ČESKÝ RESTART

Renesance českých módních značek
#MÓDA
Zpět

České módní značky nestagnují, naopak zažívají renesanci. Nejenže vznikají nové malé brandy, které se inspirují českou textilní tradicí, ale dochází k zajímavému propojování tradičního textilního průmyslu nebo tradičních českých značek s mladými tvůrci a s týmy lidí, kteří se je snaží nejen přizpůsobit trendům současnosti, ale také vyvézt do zahraničí. Jména mladých talentovaných tvůrců tedy už nejsou to jediné, co můžeme slyšet za hranicemi, ale nově tam také můžeme narazit… třeba na české botasky!

 

Nadějní mladí tvůrci dostávají častokrát příležitost spolupracovat s výrobci už na škole jako součást zadání nejrůznějších diplomových nebo semestrálních prací. Ovšem od školní práce býv. krok do reálného světa produkce celoplošné kolekce docela velký. Díky MBPFW (týdnu módy), který dvakrát do roka představuje divákům, ale také zahraničním nákupčím a novinářům to nejlepší z české produkce, můžeme získat přehled o tom, které z tradičních českých značek se snaží o svoji módní renesanci. Vybrali jsme pro vás jeden unikátní projekt a jednu tradiční značku, která má našlápnuto na to stát se globálním pojmem.

 

BOA X TILAK

Milujeme outdoorové oblečení, funkční doplňky a boty, které zdolají Everest stejně jako hlavní třídu velkoměsta. Doby, kdy byly kostičkované kalhoty terčem posměchu rádoby svět.ckých módních komentátorů, jsou (doufám) tytam. Jedním ze základních kamenů českého textilního průmyslu je bezesporu outdoor; tradičních českých značek, které šijí funkční bundy, kalhoty a doplňky světových parametrů, je u nás kupodivu dost. Jednou z nich je i firma Tilak, jejíž zakladatel Roman Kamler ušil svoji první funkční bundu na domácím šicím stroji už v roce 1986. Výrobky Tilaku se stále šijí v rodinných podmínkách v Šumperku na Moravě. Letos se značka rozhodla spojit s mladým návrhářským duem BOA, které pro ně vytvořilo speciální kolekci „Poutník“. Poutník je moderní minimalistický streetwear, který je vyroben v Česku a využívá vlastnosti nejkvalitnějších materiálů a nových technologií jejich zpracování. Outdoor nemusí být pouze ony vysmívané záplatované kalhoty pro horolezce, ale esteticky cenné kousky, které budou špičkově funkční.

 

foto2TONAK

TOvárna NA Klobouky neboli TONAK byla založena už roku 1799. Nedávno si tradiční značka, která se stále drží na předních prodejních příčkách v prodeji B2B (přeprodávání výrobků svých továren jiným firmám) otevřela flagship store nedaleko pražské Pařížské ulice, tedy jakéhosi epicentra luxusní módy, ve kterém nabízí tradiční i redesignované modely a snaží se tak přiblížit světovým kloboučnickým jedničkám, jakou je například italský brand Borsalino. Jisté je, že na to mají, protože v České republice je „Tonak“ synonymem pro slovo klobouk a kvalita a tradice je s italským Borsalinem srovnatelná. Od prodeje B2B tedy začal Tonak cílit na přímého cílového zákazníka a do budoucna by si rád podobné butiky otevřel i v zahraničí.

 

foto3SESTRY MEZI ČESKEM, SLOVENSKEM A CELÝM SVĚTEM

Aby se o české módě a značkách mohl dozvědět celý svět, je třeba mít někoho, kdo se bude o zahraniční promo a příležitost pro české značky a návrháře starat. Vlaštovky mladého českého módního designu, ale také tradičních značek, které se nebály změn a mladých tvůrců, si říkají sis.studio. Stojí za ním slovenka Silvia Haupt Kozoňová a Američanka Nicole Sivek. Společně letos představily několik českých značek v Chicagu v unikátním showroomu a na módních přehlídkách, daří se jim také české značky a tvůrce postupně inkorporovat do fashion stories světových magazínů nebo do šatníků VIPs – třeba Chance The Rapper. V zahraničí představily např. Botas 66 USA, ODIVI, Chatty nebo Zoryu. Nyní zakládají také kreativní agenturu a vypadá to, že o jejich služby mají zájem i v dalších zemích. Česká móda má mimo jiné i díky těmhle „sestrám“ šanci dostat se za hranice a být vidět. Protože si to rozhodně zaslouží.

 


 

Text: Jana Patočková

Zpět