Legendární super mario

#Téma
Zpět

Hrajete na mobilu hry? Dneska vám možná jejich pojetí přijde úplně samozřejmé, ale někdy v minulosti musel být někdo, kdo to všechno začal a dal tomu nějaký směr. Tím někým byl Šigeru Mijamoto, který je označován za Spielberga herního průmyslu. Jeho legendárního Super Maria si už dnes zahrajete i ve svém smartphonu!

 

 

ŠIGERU MIJAMOTO (64) má se svou ženou Jasuko dvě děti. Umí sice anglicky, ale dává přednost rodnému jazyku. Vyhýbá se podpisovým akcím a spíš se drží v ústraní. Radši než video hry prohání mandolínu, kytaru a bendžo a poslouchá bluegrassu. Proslavil se citátem: „Videohry jsou pro vás špatné? Ale to se přece říkalo i o rokenrolu!“ Údajně je posedlý nočním přestavováním nábytku ve svém domě a odhadováním velikosti věcí kolem sebe. Proto s sebou neustále nosí navíjecí metr, aby si mohl svůj odhad přeměřit. Géniové mají své vrtochy…

 

miyamoto

 

Mijamoto vstoupil do Nintenda v roce 1977, kdy se společnost začala poohlížet po náhradě za hrací karty, které jí téměř po stu letech nepřetržité výroby pomalu přestaly vynášet. V tu chvíli ve firmě nikdo netušil, že zaměstnali génia a vizionáře, který vytvoří nejoblíbenější a komerčně nejúspěšnější hry všech dob a kompletně přepíše veškeré postupy platné v herním průmyslu.

 

Mijamoto se narodil v malém venkovském městečku Sonobu na severozápadě od Kjóta. Od dětství zkoumal okolí svého domova. Během jedné ze svých výprav objevil jeskyni a po několika dnech váhání se odvážil vstoupit dovnitř. Tato raná zkušenost ho později inspirovala při psaní her, zejména dobrodružné The Legend of Zelda. Vystudoval Vysokou školu užitého umění v Kazanawě, v oboru ale nepokračoval. Odjakživa tíhl k mangám (japonské komiksy) a poměrně dlouho toužil po tom, stát se jedním z jejich autorů. Právě z tzv. “kišótenketsu”, což je označení pro vyprávěcí postupy komiksových mang, Mijamota ovlivnilo při jeho pozdější práci. Jako důvod pro svůj vstup do herního průmyslu uvádí arkádový hit Space Invaders z roku 1978, kdy mimozemské talíře ostřelují Zemi a pomalu se k ní snášení, aby ji obsadily. Zahrát si ho můžete i na svém mobilu nebo na původní herní konzoli z 80. let v arkádové videoherně, kde jsme nedávno pro rozhovor v Chargeru fotili youtubera Jirku Krále.

 

 

OTEC SE PŘIMLUVIL

Mijamoto se do Nintenda dostal na přímluvu svého otce. Podílel se na vzhledu první původní video hry s názvem Sheriff pro klasické arkádové automaty. V roce 1980 pomáhal s vývojem hry Radar Scope. V Japonsku se titul prodával obstojně, ale pokus vstoupit na severoamerický trh skončil nezdarem. Nintendu zůstaly hory neprodaných kusů a hrozil mu krach. Tehdejší prezident společnosti Hiroši Jamauči se rozhodl konvertovat Radar Scope na jinou hru a úkolem pověřil Jamamota s tím, že na to v tu chvíli neměl údajně nikoho jiného. Z různých konceptů zápletky Mijamotovi jako nejlepší vyplynul milostný trojúhelník mezi gorilou, truhlářem a dívkou. Nedivte se, prostě Japonsko. Vzorem mu byl Pepek námořník, který o permanentně vřeštící Olivu bojuje s Blutem. Toho představovala opice, která neměla být ani příliš zlá, ani odpudivá. Inspirací byl pro Jamamota také jeho oblíbený film King Kong z roku 1933.

 

Vznikl tak Donkey Kong, první hra na světě, kdy samotnému programování předcházel psaný scénář. Mijamoto do projektu vkládal velké naděje, ale neměl dostatečné technické know-how, aby hru naprogramoval sám. Přál si, aby jednotlivé postavy měly různé velikosti, pohybovaly se různými způsoby a také osobitě reagovaly. Svůj záměr popsal programátorům, kteří na něj zůstali hledět s otevřenou pusou. Ale věci se daly do pohybu. V dalším kroku Mijamoto navrhl šikmé plochy, žebříky a kutálející se sudy coby zákeřné překážky. Když přišel s nápadem, že by hra mohla mít více “stejdží”, čtyřčlenný programátorský tým opět mrmlal, ale nakonec přání splnil. Hra měla neskutečný úspěch.

 

super-mario-run-splash

 

ZROZENÍ LEGENDÁRNÍHO INSTALATÉRA

A co víc… Mijamoto se pustil do vylepšení hlavní postavy, které se pracovně říkalo “Jumpman”, tedy skokan podle stejnojmenné hry z roku 1983. Americká pobočka Nintenda v té době sídlila v budově patřící úspěšnému obchodníkovi Mariu Segalemu a jednou se zpozdila se zaplacením nájmu. Byznysmen Segale se naštval a pozval si prezidenta amerického Nintenda Minora Arakawu na kobereček. Arakawa řekl, že zaplatí dřív či později, a odešel. V nastalé atmosféře byl skokan přejmenován na Maria a americký obchodník se tak jednou pro vždy zapsal do dějin hraní.

 

Mijamoto mu vymyslel bratra Luigiho a změnil mu profesi. Nová hra dostala jméno Mario Bros a nejslavnější instalatér planety byl na světě. Noví hrdinové se pohybovali labyrintem s rourami a trubkami, které měly představovat podzemí špinavého New Yorku. Z Maria se stala nejoblíbenější a komerčně nejúspěšnější herní série historie. Všech možných her s Mariem se od jeho zrodu prodalo přes 400 milionů kusů, přičemž jen samotný titul Super Mario Bros drží druhou příčku bestsellerů všech dob. The New Yorker napsal, že Mario je největším hrdinou video her a jeho vliv přirovnal k Mickey Mousovi.

 

Zatímco hry s Mariem byly o běhání, skákání a uhýbání, další trhák The Legend of Zelda vnesl do světa her hádanky a rébusy. A opět to byl zásah do černého. Při vymýšlení zápletky Mijamotovi pomohly vzpomínky na dětství, kdy se bez mapy toulal okolo Kjóta. Server Gamespot legendu o princezně Zeldě zařadil mezi 15 nejvlivnějších her všech dob.

 

 

MILUJTE, CO DĚLÁTE

Mijamoto stejně jako celé Nintendo nepoužívají žádné průzkumy ani focus groupy. Mijamoto tvrdí, že podstatné je, aby hra bavila jeho. „Když bude bavit mě, bude bavit i ostatní. Nejde o to prodávat něco, co bude populární, ale něco milovat, to nás žene dál při vývoji nových her,“ říká Mijamoto a chce, aby hráči při hraní zažili to, čemu Japonci říkají ”kyokan” hluboký, sdílený prožitek, jaký pociťovali autoři hry při jejím tvoření.

 

Jakmile je nějaká hra hotová, Mijamoto ji nechá zkoušet svým blízkým a přátelům. Při testování své kolegy vybízí, aby hráli druhou než svou dominantní rukou, aby měli možnost zažít, jak se hra ovládá, když jste úplný začátečník. Mijamoto se nikdy nehonil za špičkovou, realistickou grafikou a veškerou pozornost soustředil na herní mechanismy jako nabídku různých možností a celkovou hratelnost.

 

Vždycky mu šlo hlavně o to, aby hraní bylo především interaktivní zábavou než nafouknutou podívanou. Proto také v roce  1999 řekl, že nikdy nebude dělat hry s renderovanými scénami připomínající filmy. O Donkey Kongovi a Mariovi tvrdí, že nikdy neměly být hrami pro děti, ale pro všechny, kdo se rádi baví. Podle Mijamota by měly být hry uživatelsky přátelské a měly se intuitivně ovládat.

 

Super-Mario-Run-for-Android-is-Now-Available

 

Když se před třemi lety objevily náznaky, že by se Nintendo mělo Mijamota zbavit, akcie společnosti oslabily o několik procent a tiskový mluvčí musel přispěchat s oznámením, že se žádný vyhazov nechystá. Člověk by si řekl, že v záplavě her a technologickém vývoji druhého desetiletí 21. století již není pro Maria místo. Ale všechno je jinak. Nintendo loni v prosinci Maria přivítalo ve světě mobilních komunikátorů. Pod názvem Super Mario Run instalatéra uvolnilo nejdříve pro App Store a později i pro Google Play, kde si základní hru stáhnete zdarma. K dohrání si už ovšem musíte připlatit. Během prvních čtyř dnů od vydání si hru stáhlo 40 milionů uživatelů a akcie Nintenda šly opět prudce nahoru.

 

Mijamoto má na svědomí hry určené pro všechny konzole, které kdy Nintendo vytvořilo. Stál u zrodu legendy a díky tomu se i legendou sám stal. Jen těžko dnes bude někdo Maria překonávat, ale na druhou stranu, kdo ví, co nás v dynamickém herním průmyslu čeká…


 

Text: Adam Maršál, foto: archiv firem

 

 

 

 

Zpět