Huawei P20 lite ve vzducholodi

Testujeme nad Prahou
Jak si vedl nový smartphone ve výšce několika set metrů?
Zpět

ptr

Konečně je tu. Až do této chvíle jsem ji sledoval pouze na Flightradaru, který jsem si stáhl do nového smartphonu Huawei P20 lite pro dnešní test. Aplikace ukazovala, že se vzducholoď Zeppelin NT blíží k Praze z jihu údolím Vltavy rychlostí 56 km/h. To, co bylo ještě před chvílí bodem na displeji, se zhmotnilo nad našimi hlavami. Je obří, ale přesto elegantní. Pluje po nebi jako přízrak slunného dne, všem se ukazuje na odiv. Na letiště v Letňanech dorazila z domácí základny v německém Friedrichshafenu u Bodamského jezera. Má za sebou náročnou cestu, skoro tak spletitou jako smartphony, o jejichž pokroku svědčí, že můj kamarád přenáší přílet živě na sociální sítě prostřednictvím mobilu upevněném do ručního stabilizátoru. Ještě před nedávnem by se mu kameramani vysmáli, dneska už je všechno jinak. Vyhlídkový let nad Prahou nečeká pouze mě, ale také nový smartphone Huawei P20, na jehož funkce si hodlám posvítit ve výšce kolem 300 metrů nad zemí.

Pozor, padající mobil

20180518-IMG_0359aaa„Prosím vás,” upozorňuje nás letuška na předletové přípravě ve stanu, „fotit můžete i z okénka, ale opatrně, při včerejším letu někomu vypadl mobil.” Představuji si, co se asi stane, když taková hračka někomu přistane na auto. Vytahuji z kapsy zbrusu nový mobil, který na mě hodí modré prasátko. Plášť tvořený skleněným rámečkem a modrým sklem se povedl. I přes svůj lesklý vzhled drží v ruce jako přilepený.

Za chvíli nás německé letušky uklidňují a říkají, že to byly jenom brýle. I tak si budu nový Huawei raději dobře držet. Přichází na mě řada až v pozdější vlně, takže můžu sledovat nadšené výrazy cestujících, kteří se vracejí z vyhlídkových letů. Zatímco pozemní personál chytá lana, vzducholoď měkce dosedá na pojezdová kola. Při nastupování se vždy vyměňuje pasažér za pasažéra – nový cestující vyjde po schůdcích do vzducholodi až ve chvíli, kdy ji jiný opustí. Kdyby loď opustili najednou, došlo by k rychlému odlehčení a vzducholoď by měla tendenci stoupat podobně jako horkovzdušný balon po odhození závaží.

Nejbezpečnější na světě

dav

Zatímco nezapomenutelný Zeppelin Hindenburg pojal spolu s posádkou přes 130 lidí, do malé kabiny pod pláštěm 75 metrů dlouhého Zeppelinu NT se vejde jen dvanáct pasažérů. Na rozdíl od 245 metrové vzducholodi ze třicátých let nemá pevný plášť a místo hořlavého vodíku tvoří médium nehořlavé helium. „Proto se nemáte čeho bát,” říká Katharine Board, která dnes bude naší pilotkou. Soudobý Zeppelin podle ní patří k vůbec nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Má tři motory a i kdyby všechny z nějakého důvodu vysadily, vzducholoď letí dál a ovládá se podobně jako balon unášený vzdušnými proudy.

I kdyby do nás nalétl dron nebo model letadla a narušil plášť, bude trvat nekonečně dlouho než helium unikne. „Bylo by to jako kdyby z bazénu odtékala voda výlevkou, jakou máte doma ve vaně,” uklidňuje nás pilotka, zatímco ji natáčejí kamery televizních štábů, které si výjimečnou příležitost nemohly nechat ujít. Já vše poctivě dokumentuji, abych zjistil, jestli fotoaparát Huawei P20 lite obstojí ve srovnání se svým nadupanějším předobrazem. Nejvíc mě zajímá funkce, díky níž si můžete hrát s hloubkou ostrosti podobně jako u zrcadlovky při nastavení nízké clony. Zatímco bod, na který zaostříte – tedy například oko pilotky – bude na fotce dokonale ostrý, pozadí se rozostří a hlavní motiv tak ve výsledném obrázku mnohem lépe vynikne.

ptr

I když mobil na rozdíl od optiky objektivu dospělého fotoaparátu tohoto jevu dosáhne využitím sekundární kamery a nějakým složitým dopočtem, výsledek je překvapivě skvělý. Na některých fotkách je znát, že jsou kontury kolem zaostřených lidí trochu rozmlžené, ale celkově tuhle funkci doporučuji. Tak dobrého výsledku určitě nedosáhnete běžnou postprodukcí umožňující rozostřit pozadí pouze kolem kruhu, elipsy nebo pruhu. V tomhle bodě Huawei P20 lite tleskám. Co bude dál? Uvidím na palubě.

Na diamanty i velryby

Odměnou za to, že vzducholoď prakticky nemůže selhat, je povolení létat i nad městskou zástavbou. Díky tomu dnes budu mít příležitost fotit na Huawei i v místech, kam se normálně dostanou pouze vrtulníky policie a záchranných sborů. Zeppelin pro své kvality v minulosti sloužil k hlídkování během návštěvy papeže, v Severní Americe létal na pobřeží Tichého oceánu a ukazoval pasažérům, jak migrují velryby, nebo v poušti Kalahari pomáhal hledat diamanty. Poslední mě obzvlášť zajímá. Jak se hledají diamanty ze vzduchu? „Diamanty vznikaly hluboko pod zemí a na povrch se dostaly za pomoci vulkánů. Hustota hornin, v níž se diamanty nacházejí, je tak silná, že má vliv na elektromagnetické pole země a gravitaci. Na palubě jsme měli obří přístroje, které měly schopnost tyto anomálie zaznamenat. Mimochodem to byly tytéž přístroje, které se používaly k navigaci vojenských nukleárních ponorek,” vysvětluje mi druhý pilot Günther Hans-Friedrich, který pochází z Budyšína a který kdysi sloužil jako instruktor u východoněmeckého vojenského letectva. „Pilotů s oprávněním kormidlovat obří Zeppeliny je na světě pouhých 16 – méně než kosmonautů,” dozvídám se od něj.

dav

Výhodou vzducholodi je, že na rozdíl od letadla může pobývat ve vzduchu skoro libovolně dlouho: jednou dokonce 24 hodin a 40 minut bez tankování. Mimo to vzducholoď představuje velmi klidnou platformu s tím, že se do kabiny přenáší jen minimum hluku a vibrací. Vzhledem k tomu, jak klidný je náš let, musím dát Güntherovi za pravdu.

Každý u svého okna

sdr

Screenshot_20180520-105128Uvnitř kabiny jsou sedačky po jednom u oken, aby se pasažéři nehádali, dvě sedadla pilotů s přístroji a dokonce záchod. Ani se nenadějeme a stroj se s námi vyhoupne do vzduchu. Směr nad Pražský hrad určují tři otočné motory Lycoming o výkonu 147 kW. Na tak velkou věc se zdá, že je to docela málo – vždyť podobně zdatné jednotky pohánějí kdejaké osobní auto. Pilotování vzducholodi se překvapivě podobá řízení jachty. I zde hraje velkou roli směr a síla větru. Günther prozrazuje, že v současné chvíli je ve vzducholodích všechno certifikováno tak, aby piloti mohli používat své mobilní telefony pro updatovaní informace o počasí. Spíš jen pro zábavu zjišťuji naši aktuální výšku na appce Barometr a výškoměr, kterou jsem si do mobilu stáhl z Google Play.

Vždycky chvíli trvá, než se zorientuje, ale na displeji se vždy objeví hodnota odpovídající přibližně té, jakou ověřuji u pilotky. Průběh celého letu pak zaznamenávám prostřednictvím GPS zabudované v telefonu do Map Google.

sdr

Po zhruba 40 minutách strávených nad hlavním městem se vracíme zpátky na základnu. V minulosti jsem měl možnost letět vším možným od horkovzdušného balonu přes vojenský proudový letounu L-29 Delfín až po akrobatický speciál, ale Zeppelin patří určitě k nejpříjemnějším a nejmilejším zážitkům. Kdo by po něm zatoužil, může využít letů pro veřejnost, které se po celou sezonu pořádají v německém Friedrichshafenu, kam podle Googlu dojedete z Plzně za 4 hodiny a 20 minut.

Shrnutí:

Huawei P20 lite je krásný, moderní smartphone oslňující designovým pláštěm a špičkovým foťákem. Oproti dražším modelům Huawei P20 nebo P20 Pro mu ale leccos chybí. Baterka vydrží o něco méně a mobil nemá ani tak vysoký rating co do voděodolnosti. Nadchne vás svou rychlostí, bezchybnou čtečkou otisku i tváře majitele stejně jako luxusním displejem čitelným i za slunného dne.

Text a foto: Adam Maršál

Zpět