NEJRYCHLEJŠÍ MOTORSPORT

 Přetížení 10 G a rychlost přes 400 km/h!
#Sport a pohyb
Red Bull Air Race je nejrychlejší motorsport na světě.
Zpět

Vedle zkušeného pilota Martina Šonky se do letošního ročníku prosadil také druhý Čech Petr Kopfstein (37), který dosud vynikal v klasické akrobacii a který se v roce 2014 stal historicky prvním vítězem Red Bull Air Race Challenger Cupu. Po úspěšné loňské sezoně ho nyní uvidíme v nejvyšší kategorii Master Class. Jak mu mobil a tablet pomáhají v létání?

 

Jaká byla tvá cesta do Red Bull Air Race?

Oslovili mě skauti závodu. Jednání probíhala v několika kolech. Nakonec mě pozvali do kempu, kde jsem absolvoval testy u psychologa, vyšetření zad, páteře, CT mozku, stresové EKG a standardní prohlídku, kterou musí absolvovat všichni piloti k získání první třídy. Mimochodem jsem byl podroben i testu na drogy, kdy se zjišťovala přítomnost pětatřiceti zakázaných látek. Následoval teambuilding, zkouška prezentačních schopností atd. Zdaleka nešlo jenom o létání. Takhle jsem se postupně dostával do čím dál užšího výběru, až vybrali mě.

 

Je těžší klasická akrobacie, nebo Air Race?

Z pohledu toho, čeho lze ve sportovním létání dosáhnout, je pro mě Air Race opravdovým vrcholem. Byl to můj sen od okamžiku, kdy jsem ho viděl úplně poprvé. Létají v něm opravdu nejlepší z nejlepších. Většina pilotů jsou bývalí akrobati, kteří předtím prošli armádním výcvikem nebo sloužili u aerolinek. Všichni jsou bývalí nebo současní mistři světa. Akrobacie i Air Race mají oboje svá specifika a nedá se říct, co je těžší nebo lehčí.

 

Proč?

Zaletět dobrou akrobatickou sestavu je technicky velice náročné a člověk na to potřebuje hodně trénovat. Air Race není zdaleka tak komplexní, ale zase se létá mnohem níže a rychleji, takže není absolutně žádný prostor pro chybu. Když se něco nepovede v akrobacii, dá se to odpustit. V Air Race ne.

 

O sérii závodů Red Bull Air Race se mluví jako o nejrychlejším motorsportu světa. Dá se říct, že vaše letadla jsou nejlepší, jaká jsou momentálně v akrobacii k mání?

Ano. Jsou dvě letadla, která považuji za naprostou špičku: Extra 330 SC a Zivko Edge 540 V3. S Martinem Šonkou oba používáme to druhé jmenované. Je to nejlepší letadlo, jaké se kdy pro tento druh závodění zatím vyrobilo. Zkoušely se i jiné stroje jako MXS-R nebo Corvus Racer 540, ale tolik se neosvědčily a nejsou ve startovním poli příliš zastoupeny. Na druhé straně každý rok se objeví spousta inovací a celý sport se posouvá rychle kupředu.

 

Piloti formulí jsou mladí kluci, zatímco v akrobacii je průměrný věk podstatně vyšší. Čím je to dané?

Pro akrobacii jsou potřeba komplexní letecké schopnosti, které člověk nezíská v raném věku. Prvním faktorem je už to, že nelze létat před dosažením sedmnáctého roku. To znamená, že ve čtrnácti za knipl nesmíš. U aut, motokár nebo motorek je to jinak, tam se závodí skoro už od školky. Navíc v akrobacii se vše odehrává v 3D prostoru, což je extrémně náročné pro mozek. V osmnácti nebo dvaceti na to člověk není dost vyzrálý. S autem člověk skončí maximálně v kačírku nebo ve svodidlech, kdežto u nás je každý problém dost zásadní. Organizátoři si proto vybírají zkušenější piloty, u nichž není velké riziko, že se budou předvádět.

 

 Používají se ve sportovním létání mobily nebo mobilní aplikace?

Mobily a tablety přinesly do létání obrovskou revoluci. V poslední době úspěšně nahradily spoustu přístrojů. Je neskutečné, jaké množství životně důležitých informací se dá najít v mobilu nebo v tabletu na jednom místě a v souhrnné podobě. Dříve jsme museli veškerou přípravu dělat složitě a dlouho dopředu. Informace jsme hledali na různých serverech a všechno si museli tisknout.

 

Jak to vypadá dnes?

Všechna data se sbíhají v několika aplikacích. V jedné vidím všechny informace o zvolené trase. Vidím zakázané prostory, počasí na letištích, na jakou dráhu můžu přistávat, jaký kde fouká vítr, kde můžu pojíždět nebo kde třeba zrovna cvičí vojáci. Všechna data se mi neustále a průběžně aktualizují, protože létáme poměrně nízko, a tedy i v dosahu telefonního signálu a internetu. 

Existují nějaké aplikace o počasí určené přímo pro piloty?

Některé z nich jsou naprosto famózní. Když si nastavím trať, hned vidím, jaké je momentální počasí na jednotlivých letištích. Nebo si rovnou přepnu na webové kamery. Protože létám v americkém letadle, musel jsem si udělat testy i ve Spojených státech, kde jsou ještě o dost dál. Do přístrojů si rovnou stahují třeba údaje o mracích nebo viditelnosti.

Když říkáš do přístrojů, myslíš ty na palubě nebo pořád ještě mluvíme o tabletech?

Vše se mi stahuje do iPhonu nebo do iPadu. Zatímco velká letadla v sobě mají zabudované drahé přístroje, stejnou funkci dneska plní mobily za absolutní zlomek ceny. Já je například využívám neustále.

 

Ty sám máš iPhone 6s. Je nějaký důvod, proč sis vybral právě tento telefon?

Patnáct let jsem používal Blackberry a nedal na něj dopustit. Ale pak jsem vyzkoušel iPhone a bylo rozhodnuto. Oblíbil jsem si ho právě především kvůli leteckým aplikacím, které do té doby pro jiné platformy neexistovaly. Dalo mi to obrovskou svobodu a v leteckých přípravách mě to posunulo o velký kus dopředu. Aplikace poskytují data, která dříve v papírové podobě stála třeba tisíc dolarů. Dříve jsem přiletěl na nějaké letiště a musel si vzít mapu, abych věděl, kam mám zaparkovat. Dneska mám všechno na jedné obrazovce.

 

ZAŽIJTE TO NA VLASTNÍ OČI

Petr Kopfstein of Czech Republic performs during the training of the first stage of the Red Bull Air Race World Championship in Abu Dhabi, United Arab Emirates on March 10, 2016. // Naim Chidiac/Red Bull Content Pool // P-20160310-00624 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //

Tři závody světové letecké série se konají kousek od nás. Na výběr máte Budapešť, Lausitzring u Drážďan nebo Spielberg v rakouském Štýrsku. Na Lausitzringu uvidíte vzlétat a přistávat piloty přímo ze závodního automobilového okruhu. Podobně je tomu i v rakouském Spielbergu, kde se v současnosti jezdí i Formule 1. „Mám to tam rád, protože v roce 2014 jsem tam vyhrál svůj první titul v Challenger Cupu,“ říká Petr Kopfstein. Závod v Budapešti je pro změnu ikonický tím, že piloti během něj podlétávají most přes Dunaj.

redbullairrace.com

 

V KOKPITU AKROBATA

2015-03-13-13.58.51„Když nejsou přístroje zapnuté, může se zdát, že jich v kokpitu ani moc není. To je dané tím, že nejsou analogové, ale digitální. Na prvním displeji vidím, jak rychle letím, jestli stoupám, nebo klesám, jakým letím směrem atd. Na dalším kontroluji motor, tlak oleje, tlak paliva, teplotu hlav válců nebo teplotu výfukových plynů. Jakýkoli výkyv od normálu je ihned vidět. Třetí displej zobrazuje informace týkající se závodu. Aktuální rychlost je vyjádřena obrovskými digitálními čísly, protože při vstupu do první brány závodu nesmím přesáhnout hranici 200 uzlů, což je asi 370 km/h. Za 201 uzlů je vteřina penalizace, za větší překročení dokonce diskvalifikace. Jakmile proletím bránou, displej se přepne a ukazuje přetížení. Letadlo je certifikované zhruba na 12 G, ale při závodě se nesmíme dostat přes 10 G, opět pod hrozbou diskvalifikace. Nad přístroji je ještě pásek z LED diod, který ukazuje, jak roste přetížení a rychlost.“

 

APLIKACE

Sky Demon

„Moje nejoblíbenější letecká aplikace. Zahrnuje navigaci pro celý svět, údaje o všech letištích, aktuálním počasí, zakázaných a omezených prostorech. Aplikace je sice placená, ale za poměrně malý poplatek máte vše, co potřebujete, na jednom místě.“

skydemoniOS (služba vyžaduje předplatné)

ANDROID (služba vyžaduje předplatné)

 

Air Navigation Pro

„Než jsem objevil Sky Demon, používal jsem Air Nav Pro. Na rozdíl od té předchozí nevyžaduje pravidelné předplatné a patří v oboru ke špičce. Nicméně pokud létáte často a jste ochotni trochu si připlatit, dejte přednost Sky Demon.“

airnavigationproANDROID (698 Kč)

iOS (49,99 €)

 

AeroWeather

„Aplikací pro předpověď počasí jsem vyzkoušel hodně a mezi mé nejoblíbenější patří právě AeroWeather. Najdete zde velmi detailní aktuální informace o jednotlivých letištích včetně krátkodobé předpovědi a také letištní webové kamery.“

aeroweatherANDRIOD (89 Kč)

iOS (Lite zdarma, Pro 3,99 †)

 

Meteoradar

„Naprosto dokonalá pomůcka při delších přeletech přes Evropu. Tvůrcům se povedlo sloučit radarová data z mnoha zemí Evropy a přehledně je graficky zobrazit na jedné mapě. Podle barevných odstínů poznáte intenzitu srážek a jasně jsou zde vidět i nebezpečné jevy jako například bouřky.“

meteoradarANDRIOD (zdarma)

iOS (zdarma)

 

 

 

Text: Adam Maršál,
foto: Red Bull Media House

Zpět