CAT S30:

Terénní mobil, který přežil i náš „dakarský test“
#Test
#telefony
Zpět

Na Dakar člověk nejezdí každý den. Je to děsná makačka a to nejen pro závodníky, ale i pro novináře. Málo spíte, vstáváte tak, abyste stihli první starty, které začínají před šestou ranní. Pořád přejíždíte, dýcháte prach, zapadáte v písku, editujete fotky, posíláte je do Česka a takhle každý den. Udělat během pracovního procesu ještě test telefonu, byla přesně poslední věc, kterou byste chtěli své kolegy zdržovat. Ale nešlo to jinak, protože taková příležitost se nemusí opakovat.

dak_char_2

Na řadu se dostal terénní smartphone CAT S30. Caterpillar si zakládá na tom, že jejich mobily můžete hodit do míchačky a pořád budou fungovat.CATS30_před testem Marketing je jedna věc, realita tady v Peru může být druhá. Přežije obrněný telefon náš nekompromisní test?

      Přejet ho autem – co taky jiného! Byly dokonce nápady, že bychom ho hodili pod kola tatrovky ‘Královny’ Aleše Lopraise, ale teprve když vidíte naživo, kolik má jeho tým práce s tím, aby auto každé ráno mohlo vyjet na start, získáte hlubokou pokoru před prací mechaniků i všech okolo. Přejíždět se tak muselo po dojetí etapy. Zatímco britský Top Gear proslul testy japonského offroadového valníku Hiluxu, my se rozhodli provést test Hiluxem.

AG9C8940 1

Ale ne hned, to bychom se s mobilem moc neseznámili. Po Peru se pohybujeme s partou Holanďanů a abychom byli vždycky tam, kde máme být, a měli vždy správné informace, stáhli jsme si do Cata komunikační aplikaci WhatsApp. Jezdíme podle Google Maps, které i tady fungují bezvadně. Průběžné výsledky závodu pak sledujeme přes appku Dakar. Jak Caterpillar zvládá každodenní provoz?

AG9C4916_sm

‘Rugged’ neboli obrněné telefony jsou všeobecně známé tím, že nemívají úplně nejnovější operační systém ani nejlepší rozlišení displejů. A to je přesně to, co bychom o S30 mohli říct. Všichni v autě trochu nadáváme, že to moc nechodí. Běžné úkony trvají o zlomky vteřin déle, než jsme zvyklí. Ale spíš je to tím, že jsme všichni rozmazlení nejnovějšími smartphony vyšší třídy a kdybychom měli být spravedliví, není tu nic, co by vysloveně drhlo.

 

AG9C8938 1Jeho osud je přesto zpečetěn. Exekuce přejetím bude vykonána v obci Paracas na stejnojmenném poloostrově na západě Peru. Pobřeží omývá Tichý oceán, v němž se koupou tuleni a tučňáci Humboltovi. Jinak je tu děsné sucho a písek. Abyste nezapadli v dunách, radí se u aut trochu upustit pneumatiky, které tak získají lepší přilnavost. Jaký vliv to bude mít na displej telefonu, který jsme koupili v Praze za pět tisíc korun, není známo. S našim novinářským Hiluxem sjíždíme do písčitých uliček a za přihlížení nechápajících mísťnáků začínáme chystat testovací dráhu. Pro lepší přehlednost trasu řidiči vytyčujeme signalizačními kužely. Těsně před jízdou ještě dáme vědět Holanďanům, že se do hotelu dostavíme o patnáct minut později. A jdeme na to. Auto jede pomalu, ale neuhne. Jak to asi dopadne?

 

Mobil mizí pod nánosem písku. Kdybychom nevěděli, že v té hromadě musí být náš telefon, ani bychom si ho nevšimli. Setřeme otisky pneumatik a vylovíme přístroj. Je hodně zaprášený, ale vypadá v pohodě. Když setřeme prach, objeví se pod ním netknutý displej. Špína je úplně všude a pokud bychom chtěli telefon prodat, nejspíš bychom ho museli nechat profesionálně vyčistit. Vtipné je, že se tlakem na tlačítka vypnul. Chvíli proto myslíme, že je po něm, ale stačí zmáčknout iniciační knoflík a telefon nás zdraví rozsvíceným displejem s velkým nápisem CAT S30.

AG9C8957 1

Telefon vypadá plně funkční. Minimálně na displeji není ani prasklina. Když si vzpomeneme na následky pádu jiných mobilů na zem, musíme před tímhle buldozerem smeknout. Pro pořízení fotek bychom mohli celou akci naaranžovat, ale říkáme si, že když to přežil jednou, zvládne i druhou lekci. Celý proces opakujeme se stejným výsledkem. Stačí oprášit displej, zadat údaje do Google Maps a pokračovat v jízdě. Displej maká a čelní tlačítka také, ale ejhle – do všech bočních se dostal jemný prach, který vyplnil mikrospáry do té míry, že tlačítka “zabetonoval”. Telefon tak sice funguje, ale jakmile mu dojde baterka, není, jak ho zapnout. K obnovení všech funkcí mAG9C8974 1usíme uvolnit imbusy na boku pláště, sejmout z telefonu ochranné pouzdro a vyčistit písek. Od této chvíle je už opět

všechno, jak má být.

 

Pokud hledáte telefon, který bez problému přežije, když ho vzteky zahodíte do hromady písku, CAT S30 je pro vás ten pravý. Jiné zázraky od něj ale spíš nečekejte.

 

Aplikace

Dakar Rally 2018Dakar Rally 2018

Android, iOS (zdarma)

Sledujte nejnovější zprávy z Dakar Rally – nejslavnější a nejtěžší rallye na světě, která se letos jede od 6. do 20. ledna v Peru, Bolívii a Argentině. Prozkoumejte její trasu, sledujte průběžné pořadí, prohlížejte si profily závodníků a nejnovější videa a fotografie. Letos je v aplikaci nově přidán modul pro živé sledování polohy závodníků, takže si můžete adrenalin ze závodů užít naživo.

 

Mapy_Google_ikonaMapy Google

Android, iOS (zdarma)

Mapy Google umějí přesně určit vaši aktuální polohu a nejkratší cestou vás navigují do zvolené destinace, a je jedno, zda jedete autem, MHD, nebo pěškobusem. Mapy a jejich zobrazení Street View jsou skvělou hračkou také pro zvědavce a objevitele – podívat se na kterékoliv místo na světě, aniž byste se museli pohnout o jediný metr, to je slušná nabídka.

 

whatsapp_ikonaWhatsApp Messenger

Android, iOS (zdarma)

Díky WhatsApp můžete, pokud jste online, chatovat i telefonovat s přáteli. Chatovat může i více lidí najednou. Navíc je možné sdílet přes WhatsApp fotky, videa, zajímavé odkazy nebo svoji aktuální polohu. To když se chcete s někým sejít. Všechny zprávy se ukládají v telefonu, takže jsou dostupné, i když zrovna nejste na internetu.

ADam_dakar_selfie

Text, foto a video: Adam Maršál

Zpět