MARIAN CHYTKA

NEJŽÁDANĚJŠÍ FOTOGRAF DAKARU
#appky
Zpět

Každý rok v lednu startuje jeden z nejsledovanějších motoristických závodů roku – Rallye Dakar. Vedle závodníků na trať tradičně vyráží i Marian Chytka, na jehož fotky netrpělivě čekají prestižní mezinárodní týmy. Jak fotografovi, který spolupracuje i s Valentinem Rossim nebo Kenem Blockem, pomáhá jeho mobil Asus ZenFone 3?

 

Mariane, co obnáší život profesionálního fotografa?

Na sociálních sítích se zdá, že si cestuji a jsem pořád na dovolené. Nemůžu si stěžovat, to vůbec, ale není to tak jednoduché. Deset měsíců v roce jsem mimo ČR a fotím. Větší část z toho někde v poušti. Ze začátku to byla pro mě brigáda během studia na právech. Přijel jsem domů, udělal si nějaké zkoušky nebo něco napsal a zase jsem zmizel. Nikdy jsem si nepředstavoval, že by to mohlo zajít takhle daleko.

 

Nelituješ, že nejsi advokát?

Můj brácha je, takže to mám z první ruky. Pro lidi, co začínali hned po revoluci, je to super. Ale je to dlouhá cesta. A ročně ze škol vyjdou další stovky absolventů, kteří chtějí uspět, což se může podařit jen některým.

mini-all4-racing_nasser-al-attiyah_8

Jak vypadá tvůj současný život?

V říjnu jsem v Maroku fotil modely motorek Adventure KTM, pak v Marseille závod katamaránů a koncem měsíce Gymkhanu Kena Blocka v Athénách, odkud jsem letěl zpátky do Maroka vytvořit nové fotky dakarovému týmu Mini. Pak následovalo focení motorkářského týmu Honda v Barceloně a včera jsem se vrátil z Paříže, kam jsem odvezl svůj novinářský vůz, který jsem nechal poslat do Jižní Ameriky, aby byl připravený na start Rallye Dakar. Závod vedoucí přes Paraguay, Bolívii a Argentinu je pro mě vrchol sezony.

 

Zaujaly mě i katamarány. Jak ses od aut dostal k lodím?

V Maroku mi na rallye pořadatelé hodili do auta jednoho mladýho týpka. Padli jsme si do oka, a protože neměl co na práci, nosil mi batoh nebo vodu. Organizátoři se mě potom ptali, jestli vím, koho jsem to měl v autě. Byl to monacký korunní princ Pierre Casiraghi, devětadvacetiletý synovec prince Alberta. Sám od sebe mi napsal, tak jsem mu poslal knížku, a on, jestli bych nechtěl zkusit i katamarány. Už jsem pro ně fotil pět akcí a bylo to super.

 

Co musí splňovat tvoje novinářské auto, abys mohl vyrazit do písečných dun?

Moje Toyota Landcruiser 80 je bývalý závodní vůz. Má bezpečnostní rám, speciální sedačky, pětibodové pásy a další předepsané věci plus upravený podvozek, aby to zvládlo náročnou trať. Musí něco vydržet.

mch11919

Jak vypadá tvůj den na trati Dakaru?

Když dobře vstaneš, tak ve tři ráno – pokud jdeš vůbec spát. Jako fotograf musíš vyrazit na trať nejpozději hodinu před startem motorek, které vyjíždějí v půl páté ráno. Musíš se umět sám navigovat a orientovat se v terénu. Výběr místa pro nejlepší focení je vždycky kompromis, protože denní etapy mají kolem devíti set kilometrů a musíš vždycky myslet i na to, abys po focení stihl dojet do cíle. I když po focení najedeme na asfaltku a jedeme zkratkami, stejně je to maraton. Za jízdy vybírám a edituji fotky, protože se musí ještě v noci posílat.

 

Na co fotíš?

Na Canon. Mám teď asi pět těl, nejvyšší řadu, jinak to ani nejde. Fotím zásadně do rawu, protože je pro mě důležitá editace, na které dělám v Lightroomu. Na závodech denně nacvakám kolem dvou tisíc fotek, z nichž asi sto vyberu, upravím a pošlu. Na nějaké retušování ve Photoshopu není většinou čas.

 

Jak moc ti v práci pomáhá mobil?

Několik let jsem měl iPhone, ale teď jsem přešel na Asus ZenFone 3. Během závodů používám aplikaci Free GPS, která mi ukazuje azimut. Cestu v terénu už si musím najít sám, důležitý je pro mě směr. Můžu si k tomu zapnout i mapu. Pro orientaci v těžkých podmínkách, kdy hrozí, že bychom mohli sjet ze srázu nebo někam spadnout, se někdy dívám i na Google Earth.

mch15085

V čem upravuješ fotky?

Edituji v aplikacích Snapseed nebo Enlight. Ale ta první je nej. Neustále mám otevřené aplikace, které mi usnadňují cestování díky rezervaci ubytování, letů a aut. Hodně používám Booking.com, ale vůbec nejraději mám Triplt, což je aplikace fungující jako cestovní itinerář. Appka je napojená na e-mail, takže jakmile přijdou letenky nebo rezervace, automaticky se mi to načte a vytvoří se plán.

 

Co tě letos čeká?

Po Rallye Dakar musím objet 11 závodů světového pohár cross-country rallye, kterého se účastní ti samí lidé. Vedle toho musím stihnout Silk Way Rallye z Moskvy do Pekingu, 12 závodů MS v rallye crossu, MS v motocrossu, MS v ploché dráze, Moto GP, WRC, katamarány a teď se ještě jedná o Formuli 1. Už teď to vypadá tak, že bych měl být několikrát na dvou až třech místech najednou. Budu se s tím muset nějak vypořádat.

 

lightroomADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM

ANDROID, iOS (zdarma)

 

 
google-earthGOOGLE EARTH

ANDROID, iOS (zdarma)

 

 

free-gpsFREE GPS

iOS (zdarma)

 

 

snapseedSNAPSEED

ANDROID, iOS (zdarma)

 

 

tripitTRIPIT

ANDROID, iOS (zdarma)

 

 

_bar2666-2MARIAN CHYTKA (27) ze Vsetína

vystudoval práva na Masarykově univerzitě v Brně. Svou první zrcadlovku dostal k Vánocům od rodičů. Poté, co se s bratrem Viktorem, automobilovým závodníkem, vydal na Rallye Dakar, o jeho služby projevily zájem i ostatní týmy. Během posledních pěti let se Marian stal jedním z nejžádanějších fotografů automobilových závodů na světě. Fotil projekty s Lewisem Hamiltonem i Valentinem Rossim nebo s týmy Monster, Mini, KTM a Honda. Na příští rok má podepsaný kontrakt s Kenem Blockem. Na jaro připravuje „dakarový“ fotografický workshop. Více informací brzy na jeho stránce: mchphoto.cz

 

Sledujte Mariana Chytku:


 

Text: Adam Maršál

Foto: Marian Chytka, MCHphoto.cz

Zpět