DRŽTE SI MOBILY

JEDEME Z KOPCE
#Návody a inspirace
Že řidič nemá za jízdy telefonovat, už dávno víme. O tom, že nebezpečný může být i volně položený mobilní přístroj v kabině auta, zatím moc nepřemýšlíme. Přitom se takový mobil či tablet může při havárii proměnit v nebezpečný granát, který nekontrolovaně proletí kabinou, a střetne-li se cestou s něčí hlavou… raději to snad ani nedomýšlet.
Zpět

Pamatujete se ještě na rok 1996, kdy jsme si v ČR poprvé mohli koupit mobilní telefon GSM? Jak se nám tímhle okamžikem vlastně změnil život? Najednou jsme si mohli zavolat skoro z každého myslitelného místa. Od toho momentu třeba i z horské chalupy uprostřed lesa, kde jsme jinak museli chodit s kbelíkem pro vodu do studny, používali suchý záchod a lišky tam dávaly dobrou noc. Jen tak, jak se říká, „mírnyx týrnyx“, jsme si mohli zatelefonovat do celého světa. Po pár letech se mobilní telefon stal běžný a dostupný. Vybavili jsme jím všechny členy domácnosti. A také jsme začali telefon používat všude… samozřejmě také
v jedoucím autě.

 

POZOR, LETÍ TABLET…

Právě chvíle, kdy jsme přijali první mobilní hovor za jízdy v autě, ukázala, že je dobré dodržovat alespoň nějaká nastavená pravidla. Do hry vstoupil svými zákazy zákon. Zjistili jsme totiž, že telefonování řidiče rozptyluje, že se dokonce dá telefonující řidič srovnat s řidičem pod vlivem alkoholu. Pořídili jsme si tedy handsfree. Přizpůsobili se také automobiloví výrobci. Jen si najít kousek času tuhle akci před vyjetím pokaždé provést. To ovšem neřešilo psaní esemesek za jízdy.
Dnes už ale nejde jen o telefonování, díky datovým balíčkům můžeme být nejen stále pověšeni na telefonním sluchátku, ale lze se připojovat odkudkoliv na internet. Komu ke komunikaci nestačil chytrý telefon, pořídil si třeba tablet. Předpokládejme, že pro řidiče bude držení tabletu u ucha za jízdy tvrdším oříškem než držení menšího mobilu a že to ani nezkusí. Jenže v autě spolu s ním cestuje i další osazenstvo. V tu chvíli by měli řidič i jeho posádka přemýšlet, jak si podobný přístroj při jízdě zajistit, aby se z něj při náhlém brždění nestala neřízená střela. V tom okamžiku už by ani nešlo o ten proklamovaný zákon, ale o zdraví všech přítomných v kokpitu.

 


NA VELIKOSTI NEZÁLEŽÍ
Mobily a tablety mají dnes různou velikost, ale pro různé držáky do auta je to skoro jedno, dovedou se přizpůsobit. Zatímco za telefonování za jízdy řidiči hrozí tisícikorunová bloková pokuta a dva odečtené body, za tablet letící kabinou ho žádný postih nejspíš nečeká. Rozumný člověk by však neměl ani chvíli váhat a měl by přemýšlet o jeho lepším zajištění uvnitř auta. Stačí se chvilku porozhlédnout po internetu a pak už si jen vybrat nejvhodnější kousek a způsob přidělání do prostoru vozu. Různé držáky jsou k dostání v různých tvarech, dají se nastavit do požadované velikosti a mívají i různé způsoby, jak je přidělat. Například na větrací mřížku, na okna, na sedadlo před sebou, na palubní desku, přilepit, přišroubovat nebo třeba jen zasunout. Může v nich být integrovaný přívod energie z palubní zásuvky. Jen ten mobilní přístroj při vystupování z auta ve stojánku nezapomenout, jak se to občas stává. I když, ukradený mobil je pořád brnkačka proti hlavě rozbité letícím přístrojem.

 

JAKO BY PADAL Z 16 METRŮ
Nechali byste si spadnout na hlavu tablet z výšky 16 metrů, což odpovídá pátému patru? Použili jsme data z testu TÜV o předmětu o hmotnosti 800 g, což zhruba odpovídá například tabletu Samsung Galaxy Tab A. Při nehodě v rychlosti pouhých 64 km za hodinu se volně ležící předmět (nebo uvolněný z rukou) už po 120 ms pohybuje téměř stejnou rychlostí. Je to srovnatelné s jeho volným pádem z výšky 16 metrů. Předmět se navíc může od prvního cestujícího odrazit a zranit někoho dalšího.

 

i1 i7 i5

 


Text a foto: BESIP

 

 

Zpět