříměsíční přípravu, během níž bys týdně absolvoval dva až tři běžecké tréninky plus dva tréninky v posilovně. Myslím, že potom si závod užiješ o moc víc, než kdybys na trati bojoval víc se sebou než s překážkami.

 

O jaké překážky jde?

Většinou jde o jednoduché překážky jako různé přeskoky, podlezení nebo nošení různých břemen. Mezi technicky náročné patří balanční překážky, hod oštěpem a lezecká stěna. Je důležité připravovat se všestranně, protože na těchto závodech využijete každou schopnost. Nejvíc trestů se uděluje za chyby při hodu oštěpem, balančních překážkách a na multiringu. To je relativně nová překážka, na níž je úkolem přeručkovat po vratké tyči ke kruhům zavěšeným na provazech a na konci zazvonit. Mnoha začátečníkům dělá problém šplh na laně z vody, kdy je potřeba naučit se uzel, který ulehčuje zdolání překážky.

 

Běhání je jeden z nejrychleji rostoucích sportů. Každým rokem u nás přibyde několik desítek tisíc nových pravidelných běžců. Jak bys tyto nováčky přesvědčil, aby zkusili Spartan Race?

Cílovou pásku už jsem proťal mnohokrát – na cestě, v kopcích, na běžkách, při krosových závodech i na překážkových bězích. Myslím, že Spartan Race není pro každého. Ti, kdo ho vyzkoušejí, jsou jím buď okouzleni, nebo odrazeni. Pro mnoho lidí se závody staly životním stylem, a už jen proto je dobré je vyzkoušet. Myšlenka „Pochopíš až v cíli“ je podle mě nejlepším vyjádřením toho, co tě přesvědčí.

 

Jak vypadá trénink podle Petera Žišky?

Základem je pětkrát týdně běh anebo jiný tréninkový prostředek jako kolo, kolečkové lyže, plavání, kajak nebo v zimě běžky. Do toho dvakrát týdně posilovna a jednou až dvakrát týdně běh. Intervalový trénink mám též dvakrát v týdnu, ale to záleží na období, v jakém se zrovna nacházím během ročního cyklu.

 

Co znamená intervalový trénink?

Jde o trénink, při kterém se rozvíjí aerobní anebo anaerobní kapacita nebo výkon. V závislosti na tom, čeho chcete dosáhnout, volíte délku intervalů zatížení, intenzitu zatížení a interval odpočinku. Jde o metodu, kdy se střídá zatížení o různé intenzitě, která je nejčastěji vyšší než při závodech.

 

Jsou třeba jiné věci, na které musíš nějak speciálně trénovat? Hodí se třeba příprava z nějakých úplně jiných sportů?

Speciálně trénuji především překážky jako hod oštěpem, houpačku tarzan swing, bradla nebo monkey bar, což je ručkování po horizontálním žebříku. Myslím, že hodně čerpám z běhu na lyžích, kterému jsem se věnoval 18 let, takže i nyní je tento sport součástí mé přípravy.

 

Pomáhají ti při tréninku nějaké moderní technologie? Využíváš třeba mobilní aplikace nebo další pomůcky?

Využívání aplikací je vhodné a určitě bych je doporučil. Já sám využívám Sporttester, prostřednictvím kterého monitoruji a vyhodnocuji tréninkový proces. Několikrát jsem již absolvoval spirometrické vyšetření, na základě nějž si pak nastavím prahové hodnoty a tréninková pásma.

 

Na Spartan Race startují i ženy. Řada chlapů ale pořád zastává názor, že tohle není vhodný sport pro ženy. Jaký na to máš názor ty?

Nevidím důvod, proč by ho neměly dělat. Jsem přesvědčený, že některé zvládnou závod o moc lépe než většina mužů, kteří se postaví na start. Favoritky máme v našem týmu: Péťu Veselou a Lenku Vejdělkovou.

 

20160423-IMG_0300ok

SPARTAN RACE

Jde o extrémní překážkový závod, který se poprvé pořádal v roce 2010 v USA. Postupně se rozšířil do celého světa. V roce 2012 se uskutečnil poprvé na Slovensku, o rok později viděla prvního „sparťana“ i Česká republika. Každý závod se skládá z běhu a několika překážek. Pokud někdo překážku nesplní, čeká ho třicet angličáků.

 

S JAKÝMI APPKAMI NEJČASTĚJI SPORTUJEME?

 

Eendomondo_ikonandomondo

iOS, ANDROID, MICROSOFT (zdarma)

Jeden z prvních osobních trenérů do kapsy. Ať už běháte, jezdíte na kole nebo na kajaku, či děláte něco úplně jiného, Endomondo vás bude motivovat a dělat trénink zábavnější. Pomocí GPS sleduje trasy a zaznamenává statistiky. Veškeré aktivity můžete snadno sdílet s přáteli. Navíc budete pravidelně dostávat hlasovou odezvu o tom, jak si vedete.

 

ABS-workoutABS Workout

ANDROID (zdarma)

Chtěli byste za 6 týdnů místo špeku pekáč buchet? Tahle appka vám připraví na každý den sérii 6 cviků, díky kterým se můžete stát novým králem pláží. Zapomeňte na kliky, sklapovačky a sedy-lehy. Nemusíte ani chodit do posilovny. Tyhle cviky můžete dělat pěkně v klidu doma.

 

Kardiograf_ikonaKardiograf

ANDROID (zdarma)

iOS (1,99 €)

Kardiograf je aplikace, která měří vaši tepovou frekvenci. Své výsledky můžete uložit pro budoucí použití a s individuálními profily můžete uchovávat záznamy různých osob, přidávat poznámky a místa, a dokonce si výsledky i vytisknout. Pro výpočet srdečního rytmu používá kameru zabudovanou ve vašem zařízení nebo dedikované čidlo – stejný přístup jako profesionální lékařská zařízení!

 

7_minute_workoute_ikona7 minute workout

iOS, ANDROID (zdarma)

S touhle aplikací jdou všechny výmluvy stranou. Sedm minut si každý den najít zvládnete, nepotřebujete žádné pomůcky, stačí se jen odhodlat a začít. Pak už jenom sledujte, jak se lepší vaše fyzička.


 

Text: Adam Maršál, foto: Petr Hoffelner

Zpět