LYŽOVÁNÍ S VRTULNÍKEM

Heliskiing v Alpách
#Téma
Livigno je jedno z nemnoha míst v Alpách, kde vás na kopec vyvezou vrtulníkem. Byli jsme to vyzkoušet.
Zpět

Stojím zapíchnutý po kolena ve sněhu a zírám do údolí pod sebou z výšky tři a něco tisíce metrů. Jestli sjedu tohle, tak už asi všechno. Italský průvodce Guiliano říká, že se máme dolů spustit po jednom. Jako by to nebylo dost jasné. Tohle je jedna ze základních zásad pohybu v horách. Jenom úplní blbci odříznou jeden na druhého lavinu. „Kdyby něco, trhni touhle pákou,” ukazuje mi Giuliano na věc, která trčí z levého popruhu batohu, který jsem na dnešní sjezd dostal jako povinnou výbavu. Snažím se věřit, že všechno bude v pohodě.

Madlo by v případě nouze aktivovalo tlakovou láhev uvnitř batohu, která by během zlomku vteřiny nafoukla velký airbag. Ten by mě měl během sesuvu udržet na povrchu a nedovolit, aby mě masa tekoucího sněhu semlela a zadusila ve svých útrobách. Přes několik aplikací na mobilu jsme ověřovali pravděpodobnost, že by dnes mohly padat laviny. Předpodvěď je optimistická, ale člověk si není nikdy jistý.

Do sedla mezi zubatými skalisky nás před několika okamžiky vysadila helikoptéra. Livigno je jedno z mála míst v Evropě, kde je povoleno a provozováno vození lyžařů a snowboardistů na kopec vrtulníkem. Ani tady v Livignu to samozřejmě není levné a i jeden vzlet výrazně převyšuje cenu celodenní permanentky. Ale nabídka letět na kopec vrtulníkem nepřichází každý den. Na esemesku od party Čechů a Slováků, kteří celou akci domluvili, tak odpovídáme po dvouminutovém Lyzovani s vrtulnikem 2rozvažování: Jdem do toho taky!

HELISKIING V ALPÁCH

Německo: zakázáno
Rakousko: Zürs/Lech († 390–410/omezeno
na jednu jízdu)
Švýcarsko: Zermatt (380 CHF), Verbier (465 CHF)
Francie: Tignes († 249), Chamonix († 370)
Itálie: Livigno († 180 jedna jízda, † 90 každá
další)
Více na /www.livigno.eu
(Všechny ceny jsou za jeden vzlet/jízdu s průvodcem při 4 nebo více lidech)

 

TÝMY PO ČTYŘECH

Ráno si voláme a domlouváme sraz ve tři čtvrtě na deset u dolní stanice lanovky na vrchol Mottolina. Kabinka nás vyveze k horní stanici, u níž leží heliport. Protože jsme velká skupina, jsme rozděleni na tři týmy po čtyřech. Každý tým má svého průvodce a spolu s pilotem nás tak vždy poletí dohromady šest. Vrtulník se vrací vždy nejpozději po deseti minutách. Giuliano ukazuje, kam si máme dřepnout, až přiletí „ta věc“. „Do venkovní klece nejdřív uklidíme vaše lyže a prkna, pak otevřu dveře a vy jeden za druhém nastoupíte,“ říká. „Hlavně žádné zbrklé pohyby.“ Podle dunění je zřejmé, že se naše vzdušné taxi blíží. Ve vrtulníku si všichni děláme friendfie na památku. Na očích mám brýle, obličej si chráním rukama v rukavicích a bradu zasunuji do límce jak želva. Proti zvířenému prachovému sněhu mi to není nic platné. Skrz prsty sleduji rotor přistávajícího vrtulníku, který vaří vločkovou mlhu. Ostrý sníh mě píchá do krku i tváří. Mně to ale nevadí. Jsem plný očekávání. Od kamarádů z Nitro Snowboards mám půjčené nejlepší prašanové prkno. Zbytek už je na mě. Nadechuji se a vrhám se do stěny. Surfuji v hlubokém sněhu, pluji lavinovým svahem v peřině prašanu tak, jak jsem si to vždycky přál. Průvodci pravidelně zastavují a nechávají nás vydýchat. Sníh jiskří ve slunci. Dropuji do prudkého svahu a rozjíždím to na maximum. Nedokážu odhadnout rychlost, ale myslím, že letím klidně šedesátkou. Tohle stálo za to. Nejlepší lajna mého života.

Robin Kaleta doporučujerobin kaleta

Jaké aplikace používá nejlepší český freerider Robin Kaleta? Základní pravidlo jízdy ve volném terénu mu totiž velí, aby se dobře seznámil s terénem, který hodlá pokořit. Vystudovaný právník a famózní lyžař, který do tajů freeride zasvětil i olympionika Ondřej Banka, se spoléhá na aplikace vyvinuté ve Švýcarsku. Používání aplikací Robin vštěpuje i účastníkům svých kempů, na které se můžete přihlásit i vy.
freeridecamps.cz

Robin Kaleta - We powder 2 mobil

WEPOWDER

Každý freerider studuje a řeší, kdy a kde toho napadne nejvíc a jak se potom v takovém středisku (pokud je nezná) orientovat. Tato aplikace slouží jako výborné vodítko. Nejen že ukazuje, jaký úhrn srážek kde byl za poslední dny, ale také na vyznačených topografických mapách ukazuje, kudy vedou oblíbené freeridové sjezdy.

Salomon PowderQuest

WHITE RISK

Jedná se o aplikaci vyvinutou švýcarským Institutem pro výzkum sněhu a lavin v Davosu. V Evropě to je asi nejpovolanější autorita. Jejich výukové programy jsou velmi rozsáhlé a vyčerpávající. V rámci našich campů seznamujeme campery také s lavinovou problematikou a velmi často z White Risku čerpáme.
White Risk

Zpět