Klasick Wheels

A přece se točí!
#Návody a inspirace
Zpět

tV posledních letech prožívají café racery obrovskou renesanci a s nimi i všechno, co je s nimi spojené – stylové oblečení, helmy, příslušenství a společné jízdy bez cíle. Jak se dostat do party, poradí Radek Karko, režisér z filmové agentury LIP Production, který právě na plný plyn rozjíždí motorkářský projekt Klasick Wheels. Nasedáme, vyrážíme!

 

Není chlap, který by aspoň na chvíli v životě nezatoužil po motorce. Inspirací se najde dost bez ohledu na to, jestli to bude Triumph, na němž to Steve McQueen naložil náckům ve Velkém útěku, nebo závodní Yamaha, na níž se Valentino Rossi honí s drzým Márquezem. Nebo byste raději černý stroj, na kterém se ve filmu „Muži, kteří nenávidí ženy“ proháněla herečka Rooney Mara?

 

4KOLEM WW7

 

 

Posledně jmenovaná motorka má asi nejblíž k tomu, co se mezi znalci považuje za tzv. café racer. Fenomén café racerů se poprvé objevil v 50. letech ve Velké Británii. Už tehdy šlo o podomácku upravené cestovní motorky, které byly z důvodu dosažení větších výkonů a snížení váhy ořezány o nejrůznější „zbytečnosti“. V původním pojetí šlo hlavně o stroje Norton, Triumph, BSA nebo Royal Enfield, jejichž majitelé si je vylepšili tak, aby připomínaly závodní speciály z velkých cen. Motorkáři se většinou potkávali v kavárnách na periferiích, odkud vyráželi na své projížďky – oblíbeným se stal dnes už legendární podnik Ace Café. Pojem café racer vznikl údajně ze závodění od kavárny ke kavárně, i když tohle už zní spíš jako součást pohádky. Později se do středobodu zájmů nadšenců dostaly i japonské Hondy, Yamahy nebo Kawasaki stejně jako evropské bavoráky nebo Moto Guzzi.

 

IMG_7541Litvínovský rodák a dnes pražský režisér Radek Karko po svém prvním café raceru zatoužil, když u kamaráda viděl upravenou Yamahu XJ650. Pochválil mu ji a druhý den se jen tak z legrace zeptal, jestli by mu ji neprodal. „A on že jo,“ vzpomíná Radek, který má na svědomí například Anděly oceněný klip kapely Kryštof, sérii filmů Snowporning, Wakeporning a Skateporning a celou řadu reklam. Ještě toho dne se Radek přihlásil do autoškoly a za tři týdny už vyrážel do světa v oblaku dýmu. Yamahu má dodnes, i když ji trochu upravil, aby obstála i během výletů mimo asfaltky. Hlavní zážitek totiž vidí v neplánovaných cestách s partou kámošů, kam je zrovna vítr zavane. Stačí na ni naložit pár báglů a hodit všechny starosti za hlavu…

 

„Nemyslíš na nic jiného, jenom na cestu před sebou. Jenom si jedeš. To je ta věc, ta volnost, která mě dostala. Neexistuje zákaz. Závoru přejedeš, přes pěší cestu to holt přetlačíš, jenom psa nesvezeš,“ popisuje Radek, který díky motorce nepřestává lovit nové zážitky. „I mě už jednou slovili,“ směje se. Jeho 32 let stará yamaha neprošla okometrickou zkouškou jednoho příslušníka, který mu na dva týdny zabavil technickou kvůli nepředpisovému sklonu poznávací značky. Jinak ho prý motorka zaujala.

 

02670018Podobně jako ve světě vznikají i u nás dílny, které se zaměřují výhradně na café racery. Výsledkem nejsou jen tak ledajaké motorky, ale sochy na dvou kolech, přičemž každý tvůrce má svůj vlastní rukopis. Zatímco jeden se snaží, aby jeho motocykly vypadaly, jako když sjedou ze sériové výrobn. linky, jiní razí špinavější nebo punkovější styl. Když se dělá svár, nečistí se a nechá se tak, aby byl vidět. Za domácí špičku Radek považuje např. garáž Gas & Oil Bespoke Motorcycles Matěje Sysla z Českých Budějovic. (Mrkněte na gobespokemotorcycles.com.)

 

Ve chvíli, kdy se Radek pustil na motorkářskou dráhu, zjistil, že v Česku chybí spousta věcí, které jsou k jízdě potřeba. „Pokud se rozhodnete jezdit na motorce do práce nebo jen tak do města a nechcete se někde ve sklepě převlékat z kožené kombinézy do civilu, máte docela problém,“ říká. A tak vznikl projekt Klasick Wheels, který rozjel s fotografem Jakubem Freyem. Inspiraci sbírali například na loňské mezinárodní akci Wheels and Waves v Biarritz nebo na společných jízdách včetně „Howl Seat“, ze které vznikl stejnojmenný dokumentární film. „Ve slangové angličtině by to mělo znamenat něco jako kňučící prdel – to na těch motorkách totiž zažíváš,“ přiznává Radek, který se na cestách neobejde bez mobilu, díky němuž plánuje cesty a postuje fotky na sociální sítě.

 

IMG_2416

Projekt Klasick Wheels, který má za sebou premiéru na Motocyklu 2017 na pražském Výstavišti, by měl dokázat uspokojit potřeby každého, kdo propadne stejné vášni. Ze začátku půjde o oblečení a všechny potřebné doplňky, ale v plánu už jsou společné akce, jízdy jako Klasick Bison Ride do jižních Čech a spousta dalšího. Sledujte www.klasickwheels.cz a uvidíte víc!

 

 

 


Text: Adam Maršál, Foto: Jakub Frey & Radek Karko

Zpět