GABRIELA JÍLKOVÁ

ZÁVODY MÁM RADŠI NEŽ DOVOLENOU
#Rozhovor
Zpět

Ve svém facebookovém profilu má v kolonce zaměstnání napsáno Driver. Gábina je totiž rychlá. Hodně rychlá. Jako pilotka Formule Renault strčí do kapsy většinu kluků s řidičákem. Právě teď ladí formu na novou sezonu.

 

Gábino, co si myslíš o ženách za volantem?

Myslím, že některé ženy řídí lépe než muži. Ale pak jsou takové, na které za volantem i já pokřikuju: Přidej!

Jak ses dostala k motoristickému sportu?

Když mi bylo pět, byla jsem s rodiči na dovolené v Chorvatsku. Jezdili jsme kolem jedné motokárové půjčovny a mě lákalo vyzkoušet si to. Hned po pár minutách jsem se do motokár zamilovala a chtěla jsem pořád jen jezdit. Díky tomu, že jsme na místě strávili několik týdnů a že jsem jako pětiletá holka chodila na dráhu každý den, všiml si mě majitel půjčovny. Říkal, že mám talent, a nabídl mi pomoc s mými začátky. To byl první impulz k tomu, abych se motokárám začala více věnovat.

Jak to v praxi vypadalo?

V té době se mohlo závodit až od osmi let, takže jsem tři roky trénovala a pak začala jezdit motokáry po České republice, pak po Evropě a nakonec jsem se dostala i do světa. Když mi bylo patnáct, byla jsem třetí nejlepší na světě. O rok později jsem se pak zúčastnila soutěže, kde bylo možné vyhrát jednu sezonu ve formuli zdarma. Soutěžilo se v disciplínách jako třeba jízda na motokáře, rozhovor do televize, fyzické testy a podobně. Těmi jsem prošla nejlépe a díky tomu se dostala k formulím. U nich už jsem zůstala.

Co tě na závodění nejvíc baví?

Strašně moc věcí. Hlavně adrenalin, ale celkově to prostředí kolem. Na závodech se cítím úplně nejlépe. Je to můj revír. Takhle dobře mi není ani na dovolené. Baví mě neustále se zdokonalovat. Každé závody i každý trénink mi dají hrozně moc, takže se vždycky těším, až si zase budu moci sednout za volant.

Ty jsi závodila ve Formuli Renault, je to tak?

První rok jsem jezdila Formuli Gloria, která má litrový obsah. Rok nato jsem přesedla na Formuli Renault, což už je ,,dvoulitr“, takže o třídu výš.

Ve stejné kategorii závodil i Honza Charouz, ne?

Ano, také ji jezdíval.

Porážela jsi ho?

Když jezdil on, nebyla jsem ještě tak daleko. Proto jsme se minuli a nikdy spolu nezávodili.

A myslíš, že dneska bys ho už porazila?

Myslím, že jo.

Tereza-Vlckova_Gabriela-3

Minulý rok sis od závodění vzala přestávku. Proč?

Na to je jednoduchá odpověď. Nebyly peníze ani žádní sponzoři, což je pro spoustu závodníků dost kritický okamžik. Bez financí se nedají jezdit závody. Kdo nejezdí závody, nemá žádné výsledky. A kdo nemá výsledky, nemá ani sponzory. Doufám, že nadcházející sezona bude lepší, ale to se teprve uvidí.

Kde nebo s kým bys chtěla příští sezonu jezdit?

Ráda bych jela Audi Sport TT Cup, což je závod, ve kterém všichni mají stejné auto se stejným vybavením. Rozdíl je pouze v tom, jak jezdec umí řídit. Nehrozí, že by někdo měl silnější motor nebo lepší techniku. Je to celosvětová soutěž, do které se může přihlásit kdokoli, kdo zaplatí 1500 eur. Jezdec musí projít několika koly a posledních 30 jezdců jede závod na čas. Vyhrává samozřejmě ten nejlepší. Jestli pojedu, nebo ne, se domlouvá v těchto dnech.

Máš nějakou svou hvězdu nebo idol?

Ayrtona Sennu. Dokument o něm miluju a viděla jsem ho už několikrát. Ze současných jezdců asi nedokážu vybrat nikoho konkrétního. Ale jsou lidé, kterým fandím. Například Max Verstappen nebo Daniil Kvjat, kteří jsou nováčky ve Formuli 1, bývali na stejné úrovni jako já a znám se s nimi osobně.

Měla jsi někdy bouračku?

Na silnici jednu, ale jen malou. Navíc to nebyla moje chyba. Při závodech jsem měla velkou bouračku minulé léto v Rakousku, kdy jsem ve 120 km/h nabourala do formule stojící na startu. Z formule není moc dobrý výhled, takže člověk příliš nevidí, co se děje před ním. Jela jsem nalepená na jinou formuli, která se na poslední chvíli vyhnula jinému monopostu, ale já jsem se už nestihla vyhnout a napálila to přímo do něj. Měla jsem uštípnuté dva obratle.

Mohl to být důvod, proč jsi přišla o sponzora?

To asi ne. Problém byl ten, že jsem se z téhle bouračky dlouho uzdravovala. Z formule nezbylo skoro nic, a než se všechny problémy vyřešily, byl konec sezony. Ale rozhodně nemám kvůli téhle zkušenosti žádný blok. Hned po bouračce jsem se těšila, až se uzdravím a budu moci zase jezdit.

Jak to vypadá, když nasedáš mezi mužskými protivníky do auta? Setkala jsi se už s nějakými narážkami?

Na některých závodech bývají soupeři, kteří mě znají a vědí o mně. Ale několikrát jsem přijela na závody, kde vůbec netušili, co jsem zač. A jelikož jsem holka, mysleli si, že si můžou dovolovat. Vyšťouchnout mě z trati nebo do mě narážet. Ale většinou se mi podařilo vytvořit si u nich respekt, takže si dál nic nedovolili.

Balí tě tvoji soupeři?

Občas jo. Snažím se to brát spíše kamarádsky, ale oni to tak většinou nemyslí.

Spousta majitelů aut si hraje s různými technickými vychytávkami, jiní zase řeší vzhled. Na co koukáš ty?

Já koukám na kola, protože kola dělají auto. Nejsem typ, který by si dozadu dával křídlo nebo výfuky, které přidávají na výkonu. Také mi hodně záleží na tom, aby interiér voněl, takže si do auta často kupuju vůně.

V dnešní době jsou auta nabitá spoustou technologických vychytávek, jako je ABS, kontrola trakce nebo kontrola tlaku v pneumatikách. Dokážeš si představit, že bys jezdila bez toho?

Moje auto nemá úplně všechny vymoženosti. Ale třeba kontrolu trakce si dost často vypínám, takže tu nutně nepotřebuji. Naopak ABS je hodně užitečná věc, bez které bych se asi neobešla.

Untitled

Jaké máš auto a proč si vypínáš kontrolu trakce?

Mám „trojkovýho“ bavoráka, který má náhon na zadní kola. Jako závodnice toho chci využít, takže vypínám kontrolu trakce, abych si občas mohla zadriftovat.

Kolikrát objedeš v driftu kruhový objezd?

Jednou nebo dvakrát. Ale spíš jen jednou, protože nechci dráždit policajty ani svoje pneumatiky. Ty mi vydrží zhruba jednu sezonu. Vím, že kdybych jezdila čistěji a nevypínala si kontrolu trakce, tak mi nejspíš vydrží déle.

Potrpíš si i na jiné technické hračky kromě těch v autě?

Moc toho nebude. Napadají mě akorát věci v mobilu.

To tě napadá správně. Využíváš nějaké aplikace třeba k tréninku?

Spíš k fyzické přípravě. Spousta lidí to vůbec nevnímá, ale závodění v autě je pořádný nápor na tělo, takže pilot musí být stoprocentně fit. Dělám všechno možné. Nejraději asi běhám. Z aplikací používám Runtastic, protože mi ukazuje délku tratě a čas, za jaký jsem ji zvládla.

Co když někam jedeš?

Cestuji hodně a často používám navigaci. Zkoušela jsem různé aplikace, ale po různých pokusech jsem se nakonec vrátila k navigaci od Google. Považuji ji za nejspolehlivější. Mám sice iPhone, ale jejich mapy mi úplně nevyhovují.

Jak důležité jsou pro tebe sociální sítě?

Nejvíc využívám Instagram. Svůj osobní profil na Facebooku už tolik v oblibě nemám. Používám spíše jen jeho Messenger pro rychlou komunikaci. Oficiální facebookovou stránku samozřejmě mám a obsluhuji ji prostřednictvím aplikace Pages. Občas jsem trochu aktivní na Twitteru a novou muziku objevuji díky Shazamu. Jak se mi něco líbí, už zjišťuji, kdo to hraje.

Internet je plný záznamů ze skryté kamery, kdy maskovaní závodníci vozí pasažéry vyděšené k smrti. Měla jsi někdy třeba nějakého kluka, kterého jsi podobně svezla?

V zimě jsme natáčeli něco podobného pro Snídani s Novou. Hrála jsem mladou nezkušenou holku, která před dvěma týdny dostala řidičák a vyhrála v soutěži jízdu po závodním okruhu. V autě se mnou seděl moderátor, který nic netušil. První kolo jsem objela jako amatér, ale když jsme přijížděli do finiše a moderátor očekával, že zastavím, tak jsem se naopak pořádně rozjela a celé kolo dala naplno. Po téhle jízdě byl moderátor celý zpocený, klepaly se mu ruce a dost si zanadával.

Jaké nejčastější chyby dělají lidé za volantem?

Hodně řidičů není vyježděných. Velkými problémy bývají také plynulá jízda nebo držení volantu. Učí se to už v autoškole, ale jako kdyby neučilo.

Jak jsi vlastně prošla autoškolou?

Jelikož jsem se hodně těšila na řidičák, dělala jsem autoškolu už pár měsíců před osmnáctinami. Když jsem nastoupila, nikomu jsem nic neřekla a tvářila se, jako když za volantem sedím prvně v životě. Měla jsem i poznámky typu, proč mám tři pedály, když mám jen dvě nohy a podobně. To, že umím řídit, jsem dlouho tajila. Instruktor byl ze mě nadšený, ale jednou přišla do autoškoly moje mamka. Zrovna když mě instruktor chválil, tak se pochlubila, že jsem formulová závodnice. Tajemství se prozradilo a instruktor si pak ze mě udělal taxikáře.

Tereza-Vlckova_Gabriela-1-V2

Vzpomeneš si na svoje první auto?

Jasně! Ve svých osmnácti jsem si na něj sama vydělala. Koupila jsem si bavoráka z roku 1995, a když jsem ho loni v létě prodávala, nebylo mi moc do smíchu. Měla jsem k němu citový vztah.

Co ty a alkohol za volantem? V některých zemích se toleruje až 0,05 promile. Myslíš, že by mohlo něco podobného fungovat v Česku?

Vím, že v Německu je povolané dát si pivo. Ale pokud se pak řidič stane účastníkem nehody, vina je automaticky na něm. Já bych pod vlivem za volant nikdy nesedla. Už z důvodu vlastní bezpečnosti. A samozřejmě také proto, že mám ráda svoje papíry. Ač to tak někdy nevypadá.

Lidé se dost často přou, jestli je královskou disciplínou motorsportu formule, nebo rallye. Jaký na to máš názor ty?

Myslím, že pro lidi je atraktivnější WRC, ale já jsem fanda Formule 1. Je to asi tím, že se ve formulích pohybuju.

Myslíš, že by ses jednou mohla stát první ženou ve Formuli 1?

To je těžká otázka. Musela by to být souhra náhod. Být ve správný čas na správném místě. Pak by to samozřejmě šlo, ale velkou roli hrají i finance.

Otázka na závěr. Musí tvůj kluk umět dobře řídit?

Minimálně tak dobře jako já!

Co tě čeká tento rok?

V téhle sezoně bych měla jezdit s Apollem, což je auto s tisíci koni. Pomalu ho začínám testovat na simulátorech, abych najezdila co nejvíc virtuálních kol a trochu se s autem sžila. Měla bych startovat v GT Asia Series, kde je velká konkurence, tak chci být na závody co nejlépe připravená.

 

GABRIELA JÍLKOVÁ (21)

Už od dětství jezdila na motokárách. V roce 2003 si vyjela třetí místo ve světovém finále. V roce 2011 přesedla z motokáry do Formule Gloria a v následujícím roce dostala angažmá ve Formuli Renault 2.0. Na mezinárodním mistrovství ČR divize 2 dosáhla na druhé místo. V letošní sezoně bude s vozem Apollo závodit v GT Asia Series. Má ráda také wakeboarding, tenis, v zimě lyžování a vše, co voní benzinem.

 


 

Text: Pavel Eichler a Adam Maršál, foto: Tereza Vlčková

Zpět