CESTA DO PRAVĚKU

#Připojené hračky
Zpět

Když krotíme hry ovladači pro virtuální realitu, chytré telefony, PS4 nebo Xbox One, bereme je jako samozřejmost. Ale tato moderní zařízení a pokročilé ovladače nevznikly z ničeho. Jejich vývoj trval přes třicet let. Od prvního joysticku pro Atari 2600 přes bizarní vidlici N64 až po ovládání Wii jsme ušli dlouhou cestu, na jejímž konci jsou mnohem praktičtější a ergonomičtější ovladače. Těchto 12 kousků představuje základní milníky v historii herních konzolí. Sáhněte si na ně s námi.

 

Virtuální realitaVIRTUÁLNÍ REALITA (2016)

V roce 2016 se virtuální realita poprvé masově rozšířila. Byly tu sice pokusy jako Damoklův meč – vůbec první hra pro VR z roku 1968, ale až loni svět zaplavila zařízení, která si mohl dopřát takřka každý. Za zlom mohly hned tři různé platformy – Oculus Rift, HTC Vive a Sony PlayStation VR. Shodou okolností právě loni v říjnu T-Mobile v rámci svých 20. narozenin nabídl všem zákazníkům, kteří si u něj koupili smartphone, zařízení pro virtuální realitu. Stačilo si pouze složit brýle, vložit telefon a nasadit na hlavu. Mobil reaguje na pohyb hlavy, takže se můžeme rozhlížet a ocitnout se tak ve světě virtuální reality. Letos jste si mohli pokročilou VR vyzkoušet na mnoha zařízeních i ve vybraných prodejnách T-Mobile.

 

Xbox-s-controllerXBOX ONE (2013)

Obecně si nový ovladač zachoval většinu ze svého předchůdce určeného k propojení s Xbox 360. D-pad dostal tvar kříže, páčky méně kloužou a základní tlačítko „Xbox“ se posunulo nahoru. Tlačítka „Start“ a „Back“ byla nahrazena bezejmennými knoflíky stejné velikosti. Celkově šlo o 40 inovací, které měly vylepšit hraní. Na první pohled působí uhlazenějším dojmem, dobře padne do ruky a většina uživatelů si chválí asymetrické umístění analogových páček. Pochvalu si vysloužila zadní tlačítka, která jsou pro prsty intuitivnější. Novinkou byla funkce Impulse Trigger, což jsou v podstatě klasické vibrace vylepšené o zacílení do zadních spodních tlačítek, díky nimž cítíte každý náraz nebo bouračku.

 

DualShock_4PLAYSTATION 4 DUALSHOCK 4 (2013)

Ovladače Sony DualShock se od roku 1997 skoro neměnily. Ale v roce 2013 Sony představilo novinku. Místo čudlíků „Start“ a „Select“ přišly knoflíky „Options“ a „Share“, který jediným stisknutím přenáší a sdílí video. Díky němu si nahrajete svůj výkon a můžete se pochlubit přátelům. Vybaven je šestiosým senzorem, pohybovými senzory, dotykovým panelem a barevnou světelnou lištou. Spolu s výbornou ergonomií je tak DualShock 4 jedním z nejlepších ovladačů všech dob.

 

SMARTPHONE 2007

Jako první hra na mobilní telefony se v roce 1994 objevil Tetris. O tři roky později se Nokia blýskla svým nesmrtelným hadem. Tehdy se ještě neustále rostoucí had letící po miniaturní obrazovce ovládal tlačítky. Revoluci v ovládání her způsobil dotykový displej. I když iPhone nebyl prvním mobilem, který bylo možné ovládat přes displej, byl to první chytrý telefon, který „touchscreen“ masově rozšířil. Spolu s ním se roztrhl pytel s hrami ovl.danými pouze gesty po displeji – tzv. swipováním.

 

Xbox-360-S-ControllerXBOX 360 (2005)

Během jediné generace se Microsoftu podařilo z jednoho nejzatracovanějších ovladačů udělat jeden z nejopěvovanějších. Ovladač k Xbox 360 si to zasloužil z mnoha důvodů, ale tyhle dva jsou určitě nejdůležitější. Tzv. „guide button“ uprostřed ovladače vás jedním zmáčknutím přemístil do základního menu bez ohledu na to, v jaké fázi hry jste se zrovna nacházeli. Sony i Nintendo pochopily jeho užitečnost a podobnou funkci umístily i na své ovladače. A hlavně byl bezdrátový. Microsoft sice nebyl první, ale spousta uživatelů si to stejně myslí…

 

1200px-WavebirdGAMECUBE WAVEBIRD (2002)

Konzole Gamecube se dodávala s běžným ovladačem, který byl s konzolí propojen šňůrou. Prostě klasika. Takhle to vypadalo až do roku 2002, kdy ji Nintendo začalo prodávat s bezdrátovým ovladačem WaveBird. Situace, kdy jste mohli hrát, aniž byste v místnosti zakopávali o hromady kabelů, byla zásadní a všemi vítaná. Za to, že je to dneska naprosto běžné, můžeme poděkovat právě vývojářům WaveBirdu.

 

Sega_Dreamcast_Controller_(PAL)DREAMCAST A VMU (1998)

Život konzole Dreamcast trval sice pouhé tři roky, ale o mnoho zajímavější než samo herní zařízení byl ovladač k němu. Obří monstrum typické pro 90. léta mělo výjimečnou velikost i nové funkce. Paměťová karta VMU uměla nejen ukládat hry. Měla vlastní displej, takže když jste ji odpojili od ovladače, fungovala jako samostatná minikonzole. Je evidentní, odkud čerpal inspiraci ovladač k Nintendo Wii U nebo SmartGlass od Microsoftu. Tento ovladač byl vůbec svojí konfigurovatelností zaj.mavý, mohli jste zadokovat i vibrační modul anebo modul s mikrofonem!

 

1200px-PSX-Original-ControllerPLAYSTATION DUAL ANALOG JOYSTICK (1997)

Je poměrně snadné zapomenout, že ani v éře polygonálních 3D her zdaleka ne všechny ovladače byly vybavené dvěma „thumbsticky“. Tyto palcové páčky totiž chyběly i na ovladačích k první generaci Sony Playstation z roku 1994. Ovladač s názvem Dual Analog s těmito páčkami byl představen až v roce 1997. Od té doby se na této základní konfiguraci prakticky nic nezměnilo a většina herních pochodů je stále založena na koncepci ovládání prostřednictvím dvoupáčkových ovladačů. Sláva jim!

 

1200px-N64-Controller-GrayNINTENDO 64 (1996)

Ovladač k herní konzoli páté generace Nintendo 64 vypadal dost divně. Tvar vidlí na kydání hnoje z něj zrovna nedělal výjimečný kousek do muzea průmyslového designu, ale nedá se mu upřít pár dobrých inovací, které se v oboru udržely dodnes. Revoluční bylo především první použití tzv. thumbsticků – páček ovl.daných palci, což se skvěle hodilo hlavně při ovládání nových polygonálních 3D her. Druhou úžasnou novinkou byly vibrace, které se spustily např. ve chvíli nárazu do virtuální překážky. Dnes si to už bez nich neumíme představit.

 

SNES-Controller-FlatSNES (1990)

Před pětadvaceti lety přišel SNES s novinkou, která se okamžitě ujala a která se od té doby používá dodnes. Na mysli máme čudlíky na čelní hraně ovladače, které se mačkaly jako spouště u pistole. Tím, že se upustilo od výhradn.ho používání palců a do akce se vpustily i další prsty, se ovládání her najednou stalo mnohem komplexnější a lepší.

 

MEGA DRIVE (1988)

Design ovladače ke konzoli Sega Mega Drive (v USA Genesis) vzal konečně v úvahu skutečnost, že s ním budou zacházet především lidské bytosti s vlastními specifickými potřebami. Oblé křivky, které nejen dobře vypadaly, ale hlavně padly do ruky, plus šikmo posazené čudlíky byly významným krokem směrem k ergonomickému designu. Ovladač byl jednoznačně nejlepším ve své třídě a jeho odkazy jsou pořád jasně čitelné i u nejnovějších zařízení.

 

Nintendo-Entertainment-System-NES-Controller-FRNES (1983)

Ovladač k herní konzoli NES (Nintendo Entertainment System) od Nintenda zpopularizoval novou koncepci ovládání. O co šlo? Gamepad byl tvořen pouze tlačítky, z nichž jedno by se dalo popsat jako křížové „čtyřtlačítko“. Hraní bylo mnohem pohodlnější a hlavně na rozdíl od joysticku nehrozilo zlomení. „Křižáka“ začal používat skoro každý další výrobce ovladačů, což mělo dobrý důvod. Udávání pokynů bylo najednou mnohem přesnější a dalo se dávkovat mnohem jemněji a citlivěji, což jsme ocenili u her jako třeba Street Fighter IV. Na kříži se v podstatě nedalo už nic moc vylepšit, takže stejný koncept jako u NESu dneska najdeme třeba i na ovladači k Xbox One.

 

1200px-Atari-2600-JoystickATARI 2600 JOYSTICK (1977)

Nejstarším herním ovladačem byl paddle, lineární ovladač ve formě kolečka anebo páčky, který odečítal pouze polohu. Na ovládání všech her stačilo jediné kolečko. A najednou Atari přišlo s joystickem připomínajícím knipl z letadla a vystavělo základy nového standardu ovládání videoher. Jednoduchost a flexibilita joysticku s čudlíkem způsobila, že se hraní stalo intuitivním, a otevřela dveře pro nové herní formáty. Navíc byl joystick nez.vislý na herním zařízení. Poprvé nemusela do servisu celá konzole, když jste zničili ovladač. Stačilo připojit nový joystick a jelo se dál.


Text: Adam Maršál, foto: archiv

 

Zpět