města budoucnosti

#Připojené hračky
Zpět

Chytré telefony jsou pro nás úplnou samozřejmostí. Většinou se nepozastavíme ani nad chytrými ledničkami, domy, městy… Městy? Co to vlastně je chytré město? A jak se v něm bude žít? Budeme si za pár let připadat jako Neználek ve Slunečním městě nebo spíše v Matrixu?

 

 

Odborníci se shodují, že chytrá města (smart cities) používají moderní technologie k tomu, aby se v nich lépe žilo. Nejde tedy jen o to nasazovat pokročilé technologie za každou cenu, ale aby pomohly k tomu, že města budou přívětivější ke svým obyvatelům.

 

Technologie umožňují rozvíjet různé stránky měst od dopravy přes bezpečnost až po energetiku, tak že se sníží energetická náročnost měst, a přitom se zvýší kvalita života lidí, kteří v nich žijí. Chytrá města ke svému provozu využívají celou řadu senzorů od různých detektorů až po zpracování satelitních snímků. Využívají se i data z automobilů nebo mobilních telefonů. Když se tohle všechno podaří dobře propojit, můžeme se těšit na města s čistším vzduchem, kde půjde dobře zaparkovat a nebudou v nich dopravní zácpy.

 

 

CHYTRÉ BUDOVY

Inteligentní budovy jsou chytrá města v malém. Díky technologiím můžeme ovládat celý jejich provoz – topení, větrání  a klimatizaci, osvětlení, ale třeba i žaluzie. Různé senzory pomáhají řídit nejen vnitřní prostředí, ale i spotřebu energie, ochranu proti požárům a zabezpečení. Úspory z provozu takových budov potom stačí na splácení investic do jejich zavedení, což někteří jejich dodavatelé umožňují.

 

 

NEMUSÍ TO BÝT JEN TECHNOLOGIE

Někoho to může překvapit, ale součástí smart cities jsou i stromy. Navíc je to asi nejlevnější prvek, který můžeme zapojit. Stromy čistí ovzduší a brání i tomu, aby se centra velkých měst kvůli nedostatku zeleně v létě měnila v rozžhavené betonové peklo. Smy o sobě však velké město nespasí,  proto se používají třeba senzory umístěné na budovách, které měří kvalitu ovzduší. Díky nim město zjistí, kde je potřeba nejvíce bojovat se znečištěním.

 

 

SIEM039 3D mesto_A3_04.indd

 

 

AUTA, AUTA, AUTA

Jedna z oblastí, kde technologie mohou městům opravdu pomoci, je doprava. Kdo někdy poskakoval hodinu vozem v koloně, aby potom v cíli další půl hodinu hledal místo na zaparkování, určitě uzná, že to není žádná velká zábava. A to necháváme stranou emise, které za námi zůstávají. Takže, jak na to jde jít chytře?

 

Nejjednodušší je využívat spolehlivě fungující hromadnou dopravu. V té se stále více využívají ekologické pohony. Autobusy budou stále více využívat solární energii či bioplyn. Pokud vás nebaví tlačit se v přecpaném metru, máme pro vás dobré zprávy. V městech budoucnosti bude metro řídit počítač a ne člověk. To umožní zkrátit intervaly mezi chytrými soupravami na minimum, takže žádné dlouhé čekání na to, aby vám celou cestu někdo stál na noze. Metrem bez řidiče se už můžete svést třeba v Kodani nebo Vancouveru. V Rijádu se buduje celá síť automatického metra, která bude mít šest plně automatických linek.

 

Čekání na chytrý autobus nebo metro v chytrém městě, ale bude příjemnější i díky chytrým zastávkám. Ty nám nejenom ukáží na displejích přesný čas do příjezdu dalšího spoje, jako tomu je třeba už v Olomouci, Ostravě nebo Liberci, ale nabídnou i připojení k Wi-Fi nebo nám dobijí telefon.

 

Chytrá města nám ale zjednoduší i parkování. Moderní systémy využívají různá čidla k monitorování parkovacích ploch. Je možné je umístit přímo do vozovky, ale i třeba na veřejné osvětlení. Veškerá data se potom předávají do centrálního systému a městské orgány tyto informace mohou využívat například pomocí chytrých telefonů nebo autonavigací. Už dva roky funguje v Berlíně projekt, kdy se na veřejné osvětlení umístily senzory, které mapují úseky ulice.

 

Systém je napojený na plánovač tras, takže když v daném úseku není žádné volné místo, poskytne doporučení, kde zaparkovat a jak se do vybraného cíle dostat pomocí MHD. V budoucnu budou senzory přes mobilní síť odesílat data do řídicího střediska, ve kterém se okamžitě vyhodnotí obsazenost parkovacích míst. Ve spojení s údaji o poloze vozidla a jeho cílové destinaci z chytrých telefonů a navigací se budou auta navigovat na nejbližší volná parkovací místa. Systém monitorovnání parkovacích míst funguje již třeba v Kolíně. Ten je mimochodem společně s Pískem považován za jedno z nejvíce smart českých měst.

 

 

Für insgesamt 1,5 Milliarden Euro liefert Siemens für die Hauptstadt Riad eine schlüsselfertige Bahnanlage für zwei fahrerlose U-Bahnlinien. Mit sechs Linien und einer Gesamtlänge von 175 Kilometern soll ein hochmodernes U-Bahnsystem gebaut werden. Siemens stattet Linie 1 und 2 der sechs Linien mit Inspiro-Zügen, Elektrifizierung sowie Signal- und Kommunikationstechnik für den fahrerlosen Betrieb aus. For a total of 1.5 billion euros, Siemens is to supply a turnkey rail system for two driverless metro lines in Saudi Arabia's capital Riyadh. With six lines and a length of 175 kilometers is an ultramodern metro system with six lines and a length of 175 kilometers to be built. Siemens equips Lines 1 and 2 of the six lines with Inspiro metro trains, the electrification and the signaling and communication systems for driverless operation. Herkunft der Bilder: Avant Premier

 

 

DALŠÍ VYCHYTRÁVKY

Chytrá města nesvítí zbytečně. Používají totiž inteligentní lampy, k teré se rozsvítí jen, když je to opravdu potřeba. Nejenom, že pomocí čidel poznají, že se setmělo, ale mohou reagovat i na pohyb, takže okolí osvětlí pouze, když se v něm pohybují lidé.

 

Českým vynálezem je chytrá lavička. Na první jsme si mohli sednout v Litoměřicích. A nejenom sednout. Dá se na ní připojit k internetu, dobít telefon a další elektrické přístroje, díky solárnímu panelu. Mobil se dá připojit pomocí USB nebo se dá dobít i bezdrátově, pokud to váš přístroj umí. V lavičce je zabudovaný akumulátor, takže se nemusíte bát – dobijete si i když je zataženo. Lavička si sama kontroluje výrobu energie i její spotřebu při dobíjení a navíc i kvalitu ovzduší v okolí.

 

V Chargeru už jsme psali o chytrém odpadkovém koši. V chytrých městech se postupně budou nasazovat inteligentní kontejnery. Ty v sobě samy stlačí odpad, když jsou plné, a uvolní uvnitř další místo. Když už to více nejde, samy si zavolají popeláře, kteří tak budou vyvážet smetí pouze tam, kde je to třeba. Tento systém se už testuje právě v Kolíně i Písku.

 

Do chytrých měst patří ale i služby jako bike-sharing, který pravidelným čtenářům Chargeru již není cizí. Existují ale už i chytré stojany na kola, k teré přes mobilní aplikaci dají přímo vědět, že se v nich nachází volné kolo, k teré si můžete zarezervovat.

 

 

KTERÉ MĚSTO JE NEJCHYTŘEJŠÍ?

Každé město je jiné a každé řeší jiné problémy, proto asi neexistuje jednoznačná odpověď. Existuje mnoho žebříčků, které hodnotí města podle různých kritérií. Jedním z nejpropracovanějších je index Cities in Motion sestavovaný odborníky z univerzity IESE Business School. Ze 181 světových měst, které hodnotí, je podle něj „nejchytřejší“ New York. Praha se v roce 2017 umístila na 41. místě. Za těmi chytřejšími zaostává zejména v ekonomičnosti, lidském kapitálu a využití technologií. Velice dobře si však vede z pohledu urbanistického plánování, sociální soudržnosti a životního prostředí. Pro srovnání sousední Berlín je na 9. místě, Vídeň na 15., Varšava na 54., Budapešť na 67. a Bratislava na 77. příčce.

 

 

JAK JSOU NA TOM ČESKÁ MĚSTA?

Internet věcí pro efektivnější samosprávu používá v ČR již 7 % měst. Jako první se mezi chytrá města v Česku zařadil již zmíněný Kolín nebo Písek, které následovaly Praha, Brno, Liberec či Pardubice. Mezi další chytrá města u nás patří například Jihlava, ale i Hrušovany nad Jevišovkou, Ždár nad Sázavou či Nové město na Moravě. Příkladem toho, že smart mohou být i malé obce, jsou středočeské Ptice, kde funguje zcela nové veřejné osvětlení s řídícím systémem poslední generace. Chcete také, aby bylo vaše město nebo obec chytřejší? Dejte to najevo…

 

 

CHCETE VĚDĚT VÍC?

  • siemens.cz/chytramesta
  • chytremesto.cz
  • service.ihned.cz/smartcity
  • czechsmartcitycluster.cz

 

Text: Daniela Chovancová, Foto a ilustrace: Siemens

 

Zpět