FOTOTIPY DAVIDA NEFFA

PŘIVEZTE SI Z DOVOLENÉ LEPŠÍ FOTKY NEŽ LONI
#Návody a inspirace
Zpět

1. SVĚTLO
Focení s mobilem je focení jako každé jiné. Člověk si musí v první řadě uvědomit, v jakém světle se focený motiv vyskytuje. Je jedno, s čím fotíte, ale když zvolíte špatné světelné podmínky, fotka nikdy nebude vypadat dobře. Jsou například situace, kdy já vůbec nefotím, protože to nemá smysl. Pokud to není záměr, nefoťte v protisvětle ani v hlubokém stínu. Podmínky můžete často ovlivnit. Když chcete vyfotit děti, místo do stínu stromu je nechte jít jinam, ať mají pěkné světlo v očích. Začněte vnímat světlo a vaše fotky budou někde jinde.

 

2. PRINCIP SELFIE TYČÍ
Chtěl bych zmínit zajímavý fenomém selfie, resp. selfie tyčí. Spousta lidí se tomu vysmívá, ale na druhou stranu je to úžasná věc, která vznikla také díky mobilům. Typická situace na dovolené je, že se chcete vyfotit před nějakou památkou. Lidi dělají odjakživa úplně stejnou chybu, že jdou s fotoaparátem daleko od památky, aby se jim vešla do záběru celá i s věží, a partnera nebo děti pošlou, ať se nalepí ke kostelu. Výsledek je, že máte fotku kostela a pod lupou na ní najdete malé mravenečky – své rodinné příslušníky. Přitom daleko důležitější jsou na fotce lidi, a památka by měla být jenom součástí pozadí. Kostel budete mít stejně lépe vyfocený na pohlednici. Jde o vaši osobní vzpomínku. Selfie tyč tohle řeší automaticky, protože vám nedovolí dát mobil dál než na dosah tyče, a takhle by přitom mělo vypadat i normální focení bez ní – rodina by měla stát blízko fotografa a kostel ať si je 100 metrů daleko. Selfie tyč by to měla lidi naučit. Bohužel jsem si všiml, že lidi se často vyfotí dobře tyčí a pak ještě jednou blbě z dálky zády u zdi památky. Když fotíte lidi, tak nikdy z dálky; když jsou vaše fotky nevýrazné, byli jste moc daleko.

 

 

3. KRAJINA I LIDÉ VE SPRÁVNOU DENNÍ DOBU
Krajina by se neměla fotit za špatného počasí. Pokud je ale počasí extrémně špatné, jako je průtrž, temné mraky nebo tornádo, může to být naopak zajímavé, především když začne slunce svítit po dešti. Nevhodné počasí na focení krajiny je situace, které se říká plechové nebe, kdy nejsou ani mraky, ani slunce, aby vznikl nějaký světelný kontrast. Za olověného šediva nemůžou fotky dopadnout dobře. Nefotil bych ani v poledne, kdy focení dopadne nejhůř. Platí to pro focení čehokoli, protože slunce je vysoko nad hlavou, krajina není plastická a lidé mají místo očí stíny. Hezké fotky vznikají ráno, kdy je slunce nízko, nebo naopak večer za pěkného, teplého světla. Chcete-li si vyfotit památku a máte jinou možnost než v poledne, odložte to na odpoledne.

 

4. JAK VYFOTIT JÍDLO
Mobily zvládají fotit jídlo i v horších světelných podmínkách. Nějaké světlo v jídle bychom ale mít měli. Mobil je třeba při focení dobře stabilizovat, aby fotka nebyla rozmáznutá. Nepoužil bych blesk, který zkazí přirozené světlo, a výsledek je pak plochý.

 

 

DAVID NEFF
Je dlouholetý fotograf a fotoreportér Mladé fronty DNES. S fotoaparátem procestoval svět. Jako reportér byl ve válce v bývalé Jugoslávii, Afghánistánu a Iráku a za svou práci získal několikrát ocenění Czech Press Photo. David je synem spisovatele Ondřeje Neffa, kterého fotografové znají díky jeho internetové stránce www.digineff.cz.

 

Zpět