BEZ CHYB K POHYBU!

NOVOROČNÍ RESTART
#Sport a pohyb
Zpět

Se zásadami novoročního restartu těla vás seznámí instruktorka Kateřina Kulštrunk.

 

Katka žila několik let ve Švédsku, kde se seznámila s tréninkovým programem Les Mills. Po návratu do Česka si založila klub Fit Effect na Kladně, kde pracuje jako manažerka a certifikovaná instruktorka skupinových lekcí. Vedle jiných aktivit si tady můžete zacvičit podle několika programů mezinárodního stylu Les Mills. Tady je 5 zásad, kterými se podle Katky máte řídit, pokud se rozhodnete se sebou po vánočních svátcích něco udělat. Nebo ji navštivte osobně v Kladně! Více na www.fiteffect.cz.

 

1. Nepřepalte to. Často se setkávám s tím, že se lidé rozhodnou, mají motivaci a chodí cvičit sedmkrát týdně, což není skloubitelné s běžným životem. Raději bych doporučila stanovit si na začátek frekvenci dvakrát nebo třikrát v týdnu, což se dá stíhat i vydržet. I pro tělo je to přirozenější, aby cvičení sneslo a vytěžilo z něj očekávané výsledky.

 

2. Vyhledejte trenéra. Začátečníkovi řekne, jak a co má dělat. Když to nebude dělat správně, výsledky se nedostaví. Za další si můžete ublížit – poškodíte si záda nebo kolena. Představuje to určitou investici, ale je to investice do vás!

 

3. Střídejte to. Trénink by měl mít diverzitu. Když chcete zhubnout, nestačí, že budete třeba běhat na pásu. Přidat se musí i silový trénink, aby bylo tělo osvalené a lépe hublo. Vedle toho doporučuji, abyste se mezi cvičením protáhli na józe nebo na pilates. I proto je dobré chodit do klubu, kde je pestrý program.

 

4. Jezte zdravě. Nejde ani tak o omezování, jako spíš o výběr spr.vných potravin. Důležité je, aby si člověk neškodil nebo se nepřejídal. Kdo si není jistý, může vyhledat výživového poradce. Podle mého názoru by měl umět s jídlem poradit každý trenér.

 

5. Odpočívejte. Důležitou věcí je odpovídající regenerace. Proto jsou praktické kluby, které nabízejí komplexní služby, kde si klient může nejen zacvičit, ale také odpočinout. Tělo potřebuje nabrat sílu, aby mohlo zvládat zátěž. Saunu doporučuji alespoň jednou týdně.

 

6. Vydržte. U lidí, kteří dosud pravidelně necvičili, bude výsledek vidět relativně brzy. Když u nás člen začíná, uděláme mu tělesnou diagnostiku ukazující, kolik procent jeho tělesné váhy tvoří tuk, svaly atd. Po dvou měsících ji děláme znovu. Výsledky každého překvapí. Pak jde pokrok pomaleji, ale je třeba zatnout zuby. Je potřeba pracovat s tréninkem, protože si na něj tělo zvykne a potřebuje dostat další šok.

 

LES MILLS

Základy tréninkového programu Les Mills položil Novozélanďan Phillip Mills a pojmenoval jej po svém otci, atletovi, který se čtyřikrát zúčastnil olympijských her. Les Mills je cvičení s choreografiemi připravenými do hudby. Má celkem 14 programů, které se v pravidelných intervalech obměňují na základě pokynů z ústředí v Aucklandu na Novém Zélandu. Když půjdete v danou dobu na trénink na Kladně nebo v Austrálii, cvičení bude úplně stejné. Vypsané je vždy na tři měsíce, po nichž se sestava kompletně mění a celý svět cvičí nanovo. Cvičit je mohou zájemci z osmdesáti zemí světa ve 13 tisících klubech. Kurzy vede kolem 150 tisíc instruktorů. Nejpopulárnější program je Les Mills Body Pump, což je silový trénink s nakládacími činkami. Další oblíbený program je Les Mills BodyCombat, cvičení inspirované bojovým uměním, které spojuje karate, tai chi, box, muay thai. Spíše k protažení a zpevnění slouží Les Mills BodyBalance spojující tai chi, jógu a pilates. Les Mills BodyAttack je hodinový kardio trénink, kde se hodně běhá, skáče a má to blízko k aerobiku. Hodně vyhledávaný je i třicetiminutový hard core Les Mills Grit, při němž dosáhnete výsledků jako při dlouhém tréninku. Hodně se přitom střídá tepová frekvence a tělo se při něm pořádně nastartuje. Tuky spalujete ještě dalších devět hodin po tréninku.

 

FITNESS APPKY aneb když se chcete spolehnout na trenéra v mobilu.

 

GYM TRACER

Český profesionální tréninkový systém, který vám usnadní trénink ve fitku. V aplikaci si můžete vést tréninkový deník a sledovat svou výkonnost. Existuje ve verzi pro běžné uživatele, kteří cvičí sami bez trenéra, a pak druhé, speciálně vyvinuté pro trenéry, kterým pomáhá například sledovat výsledky klientů.

gymtracerANDROID, iOS (14 dní zdarma, pak 99 Kč měsíčně)

 

 

ENDOMONDO SPORTS TRACKER

Aplikace je založená na principu vzájemné podpory jejích uživatelů, kteří se navzájem hecují k dosahování dalších cílů. Pomocí GPS monitoruje, kolik kdo uběhne, nacvičí jógy nebo ujede na kole. Výsledky pak uživatelé sdílejí a soutěží s přáteli, s nimiž se mohou spojit prostřednictvím sociálních sítí.

endomondo-ikonaANDROID, iOS, MICROSOFT (zdarma nebo 100 Kč za Pro verzi)

 

 

KALORICKÉ TABULKY

Praktická pomůcka pro hubnutí. Tato kalkulačka kalorií je asi nejlepší databází potravin dostupných v Česku. Po stažení aplikace se registrujete a přitom zadáte údaje o své výšce, váze atd., ze kterých aplikace spočítá váš bazální metabolismus. Na základě toho dostanete doporučení ohledně energetického příjmu, pitného režimu a svou energetickou bilanci a vývoj tělesné hmotnosti můžete sledovat i pomocí názorného grafu.

kaloricke-tabulky-ikonaANDROID, iOS (zdarma)

 

 

 

TIP CHARGERU

14. ledna 2017 bude mít svou premiéru stý program Les Mills BodyPump! Můžete se přidat ve všech autorizovaných fitness klubech!


 

Text a foto: Adam Maršál

Zpět