CO SE STANE, KDYŽ SE SEBOU ZAČNETE NĚCO DĚLAT?

#Sport a pohyb
Zpět

Americká topmodelka Gigi Hadid (22) se ukazuje v časopisech jako Vogue a na přehlídkových molech vykračuje v prádle od Victoria Secret. Loni svou roztomilost spojila s Reebokem, aby pochopila, že nic není zadarmo, a začala na sobě makat. Fitness, běhání… prostě sport. Pojďme se podívat, co se bude dít s vaším tělem krok za krokem, pokud začnete letos v červnu sportovat tak jako ona loni v říjnu. K tomu vám poradíme, jaké tři mobilní appky vám v tom pomůžou.

 

Hryže vás v hlavě myšlenka, co by se stalo, kdybyste i vy začali letos sportovat? Nedokážeme říct, jak hodiny v lese, v ringu nebo v posilce ovlivní vaše vztahy, ale zato víme, co se začne dít s vaším tělem, pokud se do toho pustíte. Budete překvapení, jak moc se váš zdravotní stav začne díky pravidelnému sportování zlepšovat. Podívejme se, jak to s vámi bude vypadat během prvního tréninku, po něm, po jednom týdnu, po měsíci a za pár měsíců… Nejdůležitější je začít. Teď!

 

STILLS_161027_Reebok_BTS_1431. PRVNÍ TRÉNINK

Ať už vás prohání trenér v ringu, zapíšete se na aerobik, anebo si jdete zaběhat do lesa s nějakou motivační aplikací, vždy je to především zábava. Kromě toho máte radost sami ze sebe, protože jste konečně překonali lenost. Co ovšem nevidíte, je proces, který jste právě nastartovali někde hluboko uvnitř sebe. Během několika desítek minut se zvýší rychlost metabolismu a zlepší se viskozita krve. Průtok kyslíku se zvýší z 8 litrů při klidovém stavu na 100 litrů za minutu. Také naroste proudění krve do vašeho mozku, díky čemuž budete mnohem bystřejší. Možná unavení, ale hlavě to pálí! Do krevního oběhu se pumpují hormony štěstí, což vás motivuje pokračovat. Zabraňuje to i bolesti svalů.

 

 

 

 

 

 

2. PO TRÉNINKU

Pokud přijdete do své kanceláře hned po tréninku, vaše rozhodnutí budou lepší a za stejnou dobu stihnete víc práce než jindy. Zvýšený průtok krve umožňuje buňkám přijímat více kyslíku a výživu z krve, což je dobrý začátek pro boj se svou váhou. Zatímco vaše sebevědomí roste, váš krevní tlak se normalizuje. Pocit blaha přirozeně netrvá věčně. O den dva později se dostaví bolest namožených svalů a celková ztuhlost. Dejte tělu chvíli na zotavenou. Brzy zjistíte, že regenerace je nezbytnou součástí každého tréninku. Útěchou může být, že stejné stavy nezažívají jen začátečníci, ale i sportovci po delší pauze. Po dvou až třech dnech odpočinku zjistíte, že se můžete opět vrátit s mnohem větší chutí. Váš mozek začne uvolňovat více endorfinů, které zvedají vaši náladu. Spokojenost po tvrdé práci je tady – cítíte se šťastní a pozitivní.

 

3. NĚKOLIK TÝDNŮ PO ZAČÁTKU

Po jednom nebo dvou týdnech pravidelného sportování se ve vašem těle začnou množit mitochondrie. Nebojte se! Mitochondrie jsou energetická centra buněk a jejich zvýšené množství vám napomůže vyrábět efektivněji energii potřebnou (nejen) ke sportu. Celkový stav vašich buněk se zlepšuje, protože trénink je činí odolnější a zdravější. Také se zvyšuje sekrece enzymů odpovědných za „výrobu“ energie pro svalové kontrakce. Máme tu ještě více přínosů: vaše plicní kapacita se pomalu zvyšuje a vaše srdce lépe funguje. S tím, jak v krvi stoupá hladina lymfocytů, zlepšuje se i vaše imunita. Tělo je také schopno regulovat hladinu cukru a dalších látek v krvi snadněji a vaše tělo tak ukládá méně tuku. Bílkoviny a sacharidy trávíte čtyřikrát rychleji než dřív a začínáte hubnout.

 

4. PO MĚSÍCI PRAVIDELNÉHO TRÉNINKU

STILLS_161027_Reebok_BTS_185Po několika týdnech se vaše síla a kondice výrazně zlepšují. Nyní můžete sportovat s vyšší intenzitou a bez větší bolesti. Pokud sportujete ve skupině, už nejste tím posledním a nejzadýchanějším a vaše výkony se přibližují těm, kdo začali před vámi. Všechno toto dále zvyšuje přísun endorfinů do vašeho mozku. Váš každodenní život se stává o něco jednodušší. Nemáte problém vyběhnout několik pater a všímáte si, že se zlepšila i kvalita vašeho spánku. Cítíte, že ve vašem životě nejsou žádné překážky, a pokud ano, můžete je přeskočit jako klokan. Jestliže jste kouřili, přemýšlíte o tom, že je to vlastně docela blbost.

 

5. NĚKOLIK MĚSÍCŮ OD ZAČÁTKU SPORTOVÁNÍ

Těšíte se na každý trénink. Vaše tělo vypadá na první pohled jinak. Všímají si toho lidé kolem vás a vaši přátelé se ptají na rady, kde a jak začít se sportem. Vaše srdce má nižší klidový tep a je efektivnější, což znamená, že i při nižším množství kontrakcí dokáže pumpovat více krve. Tím pádem se nenamáhá tolik jako dřív a snižujete riziko infarktu nebo jiných kardiovaskulárních onemocnění. Pravidelné pilování koordinace pohybů vede k lepší komunikaci mezi mozkovými hemisférami a pomůže posílit váš nervový systém. Rychlost přenosu nervových impulzů se zvýší: aktivita mozku je vyšší a s ní roste schopnost se rychle rozhodovat. Podle výsledků desítek výzkumů budete méně náchylní na stres a zametete s pravděpodobností příchodu deprese a temných nálad. Zní to jako z nějaké sektářské knihy? Ano, ale v tomhle případě z toho plynou veškeré výhody jenom vám – pokud tedy pomineme polovinu vašeho platu, kterou začnete rvát do nových bot, sexy elasťáků, tréninkových kempů, lednového soustředění na Mallorce, ročního členství ve fitku, karbonového kola… ale za něco utrácet musíme, že?

 

STILLS_161027_Reebok_BTS_1976. PO JEDNOM ROCE

Dvanáct měsíců poté, co jste na sobě začali makat, se výrazně zlepší kvalita vašich kostí. I u lidí trpících osteoporózou se normalizuje kostní zdraví a snižuje se riziko zlomenin. Ti, kdo dosportovali až sem bez sádry, mají skoro vyhráno. Studie říkají, že pravidelné sportování zahání úzkost a účinkuje lépe než psychofarmaka. Xanax a další práškoví kamarádi putují do koše. Nejlepší na tom všem je, že po roce se ze sportu stane návyk. Někdo si vás může dobírat, že je to závislost, ale co je vám do toho, když jste zdraví a v pohodě. Hlavní je to nikdy nevzdávat. Už jenom proto, že vrátit se zpátky do stejné kondice trvá třikrát déle než ji ztratit…

 

 

HYBAJ APPKY DO VAŠEHO MOBILU

 

Screen Shot 2017-06-14 at 13.31.53C25K TRAINER FREE

ANDROID, iOS (zdarma)

 

Co znamená šifra v názvu? Výraz C25K je zkratkou pro Couch to 5K neboli „z gauče k pěti kilometrům“. A o to tady jde. Potěší všechny běžce začátečníky, kteří to zatím pokaždé zabalili. Základem je osmitýdenní tréninkový program, který vás dovede k vašemu prvnímu závodu na 5 km. Díky appce vám k tomu bude stačit 3,5 hodiny tréninku týdně.

 

runtastic_ikony.jpegRUNTASTIC BODYWEIGHT STRENGTH TRAINING PACK

ANDROID, iOS (€ 5,99)

 

Runtastic se nejvíc angažuje v běhání, ale firma chrlí i další appky jako Runtastic Push Ups, Squats, Sit Ups a Pull Ups. Už podle názvu je jasné, že budete dělat kliky, dřepy, lehy-sedy a shyby. Vše teď koupíte v jednom balíčku. Jak to funguje? Mobil dáte na zem a každý váš pohyb senzor v aplikaci vyhodnotí jako cvik. Appka má mraky statistik, kde můžete řešit, kolik jste toho provedli.

 

dailyyoga_IkonaDAILY YOGA–YOGA FITNESS

ANDROID, iOS (zdarma)

 

Nejoblíbenější jóga do mobilu obsahuje více než 100 lekcí od pěti do 70 minut s doprovodnými videi. A stále přibývají nové. Nebo si z 500 jógový póz a dechových cvičení složíte vlastní hodinu. Pokud tápete, zadejte věk, hmotnost, obtížnost a cíl cvičení a appka vám napíše program na tělo. Bonusem je relaxační muzika.

 


Text: Adam Maršál, foto: Reebok

Zpět