OLIVE

PRVNÍ FILM NATOČENÝ JENOM NA MOBIL
#Téma
Zpět

 

olive_the_movie (1)

 

olive_fb2Smartphony dneska natáčejí v HD kvalitě, ale většina z nás se stále zmůže jen na rozklepanou půlminutovku vlastního psa, batolícího se potomka nebo vydařeného mejdanu. To ale není případ režiséra Hoomana Khaliliho, který se jako první člověk na světě natočil celovečerní film jenom na mobil.

 

S ambicí dostat film do kin a pak i do hledáčku americké Akademie filmového umění se Khalili rozhodl odlišit se od tvůrců, kteří zkoušeli natáčet film na mobil už před ním. Oscara sice nezískal, ale do kin se skutečně dostal, a definitivně tak odstartoval novou éru nízkorozpočtové filmařiny.

 

olive_fb1Olive, film „o dívce, která změní životy tří lidí, aniž by řekla jediné slovo“, je skutečně natáčený prostřednictvím telefonu Nokia N8. Nešlo však o žádná po domácku vyrobená videa, naopak – Khalili přiznává, že ve snaze vytvořit co nejprofesionálnější obraz naráželi na celou řadu výzev a komplikací.

 

Přes překážky ke hvězdám

V první řadě museli hacknout automatické zaostřování i zoom telefonu. „Kamera si myslí, že ví, na co chcete zaostřit,“ posteskl si režisér, „ale neví to“. Mobil tedy pro natáčení využívali v modifikované podobě a inspiraci pro jeho vytunění čerpali z rozebraného modelu kamery ze 40. let. A protože nebylo zbytí, připevnili novou čočku na telefon lepicí páskou.

 

olive2S takto speciálně upraveným zařízením se jim podařilo vyprodukovat 89 minut stopáže, jejíž natáčení trvalo pět týdnů. Původní odhad postprodukce byl sice tři měsíce, ale protože chtěli filmaři stihnout uzávěrku přihlášek pro filmový festival v Sundance, zvládli materiál sestříhat a připravit za pouhých devět dní. Prostor pro nemoci či komplikace byl nulový, a tak k ničemu takovému nedošlo a v prosinci se Olive opravdu dostala na stříbrné plátno.

 

Za málo peněz hodně muziky

Úplně zadarmo to samozřejmě nebylo. Khalili původně doufal, že mu náklady na produkci bude sponzorovat Nokia, byl ale odmítnut a nakonec se financování zhostil bývalý šéf soukromí produktů Facebooku Chris Kelly. Filmaři tak byli schopní obstarat profesionální péči castingu, maskérů, kostymérů a obsadit i herečku Genu Rowlands, v minulosti nominovanou na dva Oscary. To vše za méně než půl milionu dolarů, což je v hollywoodském měřítku směšná částka.

 

olive3Nová svoboda filmařiny

Olive sklízela mezi diváky nadšené ohlasy na vysokou řemeslnou kvalitu i poutavý příběh. Může tak představovat zárodek nové, svobodnější filmové scény, kde tvůrci snímků nebudou svazováni obludnými rozpočty. To by znamenalo oslabení diktátu velkých společností, což povede k rozmanitější podobě současné kinematografie.

 

olive4

I kdyby se hned nejednalo o tak velký přerod, Hooman Khalili tvrdí, že mobil má ve filmovém průmyslu své místo, už jen proto, že může kameramanům usnadnit práci při natáčení pohybujících se objektů. Ať už tedy jde o jedoucí auto, let helikoptérou či běžící postavu, telefon může poskytnout detailní záběry, je-li připevněn přímo ke zdroji pohybu.

 

Dnes již dávno nejde o ojedinělý počin a na mobil se točí filmy i dokumenty ve velkém. Každoročně se pak takové snímky zapojují například v soutěžích International Mobile Film Festival či iPhone Film Festival, kde soupeří o místo na výsluní.

 

Další tři pecky natočené na smartphone

 

BUBLINY NELŽOU

I na české scéně vznikají snímky pořízené na mobil a soupeří o prvenství ve speciální kategorii na jarním Febiofestu. Vítězem posledního ročníku se stal krátkometrážní počin Bubliny nelžou natočený iPhonem 5 na motivy povídky novináře Miloše Čermáka. Snímek se točil v interiérech, exteriérech i před zeleným plátnem a do výsledných pěti minut bylo použito jen 5 % natočeného materiálu. „Mobily podle mě mají ve filmařině budoucnost. Těším se, že na iPhone zase nějaký film natočím, nejsem v tomhle konzervativní a baví mě zkoušet nové věci,“ říká Štěpán Etrych, režisér Bublin.

 

PÁTRÁNÍ PO SUGAR MANOVI

Oscar za Nejlepší dokumentární film roku 2013 si vysloužil brilantní snímek Pátrání po Sugar Manovi, který sleduje osud Rodrigueze: největší rockové hvězdy 70. let, která nebyla. V JAR fenomén, který předčil i Rolling Stones, v Americe propadák a zpěvák odsouzený k práci za pásem. Financování dokumentu neumožnilo natočit celý snímek tradičně, finální pasáže tedy byly natočeny na iPhone. A udělení prvního Oscara za částečně smartphonem zprostředkovaný film to v ničem nebránilo. „Došly nám peníze a já jsem potřeboval posledních pár záběrů, tak jsem si koupil aplikaci ,8mm‘ za dolar a vytvořilo to v podstatě totožný efekt, takže jsme film dokončili s pomocí smartphonu,“ vysvětluje Malik Bendjelloul, režisér Sugar Mana.

 

TWO SCOOPS

Blackberry se se v roce 2013 spojilo s kultovním režisérem Robertem Rodriguezem, který má na triku například Sin City nebo Od soumraku k úsvitu. Vzešel z toho krátkometrážní jedenáct minut dlouhý snímek natočený na Blackberry Z10 a unikátní také interaktivitou s fanoušky, kteří se do filmu mohli zapojit jako herci nebo tvůrci monster či zbraní. Miš maš, který vzešel, si Rodriguez za rámeček nedá, ale jako další zářez na pažbě „mobilních filmů“ zůstává Two Scoops výrazný.


 

Text: Petra Štěpánková

Zpět