10 KROKŮ K VLASTNÍ HUDEBNÍ KARIÉŘE

DO HUDEBNÍ BACKSTAGE VÁS ZAVEDE NOBODY LISTEN
#Téma
Zpět

Jakub Strach (22) aka NobodyListen je hudební producent, DJ a zároveň člen projektu VR/Nobody, ve kterém působí spolu se zpěvákem Václavem Roučkem. Svou hudbu označují jako downtempo elektroniku. Mají na svém kontě album Yet, ípíčko Now a pár koncertů v zahraničí včetně holandského festivalu Eurosonic. V létě je naživo uvidíte například na ostravských Colours, trenčínské Pohodě nebo Grape festivalu.

 

ZAČÁTKY

Muzikanti se dají v začátcích rozdělit do dvou kategorií. Buď už umějí hrát na nějaký nástroj, anebo ne. Naštěstí v dnešní době existuje spousta různého softwaru, díky kterému můžete skládat na počítači i bez znalosti not. Stačí mít nápad a pocit, že by se mohl líbit i ostatním. Když mi bylo čtrnáct, stáhl jsem si první amatérský program a začal v něm přes sebe lepit první smyčky. Až postupně během let jsem se propracoval k sofistikovanějšímu softwaru.

 

JAZYK

Je lepší zpívat česky, anebo anglicky? Záleží, jaké si kdo klade cíle. Pro mě je velkou výzvou uspět i za hranicemi a tam je angličtina naprosto nutná. Díky tomu si vás všimne i víc lidí na SoundCloud nebo YouTube, které dnes hýbou celou hudební sférou. Před časem mě takhle oslovil jeden producent z LA. Narazil na nás, okomentoval nám track a ještě ten den mi napsal přes Twitter.

 

PROPAGACE

Muziky je ohromný přetlak, takže spousta kapel v touze, aby si jich někdo všiml, příliš tlačí na pilu. Když máte super PR, rozhovor v každém druhém časopise a písničky protlačené do rádií, lidé si vás všimnou. Zároveň se ale vaše muzika dostane i k lidem, které nezajímá, a ti na ni pak akorát nadávají v komentářích. Dobrá hudba se šíří tím, že ji lidé sami sdílejí, aniž musíte mít billboardy na ulici.

 

IMG_9600

 

PENÍZE

Jsem vděčný, že mě v mém věku hudba uživí. Největším zdrojem příjmů jsou pro mě koncerty a jiná vystoupení. Vydá to víc než podpora od sponzorů. Další peníze máme z merchandisingu. Je docela sranda, že dneska vyděláš na mikině víc než na cédéčku.

 

FANOUŠCI

Pro mě jsou v tomto ohledu důležité sociální sítě Twitter, Instagram a Facebook. Kdybych na nich nefungoval a nekomunikoval jejich prostřednictvím s fanoušky, tak by na mě nikdo nechodil. Takhle dám fotku na Instagram, napíšu, že večer hraju v Brně, a najednou je tam 400 lidí.

 

SOFTWARE

Pokud děláte elektronickou muziku, potřebujete správný software. Nemusí to být nutně něco složitého. Spousta lidí skládá v GarageBandu přímo na mobilu – vytvoří hudební základ, vyexportují ho do počítače a v něm dodělají regulérní písničku. Z dalších pak můžu doporučit třeba Music Machine nebo Pro Tools. Mobil je dnes při skládání pomocník číslo jedna. Vašek si například do mobilu nahrává zpěvové linky. Podobně i já cestou metrem vymýšlím akordy, které později použiju.

 

LW_150922_Red_Bull_RapMasters_Zlin_CZ_LQ_0005

IMAGE

Aby všechno fungovalo a dávalo smysl, musíte mít kromě dobré muziky i dobré webovky, dobré videoklipy a dobrou image. Když si někdo otevře kterýkoliv váš profil, měl by ve dvou vteřinách pochopit myšlenku vaší kapely. Spousta lidí dělá jen to, co je zrovna in, což je podle mě nefunkční model. Mějte svou vlastní tvář – to je daleko lepší klíč k úspěchu, než když každý den děláte něco jiného a přetvařujete se.

 

PROSTORY

Pokud chcete hrát nahlas, potřebujete studio. Doma mám velké osmipalcové bedny, takže když ve čtyři ráno chci něco složit, za chvíli u mě zvoní soused. Do sluchátek se přitom skládat nedá, protože vás po dvou hodinách začne bolet hlava. Pronájem studia bývá docela drahý, takže pokud to muzikant myslí se svou kariérou opravdu vážně, musí měsíčně investovat klidně i dvacet tisíc jen za to, aby měl kde tvořit a zkoušet.

 

KONCERTY

Proces domlouvání koncertů zabere spoustu času, takže jsem rád, že mi ve všem od začátku pomáhá můj manažer Matěj Kretík. Díky tomu se můžu soustředit jen na hudbu a samotný koncert. Když přijedu někam hrát, nechcete řešit peníze, faktury nebo vstup.

 

DISTRIBUCE

Důležité je být k dispozici na co nejvíce místech. Mít dobrá videa na YouTube a nahrát muziku na iTunes, Spotify a další podobné služby. Důležité je, aby posluchači nemuseli vaši muziku někde hodinu hledat. Musí být k dispozici okamžitě. Lidé dnes chtějí všechno hned a vy jim musíte vyjít vstříc.

 

VR/Nobody

Sledujte na: www.vrnobody.com

Poslouchejte na: soundcloud.com/vr-nobody

Zpět