ONDŘEJ HERCÍK

TOHLE AUTO JSME OBJEVILI NÁHODOU
#appky
Zpět

Vědí holky, jak vypadají klučičí sny? Třeba jako raritní Dodge Charger R/T z roku 1971, který z hromady rezavých dílů dali dohromady Ondřej Hercík a Michal Fornusek. Asi vás napadne, co dělá v našem časopise, když v něm není ani kousek moderní technologie. Byly to ale mobilní aplikace, které klukům pomohly dotáhnout projekt do zdárného konce. A ještě se jmenuje Charger…

 

Všechno začalo před více než dvěma lety, kdy si kluci řekli, že by si chtěli zkusit postavit svou vlastní ameriku. Jednoho dne vzali všechny svoje peníze, spoustu peněz si půjčili a výsledkem je Charger, který stojí v jejich garáži. Původně se jeli podívat na Mustanga k překupníkovi starých amerik do Vizovic. Když šli přes jeho zahradu, všimli si, že v garáži je ještě na díly rozebraný jiný kousek – Dodge Charger R/T z roku 1971. Byla to absolutní náhoda, do té chvíle o něm neměli ponětí. „Byl by taky k mání,“ řekl jim tehdy obchodník.

 

_MG_1601

 

Kluci od něj odjeli, ale ještě ve Vizovicích na náměstí zastavili a začali počítat. Za půl hodiny volali zpátky, že auto berou. Bylo to rozhodnutí okamžiku. Aniž by si udělali nějakou analýzu, skočili do toho rovnýma nohama. „Prošli jsme si ho, ale kdybychom to měli zhodnotit z dnešního pohledu, naše inspekce byla tristní. V tu chvíli jsme o tom vůbec nic nevěděli,“ říkají kluci. Všechno si museli postupně zjistit a naučit se až v průběhu rok a půl trvající anabáze.

 

Auto mělo podobu plechů, které si rozprostřeli po zahradě. Zaplatili začátečnickou daň, protože uvěřili tezi prodejce, že auto je zhruba devadesátiprocentní, což se brzy ukázalo jen jako zbožné přání. Naštěstí se dopátrali předchozího majitele, který auto překupníkovi prodal, a od něj získali několik fakticky důležitých komponentů.

 

Rekonstrukce probíhají od stavu, kdy stačí osvěžit lak, až po situaci, kdy se auto musí rozebrat do úplně posledního dílu a ty pak buď zrestaurovat a použít, nebo někde pracně sehnat. Tenhle projekt patřil do druhé kategorie. Situaci ještě komplikoval fakt, že auto bylo rozebrané, a kam patří který díl, bylo nutné složitě dohledávat na internetu. Spoustu chybějících dílů bylo nutné poshánět. Velké množství přímo v zemi původu – ve Spojených státech. Jako nedocenitelný pomocník se v této proceduře ukázaly mobilní aplikace Tapatalk a Ebay App. „Prvně jmenovaná aplikace je vhodná na procházení diskusních fór. Používali jsme ji k hledání informací o autech, o postupech, o součástkách. Na internetu jsem strávil stovky hodin a tahle appka mi celé úsilí hodně usnadnila. Aplikace Ebay pak slouží ke sledování aukcí, na nichž jsme museli spoustu dílů vydražit,“ říká Ondřej Hercík.

 

Vtipný moment rekonstrukce nastal, když přepravní firma z USA měla část dílů poslat do Evropy lodí a část rychleji letadlem. Někdo zakázku pomotal a všechny díly naložil do kontejneru, který plul po moři dlouhých šest týdnů. Kluci měli sestavený časový plán a najednou vznikla měsíční prodleva, kdy se jenom čekalo. Celý projekt trval od srpna 2015 do února 2017. Něco si kluci udělali sami, na jiné věci jako hrubé sestavení motoru nebo lak si najali profesionály.

 

„Je to splnění snu, který jsem si usmyslel před více lety. Chtěl bych mít vlastní dílnu na renovaci veteránů. První krok z vykročení z říše snů do reality. Jednou bych chtěl něco takového dělat naplno,“ říká Ondra, který celou rekonstrukci zaznamenával a krok za krokem sdílel na sociálních sítích.

 

Jak se s tím jede? „Jak to popsat? Jede to hodně. Je to velké auto. I když je to kupé, má na délku pět metrů a na šířku dva. Principem stavby podvozku nejde o stabilní sportovní auto, se kterým by se daly řezat zatáčky jako se sporťákem. Auto na silnici plave a je třeba je podle toho řídit. Ale je to zážitek. Když se na to šlápne, dokáže to být zrůda, přeci jen má 7,5 litru. Jestli to hrabe? Hrabe. Jestli chce někdo vyzkoušet, jak se pálí pneumatiky, v tomhle autě to jde,“ smějí se kluci.

 

DODGE CHARGER 1971 R/T (ROAD/TRACK)

_MG_1737Dnes by se řeklo ve sportovní úpravě, která se od sériového modelu lišila výkonným motorem, tvrdšími pružinami a agresivním designem. 1971 byl poslední rok, kdy se vyráběla verze R/T, která byla obnovena až v roce 2005. Této verze se v závodu Lynch Road v Detroitu vyrobilo jenom 2172 kusů. V této barvě jich z linky sjelo pouhých 11 kusů. Blok motoru sedí ke karoserii a spousta dalších dílů včetně karoserie je původních. V Evropě takových zrenovovaných Chargerů R/T z roku 71 napočítáte na prstech jedné ruky. V sériové podobě mělo 375 koní a krouticí moment 580 Nm. Technika se vyvinula, a proto je ve zrenovované podobě o skok dál. Z nuly na sto to dělá za 6,3 s. Na sto kilometrů ovšem spolyká až 30 litrů.

 

CHCETE VIDĚT, JAK SE V TOMHLE AUTĚ JEZDÍ?

Najdete ho v 9. díle automobilového seriálu Garáž.cz na YouTube. Pořad má přes 25 tisíc odběratelů a každý díl zhlédne v průměru 50 tisíc diváků.

 

 

ikona TapatalkTAPATALK

iOS, ANDROID (zdarma)

 

 

ikona ebayEBAY APP

iOS, ANDROID (zdarma)

 


Text: Adam Maršál, Foto: Renener.net a Jakub Rejlek

Zpět