KATO Z PRAGOVKY

NA KOLE VYSKOČÍM I NA LAVIČKU
#appky
Zpět

Adam Svatoš alias Kato z kapely Prago Union je v médiích jako doma. Ne každý ale ví, že denně najezdí desítky kilometrů na kole. A co víc – kola dokonce staví. Chcete od něj poskládat custom bike? Můžete ho oslovit. Návod jak hledejte v rozhovoru.

 

Jak tě napadlo stavět kola?

11266143Může za to Policie České republiky, která mi svého času sebrala řidičák a donutila mě vrátit se k ježdění na kole. Řekl jsem si, že nebudu truchlit pro řidičák, ulítnu si na kole, ale ulítnul jsem úplně. Hledal jsem kolo, které je pro můj druh ježdění nejvhodnější, až jsem přešel na dirťáky. A jak se do toho člověk pustí, začne si to kolo chtě nechtě vylepšovat. Nakonec jsem na tom svém vyměnil všechny komponenty včetně rámu. Líbilo se to i lidem kolem mě a občas si ode mě někdo nechal nějaké kolo postavit. Přemýšlel jsem, že bych na tom udělal „byznys”, ale vím, že by mi to vzalo hodně času, který chci dávat muzice. Proto mám jen svou amatérskou značku 456 bikes.

 

Z čeho vznikl ten název?

Podle čtvrtého, pátého a šestého písmena v abecedě, což je dohromady DEF. Má to pro mě skrytý význam – kdo pamatuje Chaozz, tak ví…

 

11018528Kolik toho najezdíš?

Poměrně dost. Tága jsou drahý a MHD mě moc nebaví, takže kam to jde, jedu na kole. Poslední měsíce trošku koketuju s longboardama, ale to jen tak na zpestření. Průměrně najezdím třicet kilometrů denně. Praha není zas tak malá – nezdá se to.

 

 

 

 

 

Přijel jsi na dirtovém skákacím kole, máš tady k tomu žánru nějaký vztah?

Pro mě je to do Prahy jednoznačně nejlepší druh kola. Je to trochu makačka, a když chceš jet rychleji nebo do kopce, tak si musíš stoupnout. Ale vzhledem k tomu, že kromě koncertů nemám jinej pohyb a pořád sedím u počítače, tak mi to vyhovuje. Aspoň nemám jenom obří namakané nohy, ale zapojuji celé tělo a ta trocha nepohodlí mi nevadí. Je to strašně mrštný. Nemusíš brzdit před obrubníkama, protože na ně vyskočíš. Je to mnohem rychlejší než jezdit po silnici. Ještě agilnější je BMX, které mám taky.

 

12338848Na jak velký obrubník vyskočíš?

Když chci, vyskočím i na lavičku.

 

Měl jsi někdy nějakou bouračku?

V novodobé historii ne. Párkrát jsem to položil, ale mám na práci jiný věci než ležet v nemocnici, a tak jezdím rozumně.

 

 

 

 

 

Co máš za kola?

Tohle bývalo moje, ale přestříkal jsem ho a dal kámošce. Právě jsem prodal své stříbrné kolo s rámem od NS bikes, takže momentálně mám jen černé BMX a chystám se na svou úplně novou stavbu.

 

11378483O pražských řidičích se říká, že jsou netolerantní a na cyklisty troubí anebo do nich dokonce najíždějí. Změnilo se v tomhle směru něco za dobu, co denně jezdíš?

Nevraživého řidiče už jsem dlouho nepotkal. Vedle toho roste spousta cyklostezek, kde ani není nikdo, kdo by nadával. Navíc ježdění kombinuju s ježděním po chodníku. Právě proto mám rád takový druh kol, s nimiž se vyhneš na pětníku. Na silničním kole seš nemotornej.

 

 

Kolem ježdění na chodníku je velká diskuse, kdy někteří chodci cyklisty označují za cyklofašisty. Jaký na to máš názor?

Na chodníku s kolem nemám co dělat, a proto jezdím tak, abych nikoho neohrozil.

 

12357770Co je pro tebe důležité, když stavíš kolo?

Účel. Zajímám se o to, na co bude kolo používané. Podle toho se určuje druh a geometrie rámu. Za další vycházím z rozpočtu, jaký má dotyčný k dispozici, a z komponentů, které přicházejí v úvahu. Trubky nesvařuji – nestavím své vlastní rámy. Díly sháním různě, nové v prodejnách Katmaru nebo v Dookie.

 

 

 

 

Když od tebe budu chtít kolo, jak tě mám oslovit?

Postavím ho komukoli, kdo si řekne, protože zakázkami zavalený nejsem. Čím zábavnější to pro mě bude, tím líp. Nejraději mám odvážné cyklisty, kteří mi nechají volnou ruku. Pak je dobré mít dost finančních prostředků, aby výsledek za něco stál.

 

Jak tě má zájemce kontaktovat?

Přes Facebook, Instagram nebo klidně na koncertě… Ať se každý podívá na Instagram, jestli se mu vůbec budou kola ode mě líbit. Pak už je jednoduchý mi odtamtud napsat.

 

Viděl jsem tě po Praze s kolem, které mělo extrémně tlusté pláště. Bylo také tvoje?

Většina kol pro mé kamarády začíná jako moje kola. I tohle bylo moje a prodal jsem ho Davidovi Kollerovi. Nevím, jestli na něm jezdí nebo ho má pověšený na zdi, ale odvezl si ho do Mikulova.

 

Když potřebuješ skočit na kolo a někam letět, hodí se ti třeba mobilní navigace?

Často beru kolo i na koncerty, kde mě obvykle kapela zanechá a já se tam bavím s místňákama a čekám na první vlak. Pak si jezdím po městě a navigace se mi hodí. V Praze navigaci moc nepoužívám. Určitě to není tak, že bych měl mobil připnutý na řídítkách – tam by vzhledem ke stylu jízdy dlouho nevydržel.

 

Máš rád i jiné aplikace?

Nápady, texty, poznámky si nahrávám na diktafon, fotky dávám na Instagram, Uber se mi občas hodí na cesty po Praze, když nejedu na kole…

 

S Prago Union jste teď právě představili nový klip k písničce Stínohra, který je celý ve vektorové 3D grafice. Jak vznikal?

14374426Pomohl nám s ním projekt Samosebou.cz, který podporuje recyklaci a už dlouho taky různé kulturní projekty. Jeden rok dali peníze režisérům, aby na toto téma natočili krátké filmy. Jiný rok ho zas kapely zpracovávaly v klipu. Bylo to v době, kdy jsme dělali klip na „Některé otázky už si prostě nekladu“, což byla recyklovaná písnička od Mňágy a Žďorp. Současný klip vznikl tak, že jsem jel kolem reklamní agentury Havas na Letné, potkal jsem se s kamarádem, dali jsme se do řeči a říkám mu – hledám někoho, kdo by mi udělal klip. Slovo dalo slovo a bylo to.

 

Takže úplná náhoda?

Náhoda? Vlastně jsem trochu doufal, že ho tam potkám. Možná štěstí. Ale štěstí není náhoda.

 

Co tedy?

Aby měl člověk štěstí, musí se tomu předtím věnovat a vykonat spoustu práce, aby to štěstí dorazilo.

 

Co ještě v případě Prago Union dorazí letos?

Vzhledem k tomu, že nová deska vyšla loni v červenci, tak letos další nebude. Ale už

pracujeme na novejch peckách. Přijďte na koncert! Kalendář najdete na Pragounion.cz.

 

Podívejte se na všechna Katova kola. Na Instagramu hledejte #456bikes!


Text: Adam Maršál, Foto: Instagram Adama Svatoše

Zpět